Nån som sitter på små bitar knivstål

Jag tänkte höra om det är nån hör på forumet som har några små bitar lämpligt knivstål för denna kniv som jag tänkte iaf tänkte försöka slipa fram själv ( får se hur det går =) ) . 4 mm var det jag tänkte i tjocklek.
Jag har inte hört med nordell än.

Bilagor

• Bark River Cumberland Trail Knife.jpg
    Bark River Cumberland Trail Knife.jpg
    15.6 KB · Visningar: 1,027
Precis.

Jag gillar den här lite avlånga bladformen som är ett mellanting mellan en frilufts/jaktkniv och trancherkniv.

FrostCamping2.jpg

~Paul~

Javisst det är riktigt fint med det långa bladet. I mitt tycke blir den riktigt allround. Det ända jag inte gillar är parerskyddet, men det är ju individuellt.

Barkriver har rätt många fronterknivar Hudsonbay och scalpknivar bla. trevligt.

Är cumberlandkniven fullt convex sliad oxå.
Seved

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
vilka tjocklekar har du. Nån millimeter borde jag kunna avverka på min minimala bandslip =). vilket stål skulle du rekomendera

vilka tjocklekar har du. Nån millimeter borde jag kunna avverka på min minimala bandslip =). vilket stål skulle du rekomendera

5160 är 6 mm tjockt och 2140 lite varierande. Jag kan kolla imorron.

Det beror lite på vad du ska ha den till. Ska du hugga och greja mycket så är nog 5160 bättre annars funkar bägge två.

Seved

5160 är 6 mm tjockt och 2140 lite varierande. Jag kan kolla imorron.

Det beror lite på vad du ska ha den till. Ska du hugga och greja mycket så är nog 5160 bättre annars funkar bägge två.

Seved
Fast med sina 15 cm i bladlängd är detta inte direkt en huggare. Personligen hade jag valt Uddeholmstålet.

~Paul~

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.