Nån som sitter på små bitar knivstål

Skönhet ligger i betraktarens öga. Visst, jag kan tänka mig att lämna handtaget som det är trots att jag anser att mitt förslag ger ett säkrare och bekvämare grepp. Nackdelen är förståss guarden som sticker ut en bit. Den får man tyvärr dras med om man värdesätter de två första punkterna.

Som nu handtaget är utformat så finns det risk att man slinter och skär sig. Orsaken är förståss den helt raka profilen och ytan på handtaget som ser ut att vara närmast högglanspolerad. Av denna anledning föreslog jag dessutom ett fånglinehål för att kunna säkra greppet ytterligare. Men som sagt - jag kan tänka mig att lämna greppet som det är.

Däremot skulle jag absolut göra något åt den avbrutna spetsen (!) och själva bladprofilen som kan göras avsevärt mer skäreffektiv, dvs ungefär som jag har föreslagit :).

~Paul~
 
fråga, varför eftersträvar man så spetsiga spetsar, jag gillar mer rundade spetsar, dom går mer sällan sönder, dessutom fattar jag inte finessen med spetsiga spetsar om man inte ska punktera någon/något med kniven..
 
Kul att några blivit intresserad av kniven :)
Från början var det som jag skrev ett avbrutet blad som jag bara ville skafta om och använda i köket som en kniv mellan stor kockkniv och liten skalkniv. Dock blev jag mer och mer förtjust i den.

Hantaget är gjort i ek och limmat med locktite, konstruktionen är en höger- och en vänstersida samt en bit i mitten lika tjock som knivbladet. Knivbladet är nedslipat till en "hackig" form samt att mittstycket är utskuret så att de passar ihop som pusselbitar. Tillslut limmades det ihop, och formades.

Ytbehandlingen är gjord med "Engelsk knivolja" i två steg, steg ett sugs in i trät och förseglar porer, steg 2 lägger sig som ett "lock" och skyddar ytan.

Jag var också orolig för att halka ut på eggen till en början men konstigt nog verkar det inte att hända, gissar att formen på skaftet har endel med det att göra, Sedan är ytan inte lika blank som fotoblixten lurar ögat att tro, så den ger bra fäste.
 
Nu har jag kikat runt lite och cpm 3v verkar vara väldigt svårt att få tag i sverige i små mängder och det går att beställa från usa så det blir dyrt. CPM 3v skulle vara hiskerligt tungt att slipa till eggen på efter härdningen speciellt när man inte har proffsaker. Så vilket uddeholm stål skulle ni tipsa om och får det att få tag på i små mängder
 
Nu har jag kikat runt lite och cpm 3v verkar vara väldigt svårt att få tag i sverige i små mängder och det går att beställa från usa så det blir dyrt. CPM 3v skulle vara hiskerligt tungt att slipa till eggen på efter härdningen speciellt när man inte har proffsaker. Så vilket uddeholm stål skulle ni tipsa om och får det att få tag på i små mängder

Japp. Det kan bli dyrt att få hem , I Sverige finns det nog inte. Men du behöver inte så stor bit väl då brukar det inte bli så dyrt. Men som sagt det är nog lite hårt att slipa i. Det går säkert med en mindre slip, det tar bara lite längre tid.

Rostfriastål. Då är det 12C27,AEB-L och RWL 34, som jag tycker är bäst.

Verktygsstål då är det bla Arne, Sleipner och Rigor Dom är nog mest lätta att slipa.

Seved
 
Jasså är det stor bit han har.

Seved

Jag vet inte det var en kille som heter Roger Fält som hade lite 12c27. Som sagt det var inte så mycket huggande jag tänkte med kniven eller ja kanske lite men mest dela vedklabbar genom att ta å slå med en annan klabbe på ryggen. Är 12c27 för "sprött" eller icke slagtåligt då
 
Jag vet inte det var en kille som heter Roger Fält som hade lite 12c27. Som sagt det var inte så mycket huggande jag tänkte med kniven eller ja kanske lite men mest dela vedklabbar genom att ta å slå med en annan klabbe på ryggen. Är 12c27 för "sprött" eller icke slagtåligt då

Jaha Roger Praktis. He he den plåten ska jag nog försöka klämma av honom. :) Vill man ha rostfritt stål så är det bra. Det är ganska segta för att vara rostfritt. Ska du inte hugga allt för mycket och slå för mycket så kan du ta ett stål som är mer avancerat. Det är min åsikt.

Seved
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Nån som hyrt ut friluftsprylar? Utrustning allmänt 1
Simiir Trail Toes salva, nån liknande produkt? Utrustning allmänt 0
Smogz Norra Ljung friluftsbyxor, nån som testat Utrustning allmänt 17
Moga nån som har provat Russell Moccasins? Utrustning allmänt 1
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
Ringh Eurohike Nån som vet nåt om det Utrustning allmänt 3
såg Nån mer än jag som blir kär i någon pryl. Utrustning allmänt 25
FruNalleman Nån som vandrar i handgjorda skor? Utrustning allmänt 23
FruNalleman Nån som testat Halulite Minimalist? Utrustning allmänt 0
Smogz Powerpot nån som testat? Utrustning allmänt 57
niklas33 Msr reactor, nån som vet nåt om Co2 Utrustning allmänt 2
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
Joakim Ågren Nån här med erfarenhet av Icebug Rapid BUGrip skor? Utrustning allmänt 7
Kiawana Nån som testat elmo suv-Cam? Utrustning allmänt 1
emrask GPS-skalet 5140 - nån som hört nåt? Utrustning allmänt 1
cancerman har nån tipps om knivblad Utrustning allmänt 11
seved1 Här sitter man o snorar Utrustning allmänt 17
tiddelipom Locket till vattensäcken sitter fast!!!! Utrustning allmänt 9
stefan.svard Vikt på gasoltub Utrustning allmänt 6
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.