Nån som sitter på små bitar knivstål

Nä jag blev lite inspirerad av Sissipukko M95 så det är ju egentligen inte en huggare utan en lite större kniv med lite längre blad så man kan dela lite ved och sånt med den.

jag har mejlat lite med jakob nylund om han har nå småbitar stål. Han säger att han har 3v stål å då gissar jag att han menar CPM 3V stål men är inte säker. är det ett vettigt stål.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
jag har mejlat lite med jakob nylund om han har nå småbitar stål. Han säger att han har 3v stål å då gissar jag att han menar CPM 3V stål men är inte säker. är det ett vettigt stål.
Det är ett mycket fint stål. Svårt att hitta något stål som är mer slagsegt men samtidigt slitstarkt. CPM M4 har till exempel bättre slitstyrka men sämre slagseghet. Dessa två befinner sig därför på var sin sida av "linjalen" ;).

Det är egentligen bara S7 som är slagsegare i knivsammanhang: http://www.windsorsteel.com/grades/CPM-3V.htm

~Paul~

Lyckades för några år sedan att bryta av en trancherkniv, dock fick resterna av bladet nytt liv, en av de flitigast använda köksknivar när ingen annan "Is the one!" på picknicken följer, just det , den med. Trotts att bladet är tunt ca 1.5 mm, så funderar jag på att göra en slira åt den...
Vad gillar ni bladprofilen???
kokkniv.jpg

Lyckades för några år sedan att bryta av en trancherkniv, dock fick resterna av bladet nytt liv, en av de flitigast använda köksknivar när ingen annan "Is the one!" på picknicken följer, just det , den med. Trotts att bladet är tunt ca 1.5 mm, så funderar jag på att göra en slira åt den...
Vad gillar ni bladprofilen???
kokkniv.jpg
Ser generellt bra ut. Jag hade dock gjort några smärre justeringar.

Till exempel:
Proto1.jpg

~Paul~

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips