Klimatförändringar - vi lever i det

Först ställer du en fråga, men du tycker ändå att det är O.T. och vill byta riktning? Hur ska du ha det?
Sluta skriva om barn…de har inget med tråden att göra. Det hoppas jag du inser. Det är naturligt att skaffa barn.

Jag inser att det inte spelar någon roll vad jag skriver när uppskattningen är noll och man hugger på det lilla minsta som inte passar in ens egen världsbild.

Det här är det sista jag skriver i tråden…eftersom jag nu tröttnat på riktigt.

Och…det här inlägget behöver inte kommenteras på något drygt sätt. Jag kommer inte att svara.

Lågnivån har nåtts för längesedan i tråden av ett par personer.

Jag försöker bidra med fakta, medans andra bidrar med annat.

Hoppas ni lärt er någonting i alla fall…det finns ju länkar med riktig fakta i en hel del av mina inlägg.

Nåja, tack för intressanta inlägg @pooll

Man kan räkna och uppskatta på precis allt om man vill. Att räkna på barnens kostnader på klimatet kan verka cyniskt, men varför blunda för det? Och vet inte om jag tycker det är mer fel än att allt annat de drar från röven och försöker få oss att tro att det gör skillnad.

Själv skulle jag inte tänka i de banorna, eller räkna på om det vore bätte med abort, då jag tycker det är aningens fånigt, men man KAN i teorin. En viktig skillnad.

Jag räknar inte på nåt kring klimatet,och försöker inte rädda det, då jag har viktigare saker för mig. Jag hakar på när de stora utsläppsländerna kommer ikapp och går förbi oss. Innan de gör det så sitter hellre hemma och spånar och ifrågasätter.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ja Sverige har lyckat bra med att sänka sina utsläpp inom landet (om man bortser från vår nuvarande regerings klimatpolitik, som nu ökar utsläppen igen..).

De territoriella utsläppen är enkla att räkna ut och får de flesta västländer att framstå i bra dager. Problemet är att de bara är en del av allt vi orsakar. Man måste dessutom lägga till de konsumtionsbaserade utsläppen, dvs allt vi importerar och använder här, plus flyg och sjöfart. Räknar man ihop allt det hamnar vi genom vår livsstil på mer än det dubbla, alltså drygt 8 i stället för 4 ton co2/person och år. Inte direkt föredömligt och betydligt mer än vad denna jorden tål..

Om Sverige ska skuldbeläggas sin import så måste vi i så fall samtidigt skuldbelägga våra kunder all vår export för att mätresultatet ska bli korrekt.

Sverige har högre export än import, dessutom rätt mycket stål som ger ganska mycket CO2 utsläpp.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips