Mobiltäckning svenska fjällen 2022

Jag har Telenor som operatör och i somras hade jag bra täckning fram till Skierfe (startade vid Sitoälvbron), därefter att jag tankat ner senaste väderprognosen stängde jag av mobilen inför fortsatt vandring in mot Sarek. Mot slutet fick jag faktiskt till min förvåning svag täckning redan strax söder om Gukkesvaggebron och vidare till Suorva. Så fort man har lite fri sikt mot öster brukar det finnas täckning i någon form.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Men Snälla nån om ni behöver täckning i Sarek använd sat-telefoner finns ju många operatörer och välja mellan / Iridium,Imarsat,Turaya och nu då även starlink !

Det är ju inte bara att köpa en helt ny mobil och skaffa abbonemang för den, en rejäl kostnad för något som inte behövs resten av året. Det känns högst relevant att fråga om man kan använda befintlig utrustning på en avlägsen plats.

/Patrik

Jag solovandrar alltid och en Garmin inReach löser både säkerhetsaspekten och möjlighet att maila/smsa dom där hemma.

Har gått 14 vandringar på 6 år med inReach och har aldrig haft problem att skicka/ta emot meddelanden.

Gör mig inget om fjällvärlden får täckning (flygplansläge FTW) men tycker nog att Sarek kan få vara en vit fläck.

Europas sista vildmark kan få vara vild :)

Men Snälla nån om ni behöver täckning i Sarek använd sat-telefoner finns ju många operatörer och välja mellan / Iridium,Imarsat,Turaya och nu då även starlink !
Vem här har uttryckligen önskat täckning i Sarek? För min del stänger jag av mobilen helt när jag kommit en bit in i parken. Däremot är det bra att kunna ha täckning nära start- och slutpunkter som Ritsem, Kvikkjokk, Saltoluokta osv.

HasseQ

Temp. avstängd
Vi tycker olika, det är helt okej. Men är det inte skönt att det fortfarande finns avlägsna stugor och fjällområden där man slipper höra folk prata i telefon? Man kan prata med varandra istället. :)
Jo det kan jag hålla med om.... Där kunde man ju sätta upp skyltar med "mobilförbud", men man kan ju gömma sig under filten, stänga av ljudet, och kolla upp väderprognosen..

Det intr är var master sitter och vart de riktar antennen och räckvidden på antenn vid fri sikt.
Ofta kan man få bas täckning och då endast få en int sida med fragmentarisk text men ändå ha nytta av info.
Går få tex väder utan div skript med grafer osv och endast text iaf från Yr.no
och sms kan funka och räcker ju långt om man har någon som har tel på hela tiden och kan ev larma vidare då man kan sända tex GPS koordinater.
Finns någon här som jobbar på något av bolagen som kan komma med uppg hur täckningskartor görs tex och hur signalen studsar i dalgångar och hur högt upp man kan tänkas få gå på en topp för att få täckning.
Att man bygger täckningskartor på uppkoppling av data trafik och samtal är jag tveksam till utan förmodar att det är teoretiska uppskattningar vid fri sikt på samma höjd eller viss vinkel i höjd och sidled från sändaren.
Jag har försökt med liten extern antenn på telefon men hjälper ej ev en lite större riktantenn men kräver då extern strömmating.

HasseQ

Temp. avstängd
Täckningskartor är bara på ett ungefär, speciellt i utkanten av täckningen. I vildmarken är det teoretiska beräkningar baserat på terrängmodeller osv, i närheten av samhällen och vägar kan man ju även kalibrera & testa genom att åka dit med en mobil och mäta.
Sen finns det ju alltid en massa antaganden som inte är exakta, som påverkar. Hur bra är mobilens radiodelar, är man inomhus eller i en bil, regnar det, hur mkt dämpar skogen, osv. Hur många användare som är uppkopplade mot samma mast kan oxå påverka.

Man får nog också ha i åtanke att när man publicerar en täckningskarta så är det ett åtagande mot kunderna. Att då börja räkna med eventuella studsar mot bergväggar eller att dom fysiska förutsättningarna är i övrigt är extremt gynnsamma ligger nog inte i korten. Det borde innebära att ibland kan förutsättningarna vara litet bättre än vad täckningskartorna anger men det är inget att räkna med.
Har man en "extern antenn" som är batteridriven så är det troligen frågan om en antennförstärkare av något slag som - i så fall- även torde förstärka bruset.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips