Amerikanskt eller svenskt familjetält

Jag har ingen erfarenhet av någon av tälten, men jag har däremot varit ute och tältat med ett barn som vid tidpunkten var knappt 2 år. Något att tänka på om du ska ut till sommaren är att någon av föräldrarna kommer bära barnet på något sätt (sele eller bärstol).

För oss så var det lite utmanande med volymen på packningen, då en förälder bar barnet i bärstol, och den bärstolen packades med barnets kläder och blöjor. Kvar för en ryggsäck var då tält + 3 sovsäckar + 3 liggunderlag + kläder för 2 vuxna + allt annat, ja du förstår. Det blev helt enkelt att tälta nära bilen och gå två vändor med grejer.

Jag har nu börjat se över våran packning, dels för att komma ner i vikt, men även för att komma ner i volym. Jag lärde mig mycket genom att kolla på avdelning för "lättpackning" här på utsidan :)

Till sommaren är vårat barn nästan 3 år, då hoppas jag att vi alla tre kan gå lite kortare turer.
 
Normalt tycker jag som många i tråden: "ytter först"-uppsättning är guld värt i vårt klimat. Men detta att tälta med (små) barn ställer lite andra krav. Du är själv inne på att ni kanske i början bara går kortare sträckor, och det är bara att räkna med att andelen "lägerliv" blir större än på en vuxenvandring i flera år framåt.
Då gäller det att göra det njutbart för alla inblandade, och av de två tält du vaskat fram tror jag ändå att Big Agnes, med sina dubbla "verandor", generösa ingångar som klarar spring, lek och matlagning med hela familjen, samt mer höjd längre ut i periferin, kommer att ge er ett skönare och mer lätthanterligt tältliv med barn.

Vore jag tvungen att välja mellan just dessa två tält, skulle jag alltså sucka en del över amerikanarnas klena detaljer, låga VP-värden och opraktiska uppsättning. Men med småbarnsliv i sikte skulle jag troligen ändå offra mitt annars orubbliga "ytterst först"-kriterium och den hillebergska robustheten (som ni troligen inte behöver på flera år) för ett angenämare lägerliv.

Men egentligen skulle jag inte välja något av dessa två, för det finns tält som är precis lika (eller mer) "lägerlivs-generösa", och ändå sätts upp med "ytter först", är robustare än Big Agnes, både lättare och billigare än Kaitum, och - inte minst - har sina ingångar/absider längs långsidorna, vilket IMHO är väldigt mycket bekvämare, luftigare och trivsammare - särskilt om man är flera.

Här ett exempel, som ni ni (nog till skillnad från Big Agnes) kommer att klara er fint med även på kalfjället.
(jag har själv sen många år enmansmodellen i samma serie, använt den i riktigt hårt väder på höga höjder, och är väldigt nöjd med både hållbarheten och detaljerna).
 
Senast ändrad:
Normalt tycker jag som många i tråden: "ytter först"-uppsättning är guld värt i vårt klimat. Men detta att tälta med (små) barn ställer lite andra krav. Du är själv inne på att ni kanske i början bara går kortare sträckor, och det är bara att räkna med att andelen "lägerliv" blir större än på en vuxenvandring i flera år framåt.
Då gäller det att göra det njutbart för alla inblandade, och av de två tält du vaskat fram tror jag ändå att Big Agnes, med sina dubbla "verandor", generösa ingångar som klarar spring, lek och matlagning med hela familjen, samt mer höjd längre ut i periferin, kommer att ge er ett skönare och mer lätthanterligt tältliv med barn.

Vore jag tvungen att välja mellan just dessa två tält, skulle jag alltså sucka en del över amerikanarnas klena detaljer, låga VP-värden och opraktiska uppsättning. Men med småbarnsliv i sikte skulle jag troligen ändå offra mitt annars orubbliga "ytterst först"-kriterium och den hillebergska robustheten (som ni troligen inte behöver på flera år) för ett angenämare lägerliv.

Men egentligen skulle jag inte välja något av dessa två, för det finns tält som är precis lika (eller mer) "lägerlivs-generösa", och ändå sätts upp med "ytter först", är robustare än Big Agnes, både lättare och billigare än Kaitum, och - inte minst - har sina ingångar/absider längs långsidorna, vilket IMHO är väldigt mycket bekvämare, luftigare och trivsammare - särskilt om man är flera.

Här ett exempel, som ni ni (nog till skillnad från Big Agnes) kommer att klara er fint med även på kalfjället.
(jag har själv sen många år enmansmodellen i samma serie, använt den i riktigt hårt väder på höga höjder, och är väldigt nöjd med både hållbarheten och detaljerna).

En kommentar till Helsport-tälten är att kolla priser i Finland och Norge också (om man känner någon där). Just det länkade tältet är ca 1600 kr billigare i Finland (just nu).
 
Normalt tycker jag som många i tråden: "ytter först"-uppsättning är guld värt i vårt klimat. Men detta att tälta med (små) barn ställer lite andra krav. Du är själv inne på att ni kanske i början bara går kortare sträckor, och det är bara att räkna med att andelen "lägerliv" blir större än på en vuxenvandring i flera år framåt.
Då gäller det att göra det njutbart för alla inblandade, och av de två tält du vaskat fram tror jag ändå att Big Agnes, med sina dubbla "verandor", generösa ingångar som klarar spring, lek och matlagning med hela familjen, samt mer höjd längre ut i periferin, kommer att ge er ett skönare och mer lätthanterligt tältliv med barn.

Vore jag tvungen att välja mellan just dessa två tält, skulle jag alltså sucka en del över amerikanarnas klena detaljer, låga VP-värden och opraktiska uppsättning. Men med småbarnsliv i sikte skulle jag troligen ändå offra mitt annars orubbliga "ytterst först"-kriterium och den hillebergska robustheten (som ni troligen inte behöver på flera år) för ett angenämare lägerliv.

Men egentligen skulle jag inte välja något av dessa två, för det finns tält som är precis lika (eller mer) "lägerlivs-generösa", och ändå sätts upp med "ytter först", är robustare än Big Agnes, både lättare och billigare än Kaitum, och - inte minst - har sina ingångar/absider längs långsidorna, vilket IMHO är väldigt mycket bekvämare, luftigare och trivsammare - särskilt om man är flera.

Här ett exempel, som ni ni (nog till skillnad från Big Agnes) kommer att klara er fint med även på kalfjället.
(jag har själv sen många år enmansmodellen i samma serie, använt den i riktigt hårt väder på höga höjder, och är väldigt nöjd med både hållbarheten och detaljerna).

Tar gärna emot tips om andra tält än dom jag frågade om. :) Vad det HS Reinsfjell du tänkte på? Det ser fint ut, en del mindre än BA Copper spur 4 men det kanske är tillräckligt.
 
Tar gärna emot tips om andra tält än dom jag frågade om. :) Vad det HS Reinsfjell du tänkte på? Det ser fint ut, en del mindre än BA Copper spur 4 men det kanske är tillräckligt.
Ja, Reinsfjell Superlight 3. Utgick ifrån att länken skulle funka, men tydligen inte?
Stämmer att det tältet är lite mindre, men ni blir ju inte ens tre fullvuxna ;). Jag tycker själv att två generösa långsides-entréer och den "runda" formen betyder mer för bekvämligheten och trivseln än nominella golvmått. Utöver fördelen av mindre vikt/volym att bära på och att det blir enklare att hitta en bra tältplats i ojämn terräng.
 
Reinsfjell superlight 2 har jag själv och gillar för vandring. Men för familjebruk skulle jag hellre välja Big Agnes. Tältkåta valde vi själva med 2 och 3 barn och så småningom en samojed. Inget för vandringar men suveränt som paddel- och baslägerboning.

Jag har också ett gammalt amerikanskt 2-manna kupoltält Sierra design Half Moon där man måste sätta upp innertältet först vilket är opraktiskt vid störtregn.

Men det fungerar utmärkt i många sammanhang när det inte är kalfjäll.

Thure
 
Senast ändrad:
Att jag inte kollar på ett GT är att det blir svårare att hitta tältplatser och till en början så kommer jag mest att vandra med en övernattning på Sörmlandsleden med bra väder. Jag saknar inte gt på mitt Anjan, men jag brukar också ställa in om det är för dålig prognos. 😞 Jag är även lite skeptisk till att köpa ett Kaitum 3 då det är för liten skillnad mot mitt Anjan 3.

Hej. Jag saknade inte heller GT-förlängningen…förrän jag började vandra med barn 😆 Min ögonsten just nu är ett Kaitum3GT. Förlängningen är guld värd och jag bär gladeligen den extra vikten. Man kanske får leta någon minut extra för att hitta en större plats men liggytan är ju inte större i ett GT än en utan. Det knöggliga får vara i GT-delen. Nu är det jag och två äldre barn än ert som bor i det. Sonen är lika stor som mig och dottern 150cm. Så nästan som tre vuxna. Vi viker undan en del av innertältet och vips! har vi en stor salong att vistas i!
8C495ADC-BC00-4EDA-85F0-1C3B05EF2CA6.jpeg

Varken jag eller mina barn har tålamod att stå i regnet och pilla upp innertält innan yttertält, har aldrig förstått varför man vill ha det på det sättet. Men det har nog med min otålighet att göra, mer ett personlighetsdrag alltså.
 
Har själv ett Keron 3 EX samt Copper Spur 4 och för alla våra familjeturer kör vi big Agnes tältet, skönt att få ett lätt tält som är luftigt och med stort utrymme invändigt. Kör vi vintertur så är det naturligtvis hilleberget som får följa med men annars så gillar jag BA:Tyvker det är så skönt att ta bort ytterkläder på morgonen om det är fint väder ute.
 
ytterkläder = ytterduk i inlägget ovan.

kolla även in Mattis recension här:

Jag kommer köpa ett Tiger Wall UL2 som mitt nästa tält, som lättare sommartält när man går solo eller två personer.
 
Har ett Copper spur och ett Hilleberg-tält.

Ska du inte ut på fjället så hade jag valt Copper spur då det är lätt, smidigt och rymligt. Helt klart en annan kvalitet än Hilleberg men ett Hilleberg är också helt overkill för annat än fjällbruk imho.
 
Helt klart en annan kvalitet än Hilleberg men ett Hilleberg är också helt overkill för annat än fjällbruk imho.

Vad kul att vi tycker olika men har du varit ute i dåligt skärgårdsväder eller dåligt sörmlandsledenväder eller dåligt väder någon annanstans så vet du att Hilleberg inte är ”helt overkill annat än för fjällbruk”. Jag tycker vädret får styra, inte platsen.
 
Vad kul att vi tycker olika men har du varit ute i dåligt skärgårdsväder eller dåligt sörmlandsledenväder eller dåligt väder någon annanstans så vet du att Hilleberg inte är ”helt overkill annat än för fjällbruk”. Jag tycker vädret får styra, inte platsen.

Det är ändå omständigheter som ett Copper Spur skulle klara. Men absolut, det är en prioriteringsfråga. Säkerhet vs vikt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Michael Jönsson Tips - Amerikanskt 2-mannatält i NYC. Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
Vintervilan Carinthia Eagle eller Tropen? Bo och sova 15
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
Snowtigher hängmatta med eller utan myggnät Bo och sova 14
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.