Amerikanskt eller svenskt familjetält

Vad kul att vi tycker olika men har du varit ute i dåligt skärgårdsväder eller dåligt sörmlandsledenväder eller dåligt väder någon annanstans så vet du att Hilleberg inte är ”helt overkill annat än för fjällbruk”. Jag tycker vädret får styra, inte platsen.
Jag varit ute i storm med mitt Keron och bara styv kuling i skärgården med Copper Spur (ganska skyddad tältplats) men till det funkar det bra! Fördelen med duk ovanpå pinnarna att det blir mycket tystare då ytterduken blir mer spänd och det finns inga bågkanaler att ta tag i. Men visst, skall det bli storm i skärgården och jag skall ut med familjen så stannar jag nog hemma istället;-)
 
Jag stannar nog hemma också om det är för dåligt! :)

Har ni några erfarenhet av materialet i Helsport superlight och hur det är jämfört med Copper spur? Har fått möjlighet att känner på Copper spur och jag upplevde duken som lite enklare. Jag antar det beror på att den är PU behandlad jämfört med Silicon som mitt HB Anjan.

Detta tält ser intressant ut, HS fjellheimen 4. Någon som har erfarenhet av detta?

 
(...) Har ni några erfarenhet av materialet i Helsport superlight och hur det är jämfört med Copper spur? Har fått möjlighet att känner på Copper spur och jag upplevde duken som lite enklare. Jag antar det beror på att den är PU behandlad jämfört med Silicon som mitt HB Anjan. (...)
Jag använder som sagt sedan länge ett enmanstält (Ringstind SL), som är sytt i exakt samma materialkvaliteter. Tyckte de såg oroväckande tunna ut vid första påseende, men de har visat sig mer hållbara än jag vågat hoppas på. Jag har sovit i tältet under alla möjliga tresäsongsväder, på kalfjället som i alpin terräng på kontinenten, inkl i 22 m/s vind med samtidigt ösregn. Har även legat inregnad/insnöad hela dagar. Har ännu inget att anmärka på vad gäller vare sig stabilitet eller vattentäthet. Har inte ens silikontätat sömmarna, kanalen är sydd så att vatten ändå inte tränger igenom. Det "värsta" jag varit med om är någon enstaka droppe i absiden.

Golvet tycker jag dock är i tunnaste laget, där har IMHO gramjakten gått till överdrift. Jag sätter ofta upp tältet på grus- och stenskravel och slänger därför ändå in ett ark bubbelplast under golvet (vilket också bidrar till värmeisoleringen). Golvet är också opraktiskt halt, men det löser man enkelt med lite silikonduttar på undersidan av liggunderlaget.
Det har alltså inte hänt något med golv- eller yttertyget på alla dessa år, men det känns ändå skönt att veta att Helsports reparationsverkstad erbjuder golvbyte vid behov :).

Här en sammanställning av resp. tygs materialegenskaper (Rainguard Superlight resp. Rainguard Pro). Det lär dock inte gå att enkelt jämföra värden för rivstyrka med Hillebergs motsvarande - enligt Helsport är deras testmetod självklart tuffare ;).

PU delaminerar förr eller senare, så för mig som vill ha långsiktigt hållbara prylar är det en dealbreaker. Alla vävar i Helsports Superlight-serie är silikonbelagda. Big Agnes vävar har också de typiskt amerikanskt låga VP-värdena.

Tips: kolla bland Utisdans recensioner - där finns både Fjellhheimen SL, Reinsfjell Sl och Rigstind SL beskrivna av flera användare.
 
Senast ändrad:
Efter en del funderande och velande så har jag nog tänkt om. Jag tror varken Kaitum 4 eller Copper BA c spur ul4 är rätt för mig, eller iaf inte just nu. Jag besökte Naturkompaniet för att få en uppfattningen hur stor/tung påse ett Kaitum 4 har och jag blev rätt avskräckt. Det fick mig att tänka om, dels så behöver jag nog inte ett så stort tält nu när vi bara är 3p och dessutom så tältar vi bara under 3 säsonger. Jag beställde även hem ett Copper spur ul4 men fick inte en jättebra känsla över det. Det var väldigt lätt med tanke på storleken och säkert väldigt praktiskt för camping. Men kvalitetskänslan är rätt mycket sämre än mitt HB Anjan. Allt är inte helt logiskt men fick inget habegär alls av det, det kändes som ett rätt trist köp.

Min nya idé/plan är att köpa ett rymligare 3p tält och ev komplettera med ett större tält senare, alt ta med mitt Anjan om det blir för trångt. Jag borde väl skapa en ny tråd då jag byter ämne men ni får gärna kommentera vad ni tycker mellan valet av dessa två tält för 3p. Någon som har erfarenhet av dem båda?
  1. Helsport Reinsfjell Superlight 3
  2. Hilleberg Helags 3.
 
Låter som kloka resonemang. Eftersom du ev. är inne på ett Helsport-tält måste jag dock varna för att jag troligen gett fel alt. föråldrat info om deras reparationsverkstad; enligt denna tråd tar de tydligen inte (längre?) emot reparationsuppdrag från EU-länder. Är helt säker på att detta funkade när jag själv köpte min Ringstind SL, men det är rätt många år sedan (och jag har som nämnt inte behövt någon reparation, utom att jag fick deras uppgraderade stänger när de kom).
Enligt uppgift i tråden skickar Helsport ändå gärna rätt tyg, tråd etc, så problemet (om det nu någonsin uppstår) går att lösa genom att man låter någon svensk firma göra jobbet, men med originalmaterial.

PS Jag tycker fortfarande att ingångar längs långsidor är så mycket luftigare, trivsammare och mer praktiska, att det skulle fälla utslaget vid mitt val mellan dessa två tält. Men det är helt personliga preferenser.
Och ska man nu ha tre bågar, så samverkar de ju bättre i den korsande konstruktionen.
 
Senast ändrad:
Den här frågan om ingångar på långsidorna eller kortsidorna är rätt personlig -- som så mycket annat.

Jag har tält med ingång på både kort och långsidan. Av dem föredrar jag helt klart ingång på kortsidorna.

Det är främst två orsaker som gör det.
1. Hund i tältet. Det är enklare att få in hundarna i tältet med ingång från kortsidan. Då behöver de inte klättra över sovsäck och uppblåsbart underlag.
2. Vinterfiske. Jag har tillbringat rätt många dygn med att fiska på vintern. Då gör du håll i isen, slår upp tältet ovanpå, och ligger i tältet och fiskar. Det fungerar väldigt mycket bättre i tält med ingång på kortsidan där du enkelt kan ligga och kikmeta.

Jag inser att min användning av tält inte är universellt representativ. Däremot ger det förhoppningsvis ett perspektiv på vad som kan passa för olika aktiviteter.
 
Låter som kloka resonemang. Eftersom du ev. är inne på ett Helsport-tält måste jag dock varna för att jag troligen gett fel alt. föråldrat info om deras reparationsverkstad; enligt denna tråd tar de tydligen inte (längre?) emot reparationsuppdrag från EU-länder. Är helt säker på att detta funkade när jag själv köpte min Ringstind SL, men det är rätt många år sedan (och jag har som nämnt inte behövt någon reparation, utom att jag fick deras uppgraderade stänger när de kom).
Enligt uppgift i tråden skickar Helsport ändå gärna rätt tyg, tråd etc, så problemet (om det nu någonsin uppstår) går att lösa genom att man låter någon svensk firma göra jobbet, men med originalmaterial.

PS Jag tycker fortfarande att ingångar längs långsidor är så mycket luftigare, trivsammare och mer praktiska, att det skulle fälla utslaget vid mitt val mellan dessa två tält. Men det är helt personliga preferenser.
Och ska man nu ha tre bågar, så samverkar de ju bättre i den korsande konstruktionen.

Intressant det där med Helsport service!

Upplever du att det ”hala” golvet i SL är ett problem om man tältar i lätt sluttning? Löser det helt med silikon ”duttar” på liggunderlaget? tycker själv att det kan vara rätt besvärligt när det lutar, men kanske mer att man glider på luftmadrassen.
 
Intressant det där med Helsport service!

Upplever du att det ”hala” golvet i SL är ett problem om man tältar i lätt sluttning? Löser det helt med silikon ”duttar” på liggunderlaget? tycker själv att det kan vara rätt besvärligt när det lutar, men kanske mer att man glider på luftmadrassen.
Jag går oftast i brant terräng och hittar sällan plana tältplatser, men tycker att "duttarna" har löst problemet helt och hållet.
Ev. glidning mellan underlag och kropp är som du är inne på inte beroende av tältgolvet. Jag sover på skumplastunderlag som ju har väldigt sträv yta, men det kanske är annorlunda med uppblåsbara?
 
Vi är två vuxna och tre barn och har ett Kaitum 4GT. Rymligt och tåligt även om det är en del vikt att bära på. Svårt att få till det med andra tält som är lätthanterliga och pålitliga. GT-absiden är guld värd när barnen behöver leka eller det skall lagas mat i dåligt väder. Har haft flera tält av amerikanskt stuk men inget jag skulle vilja använda av anledningen att jag inte kan styra vädret, otrevligt med blött tält redan innan man krupit in i det. Visst kan jag vara färgad av 30 år i Hilleberg men det har alltid funkat. Mina utsvävningar till andra märken har mest varit kostsamma eftersom det alltid slutat med att jag bytt tillbaka...
 
Haft diverse olika tält och bytt bort alla som inte går ned till marken. Har nu ett Nallo4 GT som är både lätt och rymligt. Allt är en kompromiss såklart (utom Harry Potter tältet kanske). Kaitum 4GT är nog också ett bra val. Vad gäller "amerikanska" tält så gillade vi tex Marmot Limestone 4P om man slipper bära det och det inte blåser kallt ute :p
Varför Hilleberg? Är det något man INTE vill när man är ute med familjen så är det att tältet går sönder eller krånglar...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Michael Jönsson Tips - Amerikanskt 2-mannatält i NYC. Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
Vintervilan Carinthia Eagle eller Tropen? Bo och sova 15
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
Snowtigher hängmatta med eller utan myggnät Bo och sova 14
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.