Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫

Bara jag som inte tycker det ser så farligt ut? Det kan du ju fixa på egen symaskin, klipp till en vanlig spännrem och sy fast där bandet är förstört och ta valfritt slitstarkt vattentätt tyg till att laga det gröna och vad som helst till att laga meshen. Förmodligen kan vilken skräddare/kemtvätt/skomakare som helst fixa det för några hundringar, om du ändå inte tänkt använda tältet i extremväder


Jag är lite orolig att tältet inte kommer hålla, sist jag var ute var det minus grader och nästan storm så brukar vara ute i extrem väder hehe... Men fick svar från tält centralen de räknande med 3h arbete ca 2100:-... Så har något att fundera över...
 
Det där tror jag du lagar själv ganska enkelt.

Nylonbandet syr du fast med grov lädertråd.
Duken lagar du genom att limma fast en ny dukbit. Använd sömtätningsmedel som lim. Om du vill kan du sy kanten efteråt, och sedan täta sömmen med mer medel.

Det är väl kantbandet och inte stånghållarbandet som är skadat? Ingen direkt bärande del som är skadad, så jag har svårt att se att hållbarheten skulle påverkas av lagningen.
 
Anledningen är sannolikt tull och momshindren mellan EU och Norge just för textila produkter är de ett avsevärt hinder.

Thure
 
Anledningen är sannolikt tull och momshindren mellan EU och Norge just för textila produkter är de ett avsevärt hinder.

Thure

Fast om det är problemet och Helsport vore en seriös tältproducent med försäljning i EU borde de i så fall ha löst det genom att kontraktera en tältreparatör inom EU:s gränser.

Jag tycker att det här är högst anmärkningsvärt och definitivt värt mer uppmärksamhet!
 
En poäng är att egen reparationsverkstad ger kunskap om mindre bra konstruktionsdetaljer så att modellerna kan vidareutvecklas, och bli bättre.

Många friluftsfirmor i Storbrittanien har efter Brexit slutat att sälja till EU och firmor inom EU har sluta sälja till slutkund i Norge och GB.

Thure
 
Alltså, en vanlig skräddare kan säkert ordna det billigare, speciellt om du kommer med förberett material. Och kanske lagar myggnätet själv (det är ju inte viktigt för hållfastheten, och kommer säkert bli skadat igen :)

Om du syr fast en bit nylonband över det gamla nylonbandet, riktigt ordentligt så borde inte hållfastheten påverkas så mycket av hur du sätter lappen sen?

Jag hade lagat nylonbandet med band från en nyckelring (de brukar ha lite tunnare nylonband) och syt rätt många stygn. Och sedan hade jag använt spinnckartejp (jättestark rip-stop-tejp) för att laga hålet. Eller limma fast lagningslappen från helport. Från både fram och baksida, som Baronen skrev.
Just det, klipp bort det som är bränt och knöligt först.

Sen är ju nästan-storm inte optimalt väder för kåta, speciellt när man inte är van. Och kanske inte helt lämpligt väder att elda i tält i. Men det förstår du säkert själv. Man kan ju göra det ändå,
 
Hej!
tråkigt att oturen var framme.
När jag fick ett litet hål på mitt
Helsport Ringstind Superlight 1-2
så mailade jag helsport.

De svarade så här:
Hei
Skader på stoff på produktet som er skjedd under bruk dekkes ikke av garantien.
Vi sender gjerne stoff og riktig tråd gratis slik at det kan sys en stoffbot over riften, det er slik vi reparerer skader i teltduken.

Fick inte bara tyget till ytter duken utan till de andra sorterna oxå för framtida hål. Tråden var special som sväller när det blir blött (kommer oxå räcka till fler hål).
Jag valde att sätta lapp på båda sidor och sydde själv som glad amatör.

Mitt lilla var super pilligt att det var nära att tålamodet gav upp.
ditt borde vara lättade.
Lycka till!

mvh Patrick
IMG_2127.JPG
 
Tack för alla ovärderliga tips och råd jag fått.

Jag har bestämt mig att laga tältet själv. Köpt spinnakertejp, nylonband, böjda nålar och tråd.

Jag köpte tältet på kampanj för 5999 så känner att över 2000 för att laga den relativt lilla skadan är rätt hög och inte så motiverade sen får jag erfarenhet då detta antagligen inte är första och sista tält skadan 😊.

Tack åter igen! 🙏🙏🙏
 
Såhär blev det, klippte bort de skadade, sydde på nytt nylonband sedan köpte jag en speciell lagningslapp som jag lappade över från båda håll sen sydde ihop myggnätet.

Tack igen för era kommentarer 🙏
 

Bilagor

  • IMG_20220218_133521.jpg
    IMG_20220218_133521.jpg
    6.2 MB · Visningar: 40
  • IMG_20220218_133517.jpg
    IMG_20220218_133517.jpg
    5.3 MB · Visningar: 44
  • IMG_20220218_133531.jpg
    IMG_20220218_133531.jpg
    5.9 MB · Visningar: 44
Ang helsport så har de bytt ägare ev service på gamla tält gäller nog nu bara i Norge.
De nya ägarna har bara köpt namnet och illverkar ej de tidigare tälten utnan har nya tält varianter och få varianter.
Hur ser brand/värmeskydd ut på detta skulle själv köpt något liknande som Nomex som brandmans kläder och motorsport anv. ev någon Borhaltig inpregnering dvs brandhämmande sållt under namn vattenglans tex
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
Elvah Laga småhål i innertältduk Bo och sova 15
hästtjejen Laga dunsovsäck? Bo och sova 5
maratonic Laga Thermarest med cykellagning? Bo och sova 4
sunne Laga mat i tält! Bo och sova 15
daniel81 Laga dragkedja på sovsäck Bo och sova 7
SnowFlax Laga hål i sovsäck Bo och sova 4
graesen laga uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 4
Arctic Fox Laga mat i absid? Bo och sova 49
Strövis Går luftmadrassen att laga.... Bo och sova 1
Pseudonym "Laga" dragkedja på sovsäck? Bo och sova 4
mattiasbackman Laga tältgolv Bo och sova 3
Ix Laga tältbotten Bo och sova 0
Gryningsflickan Laga Hillebergtält? Bo och sova 9
Mezzner Hur laga Hillebergstält på bästa sätt? Bo och sova 37
emblamalva Laga sovsäck Bo och sova 1
Egel Laga tält Bo och sova 2
pqrstuv Laga tält? Bo och sova 6
Hans Linde laga tältbågen på et North face Bo och sova 1
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
SydTobbe Myggnät i ventilation, ett måste? Bo och sova 6
e_kjellgren Modifiera ett Limelight 3P? Bo och sova 2
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
Marcus.A.Mansson Sy ett tält Bo och sova 8
vandrafjäll Slå upp ett tält på vintern Bo och sova 16
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
Chrabban Behövs ett fotprint till compact light ? Bo och sova 6
tlundberg Hur kallt klarar ett vanligt cellplastliggunderlag? Bo och sova 29
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
Fontana Hur länge håller ett tält? Bo och sova 19
såg letar efter ett en persons tält. Bo och sova 9
palacona Tips på ett bra liggunderlag Bo och sova 13
såg Letar efter ett 2-man tält för året om Bo och sova 3
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
kajhaj Någon som vill låna/hyra ut ett enmans tält? Bo och sova 0
Glännman Ett par frågor om Exped Orion Extreme vid uppsättning Bo och sova 2
såg letar efter ett liggunderlag som man kan ha i ryggan Bo och sova 12
anders_b 2 pers i ett Laser Competition 2? Bo och sova 7
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
xfredrikx När blir ett tält "tungt"? Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.