Mobiltäckning svenska fjällen 2022

Mobil för att få hjälp: Ja, om det är täckning.
Nödsändare, som en Garmin InReach för att få hjälp: Ja, funkar överallt.

Så...det beror på var man vandrar, och vad man vill göra med sin mobil.
 
Mobil för att få hjälp: Ja, om det är täckning.
Nödsändare, som en Garmin InReach för att få hjälp: Ja, funkar överallt.

Så...det beror på var man vandrar, och vad man vill göra med sin mobil.
Jag förstår inte. Har du en mobil som använder samma system ( iridium) som inReach så fungerar det säkert lika bra. Det verkar dyka upp på Android-telefoner under detta år. (Än så länge är givetvis inReach det bästa.) Varför ska man behöva en speciell hårdvara för att utnyttja satellit- systemet Iridium?
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag förstår inte. Har du en mobil som använder samma system ( iridium) som inReach så fungerar det säkert lika bra. Det verkar dyka upp på Android-telefoner under detta år. (Än så länge är givetvis inReach det bästa.) Varför ska man behöva en speciell hårdvara för att utnyttja satellit- systemet Iridium?
Jag har en vanlig mobil för vanligt bruk och en InReach för att få hjälp om jag inte har täckning. Har ingen fancy ny mobil som kan snacka m satelliter. Najs om det funkar i framtiden. Grymma sändare på dessa mobiler i så fall.
 
Jag har precis samma lösning som du har. Något annat finns inte i dagsläget.
Däremot tror jag inte att det "tekniska" steget är så stort för att sätta in en satellitsändare i en mobiltelefon (det blir alltså en sändare till) som du verkar tro. Någon expert är jag definitivt inte!:):)
 
iPhone 14 har väl funktion så att man kan koppla upp sig som med en InReach? Kräver säkert separat abb. etc. Löser dock inte mitt problem med internet. Får ha en fjällstation som bas eller så upp på nån hög topp relativt näre som har täckning.
 
Garmin har appar för både iOS (iPhone) och Android som du kan styra din inReach med så det går givetvis bra. Du behöver inte ha en särskilt ny mobiltelefon för det ändamålet.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Garmin har appar för både iOS (iPhone) och Android som du kan styra din inReach med så det går givetvis bra. Du behöver inte ha en särskilt ny mobiltelefon för det ändamålet.
Han måste väl ha menat att han ska kunna koppla upp sig mot Iridium-satelliterna utan en InReach-enhet, dvs med enbart mobilen. Och då räcker det inte med bara en app, utan det kräver hårdvara.
 
Han måste väl ha menat att han ska kunna koppla upp sig mot Iridium-satelliterna utan en InReach-enhet, dvs med enbart mobilen. Och då räcker det inte med bara en app, utan det kräver hårdvara.

Jag tolkar uttalandet som att man kan konfigurera och skicka meddleanden via sin inreach fast via en iPhone-app. Användargränssnitet på en inreach är väl lite ruidmentärt.
Här tror jag du har det som avses, både för IOS och andrioder:

/Patrik
 
Är ju bra att kunna ha mobiltäckning om man t.ex ska boka/omboka resa hem. Annars skönt att ha mobilen avstängd på vandringen.

Nöjd med Telia hittills. Funkade utmärkt vid och omkring Ritsem för ett par år sedan.
Vandrar man ofta nära gränsen till Norge och in där så kanske Telenor är bästa operatör. Dom har väl bäst täckning i Norge tror jag.

Vid ev. nödläge är ju en bra app SOS alarm 112.
Om ens mobiloperatör inte har täckning just där man befinner sig så använder den sig av andra operatörer som då kanske har täckning istället.

/Johan
 
Jag är litet osäker på det här men sker det inte automatiskt roaming så att om man är t.ex. Teliaabonnent så kopplas man in på det nät som telefonen får kontakt med (om Telias nät inte är tillgängligt) oavsett vem som äger det.?
 
Jag är litet osäker på det här men sker det inte automatiskt roaming så att om man är t.ex. Teliaabonnent så kopplas man in på det nät som telefonen får kontakt med (om Telias nät inte är tillgängligt) oavsett vem som äger det.?

Inte helt hundra säker själv men roaming är väl bara utomlands? Inte allmänt där täckning saknas i Sverige. Men sen sker väl roaming vid SOS samtal här i Sverige. Om man har gått in i Norge t.ex och har Telia så kopplas man in på Telias samarbets-operatör i Norge. Inte Telenor i detta fallet tyvärr.

Åker inte utomlands så ofta. Ha-ha!
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.