Mobiltäckning svenska fjällen 2022

Mobil för att få hjälp: Ja, om det är täckning.
Nödsändare, som en Garmin InReach för att få hjälp: Ja, funkar överallt.

Så...det beror på var man vandrar, och vad man vill göra med sin mobil.
 
Mobil för att få hjälp: Ja, om det är täckning.
Nödsändare, som en Garmin InReach för att få hjälp: Ja, funkar överallt.

Så...det beror på var man vandrar, och vad man vill göra med sin mobil.
Jag förstår inte. Har du en mobil som använder samma system ( iridium) som inReach så fungerar det säkert lika bra. Det verkar dyka upp på Android-telefoner under detta år. (Än så länge är givetvis inReach det bästa.) Varför ska man behöva en speciell hårdvara för att utnyttja satellit- systemet Iridium?
 
Jag förstår inte. Har du en mobil som använder samma system ( iridium) som inReach så fungerar det säkert lika bra. Det verkar dyka upp på Android-telefoner under detta år. (Än så länge är givetvis inReach det bästa.) Varför ska man behöva en speciell hårdvara för att utnyttja satellit- systemet Iridium?
Jag har en vanlig mobil för vanligt bruk och en InReach för att få hjälp om jag inte har täckning. Har ingen fancy ny mobil som kan snacka m satelliter. Najs om det funkar i framtiden. Grymma sändare på dessa mobiler i så fall.
 
Jag har precis samma lösning som du har. Något annat finns inte i dagsläget.
Däremot tror jag inte att det "tekniska" steget är så stort för att sätta in en satellitsändare i en mobiltelefon (det blir alltså en sändare till) som du verkar tro. Någon expert är jag definitivt inte!:):)
 
iPhone 14 har väl funktion så att man kan koppla upp sig som med en InReach? Kräver säkert separat abb. etc. Löser dock inte mitt problem med internet. Får ha en fjällstation som bas eller så upp på nån hög topp relativt näre som har täckning.
 
Garmin har appar för både iOS (iPhone) och Android som du kan styra din inReach med så det går givetvis bra. Du behöver inte ha en särskilt ny mobiltelefon för det ändamålet.
 
Garmin har appar för både iOS (iPhone) och Android som du kan styra din inReach med så det går givetvis bra. Du behöver inte ha en särskilt ny mobiltelefon för det ändamålet.
Han måste väl ha menat att han ska kunna koppla upp sig mot Iridium-satelliterna utan en InReach-enhet, dvs med enbart mobilen. Och då räcker det inte med bara en app, utan det kräver hårdvara.
 
Han måste väl ha menat att han ska kunna koppla upp sig mot Iridium-satelliterna utan en InReach-enhet, dvs med enbart mobilen. Och då räcker det inte med bara en app, utan det kräver hårdvara.

Jag tolkar uttalandet som att man kan konfigurera och skicka meddleanden via sin inreach fast via en iPhone-app. Användargränssnitet på en inreach är väl lite ruidmentärt.
Här tror jag du har det som avses, både för IOS och andrioder:

/Patrik
 
Är ju bra att kunna ha mobiltäckning om man t.ex ska boka/omboka resa hem. Annars skönt att ha mobilen avstängd på vandringen.

Nöjd med Telia hittills. Funkade utmärkt vid och omkring Ritsem för ett par år sedan.
Vandrar man ofta nära gränsen till Norge och in där så kanske Telenor är bästa operatör. Dom har väl bäst täckning i Norge tror jag.

Vid ev. nödläge är ju en bra app SOS alarm 112.
Om ens mobiloperatör inte har täckning just där man befinner sig så använder den sig av andra operatörer som då kanske har täckning istället.

/Johan
 
Jag är litet osäker på det här men sker det inte automatiskt roaming så att om man är t.ex. Teliaabonnent så kopplas man in på det nät som telefonen får kontakt med (om Telias nät inte är tillgängligt) oavsett vem som äger det.?
 
Jag är litet osäker på det här men sker det inte automatiskt roaming så att om man är t.ex. Teliaabonnent så kopplas man in på det nät som telefonen får kontakt med (om Telias nät inte är tillgängligt) oavsett vem som äger det.?

Inte helt hundra säker själv men roaming är väl bara utomlands? Inte allmänt där täckning saknas i Sverige. Men sen sker väl roaming vid SOS samtal här i Sverige. Om man har gått in i Norge t.ex och har Telia så kopplas man in på Telias samarbets-operatör i Norge. Inte Telenor i detta fallet tyvärr.

Åker inte utomlands så ofta. Ha-ha!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hasselabon Mobiltäckning Fondsbu, Tyinholmen och Koldedalsvatnet Fjällvandring 1
flea Mobiltäckning?? Fjällvandring 4
millimeter Mobiltäckning längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 15
orren86 Mobiltäckning i Jotunheimen? Fjällvandring 7
avslut1102 Mobiltäckning i Sarek Fjällvandring 13
Bulingen Mobiltäckning längs Kungsleden Fjällvandring 18
Myrkotten Mobiltäckning i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 7
jesper.holst Hjälp! Mobiltäckning Fjällvandring 44
graylingman Mera mobiltäckning -"Hot Spots" Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
salgo601 Svenska Glaciårer Fjällvandring 0
backeby Namn på svenska fjäll. Vad betyder terminologin? Fjällvandring 16
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
mattiasevolv Norska vs Svenska fjäll Fjällvandring 23
zoomin 300 ungdomar som deltagit i Svenska turistföreningens sommarprojekt Fjällvandring 0
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
bergtagen.skogstok Svenska orter med fjällutsikt? Fjällvandring 10
punchdrunk Att ta sig till de svenska fjällen Fjällvandring 5
mler Vandring genom den svenska fjällkedjan Fjällvandring 28
Ljung_dalen I norsk-svenska trakter Fjällvandring 2
johan01 svenska glaciärturer - utrustningsbehov? Fjällvandring 4
Mezzner Trevlig websida om svenska fjäll Fjällvandring 0
petratetra Smultronställen Narviksfjällen & svenska sidan? Fjällvandring 4
nr23se turförslag på tyska för svenska fjällen? Fjällvandring 3
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
zorken Söker utmanade väg i Svenska fjällen Fjällvandring 19
grodanbolle Stöld i svenska fjällen? Fjällvandring 17
zeromaker Heliga platser i Svenska fjäll Fjällvandring 33
FjällSmultron Skriv i 'fjället', Svenska Fjällklubbens tidning Fjällvandring 0
owman Bra andragångstur i svenska fjäll? Fjällvandring 4
123456 Svenska stortoppen Sulitelma Fjällvandring 1
Frågor av svenska Europa -vandring (E6) Fjällvandring 1
Efterlysning av svenska jätteträd Fjällvandring 3
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.