Mobiltäckning svenska fjällen 2022

Mobil för att få hjälp: Ja, om det är täckning.
Nödsändare, som en Garmin InReach för att få hjälp: Ja, funkar överallt.

Så...det beror på var man vandrar, och vad man vill göra med sin mobil.

Mobil för att få hjälp: Ja, om det är täckning.
Nödsändare, som en Garmin InReach för att få hjälp: Ja, funkar överallt.

Så...det beror på var man vandrar, och vad man vill göra med sin mobil.
Jag förstår inte. Har du en mobil som använder samma system ( iridium) som inReach så fungerar det säkert lika bra. Det verkar dyka upp på Android-telefoner under detta år. (Än så länge är givetvis inReach det bästa.) Varför ska man behöva en speciell hårdvara för att utnyttja satellit- systemet Iridium?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag förstår inte. Har du en mobil som använder samma system ( iridium) som inReach så fungerar det säkert lika bra. Det verkar dyka upp på Android-telefoner under detta år. (Än så länge är givetvis inReach det bästa.) Varför ska man behöva en speciell hårdvara för att utnyttja satellit- systemet Iridium?
Jag har en vanlig mobil för vanligt bruk och en InReach för att få hjälp om jag inte har täckning. Har ingen fancy ny mobil som kan snacka m satelliter. Najs om det funkar i framtiden. Grymma sändare på dessa mobiler i så fall.

Jag har precis samma lösning som du har. Något annat finns inte i dagsläget.
Däremot tror jag inte att det "tekniska" steget är så stort för att sätta in en satellitsändare i en mobiltelefon (det blir alltså en sändare till) som du verkar tro. Någon expert är jag definitivt inte!:):)

iPhone 14 har väl funktion så att man kan koppla upp sig som med en InReach? Kräver säkert separat abb. etc. Löser dock inte mitt problem med internet. Får ha en fjällstation som bas eller så upp på nån hög topp relativt näre som har täckning.

Garmin har appar för både iOS (iPhone) och Android som du kan styra din inReach med så det går givetvis bra. Du behöver inte ha en särskilt ny mobiltelefon för det ändamålet.

Garmin har appar för både iOS (iPhone) och Android som du kan styra din inReach med så det går givetvis bra. Du behöver inte ha en särskilt ny mobiltelefon för det ändamålet.
Han måste väl ha menat att han ska kunna koppla upp sig mot Iridium-satelliterna utan en InReach-enhet, dvs med enbart mobilen. Och då räcker det inte med bara en app, utan det kräver hårdvara.

Han måste väl ha menat att han ska kunna koppla upp sig mot Iridium-satelliterna utan en InReach-enhet, dvs med enbart mobilen. Och då räcker det inte med bara en app, utan det kräver hårdvara.

Jag tolkar uttalandet som att man kan konfigurera och skicka meddleanden via sin inreach fast via en iPhone-app. Användargränssnitet på en inreach är väl lite ruidmentärt.
Här tror jag du har det som avses, både för IOS och andrioder:

/Patrik

Är ju bra att kunna ha mobiltäckning om man t.ex ska boka/omboka resa hem. Annars skönt att ha mobilen avstängd på vandringen.

Nöjd med Telia hittills. Funkade utmärkt vid och omkring Ritsem för ett par år sedan.
Vandrar man ofta nära gränsen till Norge och in där så kanske Telenor är bästa operatör. Dom har väl bäst täckning i Norge tror jag.

Vid ev. nödläge är ju en bra app SOS alarm 112.
Om ens mobiloperatör inte har täckning just där man befinner sig så använder den sig av andra operatörer som då kanske har täckning istället.

/Johan

Jag är litet osäker på det här men sker det inte automatiskt roaming så att om man är t.ex. Teliaabonnent så kopplas man in på det nät som telefonen får kontakt med (om Telias nät inte är tillgängligt) oavsett vem som äger det.?

Jag är litet osäker på det här men sker det inte automatiskt roaming så att om man är t.ex. Teliaabonnent så kopplas man in på det nät som telefonen får kontakt med (om Telias nät inte är tillgängligt) oavsett vem som äger det.?

Inte helt hundra säker själv men roaming är väl bara utomlands? Inte allmänt där täckning saknas i Sverige. Men sen sker väl roaming vid SOS samtal här i Sverige. Om man har gått in i Norge t.ex och har Telia så kopplas man in på Telias samarbets-operatör i Norge. Inte Telenor i detta fallet tyvärr.

Åker inte utomlands så ofta. Ha-ha!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips