Mobiltäckning svenska fjällen 2022

När det ej är täckning är det bra om man går själv men även annars att ta lite mindre risker för att ej bli kvar i fjällen eller få en allvarligare skada.
Vid dåligt väder lär du ju ej få snabb hjälp varken av helikopter eller via skoter och det är nog då det mest behövs räddning/hjälp.
Kan tänka mig att vid klättring bör man ha ´nödsändare´.
Hade det varit mindre krångligt med att aktivera och stänga samt kortare perioder och därmed lägre kostnad så självklart alt.
 
Mobiltelefoni är radio och svag sådan, sändaren mobiltelefonen måste i princip se nodmasten för samband. Detta innebär att sambandet i dalar blir begränsat. Den som söker full täckning på sin mobiltelefon under ledigheten bör välja en annan spelplan än bergiga trakter. Storständer rekommenderas.
 
Knepigaste täckningen hittills var nog från en bergknalle mellan Bulkas och Vassjabakte i Sarek (Telia).
Uppe på Bulkas är det säkert god täckning då man har fri sikt mot Kvikkjokk där.
 
Funderar lite över täckning i fjällen när det gäller internet. Finns det några alternativ när Net1 har lagt ned? Jag gillar att vintertid resa till ensliga platser där normal täckning saknas. Typ Pieskehaure, Vajmok, etc. Jag behöver internet dagligen för att hantera vissa saker för företagen. Det är email och att uppdatera olika sidor. Alltså ingen Instagram, Twitter, etc och inget som kräver mycket bandvidd. Har ej heller något behov att prata i mobilen.

Tidigare har jag använder en fickrouter från Net1 och slagit på bredband i fjällen. Inte snabbt men fungerar på de flesta ställen. Ibland lite radioskugga men det går att jobba runt. Nu har Net1 köpts av Teracom och de rekommenderar Telia. Deras täckning är relativt bra men inget som fungerar på ensliga platser.

Finns det någon tjänst man kan använda?
 
Funderar lite över täckning i fjällen när det gäller internet. Finns det några alternativ när Net1 har lagt ned? Jag gillar att vintertid resa till ensliga platser där normal täckning saknas. Typ Pieskehaure, Vajmok, etc. Jag behöver internet dagligen för att hantera vissa saker för företagen. Det är email och att uppdatera olika sidor. Alltså ingen Instagram, Twitter, etc och inget som kräver mycket bandvidd. Har ej heller något behov att prata i mobilen.

Tidigare har jag använder en fickrouter från Net1 och slagit på bredband i fjällen. Inte snabbt men fungerar på de flesta ställen. Ibland lite radioskugga men det går att jobba runt. Nu har Net1 köpts av Teracom och de rekommenderar Telia. Deras täckning är relativt bra men inget som fungerar på ensliga platser.

Finns det någon tjänst man kan använda?
Jag kan inte svara på din fråga men det verkar konstigt om Terracom köper Net 1 och sedan lägger ner tjänsterna i det gamla NMT-nätet. Dom borde försöka fortsätta att använda det för att skapa intäkter annars är det väl ingen mening. Kan det vara så att det krävs annan hårdvara? Kom gärna med en replik om det finns någon som vet vad avsikten är med köpet.
 
Försökte hitta information om denna nedläggning, men hittar bara att Teracom tagit över driften. Är det inte så att du kanske behöver ett annat abonnemang, via Teracom? Provat att ringa dem?
 
Teracom har sparkat ut alla privatkunder, och nätet är enbart för företagsverksamhet.
Skaffade själv Net 1 för ca 1.5 år i sedan då övriga leverantörer saknar täckning där jag har kojan. Fick köpa en router och riktantenn från Terracom för över 2000:- för att använda Net1, men efter ett år meddelade dom att alla privatkunders avtal hävdes, och där står man med grejor och inget internet i stugan längre...
 
Teracom har sparkat ut alla privatkunder, och nätet är enbart för företagsverksamhet.
Skaffade själv Net 1 för ca 1.5 år i sedan då övriga leverantörer saknar täckning där jag har kojan. Fick köpa en router och riktantenn från Terracom för över 2000:- för att använda Net1, men efter ett år meddelade dom att alla privatkunders avtal hävdes, och där står man med grejor och inget internet i stugan längre...
Fy fan- glöm inte namnet på den operatören!!
 
Gjorde lite mer research..... Teracom har som sagt köpt upp Net1. Avtalen med alla privatkunder är uppsagda men själva tjänsterna finns kvar. Efter några samtal till Teracom framgår det att man nu enbart satsar på företag.

Perfekt tyckte jag eftersom jag har flera företag som kan köpa tjänsten. Men där fick jag nej direkt. Det är bara samhällsviktiga företag som får köpa in tjänsterna. Man hänvisar till Telia för alla övriga. Felia har ju bra täckning men inget som fungerar i "riktiga" fjällen.

Så jag antar att det är två alternativ som gäller. Det första är att ha sin bas på en fjällstation där man har tillgång till vanligt internet. Alternativ nummer två är fulingen att ta sig upp på ett högt berg hyfsat nära och där få svag täckning via någon av leverantörerna. Antingen i Sverige eller så från norska sidan.
 
Gjorde lite mer research..... Teracom har som sagt köpt upp Net1. Avtalen med alla privatkunder är uppsagda men själva tjänsterna finns kvar. Efter några samtal till Teracom framgår det att man nu enbart satsar på företag.

Perfekt tyckte jag eftersom jag har flera företag som kan köpa tjänsten. Men där fick jag nej direkt. Det är bara samhällsviktiga företag som får köpa in tjänsterna. Man hänvisar till Telia för alla övriga. Felia har ju bra täckning men inget som fungerar i "riktiga" fjällen.

Så jag antar att det är två alternativ som gäller. Det första är att ha sin bas på en fjällstation där man har tillgång till vanligt internet. Alternativ nummer två är fulingen att ta sig upp på ett högt berg hyfsat nära och där få svag täckning via någon av leverantörerna. Antingen i Sverige eller så från norska sidan.

Så här säger de själva:

/Patrik
 
Ett alternativ är naturligtvis att köra med kommunikation via satellit. Det är varken billigt eller snabbt men borde vara tillräckligt för att sköta mail och andra meddelandefunktioner.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hasselabon Mobiltäckning Fondsbu, Tyinholmen och Koldedalsvatnet Fjällvandring 1
flea Mobiltäckning?? Fjällvandring 4
millimeter Mobiltäckning längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 15
orren86 Mobiltäckning i Jotunheimen? Fjällvandring 7
avslut1102 Mobiltäckning i Sarek Fjällvandring 13
Bulingen Mobiltäckning längs Kungsleden Fjällvandring 18
Myrkotten Mobiltäckning i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 7
jesper.holst Hjälp! Mobiltäckning Fjällvandring 44
graylingman Mera mobiltäckning -"Hot Spots" Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
salgo601 Svenska Glaciårer Fjällvandring 0
backeby Namn på svenska fjäll. Vad betyder terminologin? Fjällvandring 16
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
mattiasevolv Norska vs Svenska fjäll Fjällvandring 23
zoomin 300 ungdomar som deltagit i Svenska turistföreningens sommarprojekt Fjällvandring 0
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
bergtagen.skogstok Svenska orter med fjällutsikt? Fjällvandring 10
punchdrunk Att ta sig till de svenska fjällen Fjällvandring 5
mler Vandring genom den svenska fjällkedjan Fjällvandring 28
Ljung_dalen I norsk-svenska trakter Fjällvandring 2
johan01 svenska glaciärturer - utrustningsbehov? Fjällvandring 4
Mezzner Trevlig websida om svenska fjäll Fjällvandring 0
petratetra Smultronställen Narviksfjällen & svenska sidan? Fjällvandring 4
nr23se turförslag på tyska för svenska fjällen? Fjällvandring 3
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
zorken Söker utmanade väg i Svenska fjällen Fjällvandring 19
grodanbolle Stöld i svenska fjällen? Fjällvandring 17
zeromaker Heliga platser i Svenska fjäll Fjällvandring 33
FjällSmultron Skriv i 'fjället', Svenska Fjällklubbens tidning Fjällvandring 0
owman Bra andragångstur i svenska fjäll? Fjällvandring 4
123456 Svenska stortoppen Sulitelma Fjällvandring 1
Frågor av svenska Europa -vandring (E6) Fjällvandring 1
Efterlysning av svenska jätteträd Fjällvandring 3
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.