Köra gaskök på propan?

Jag har ett Trangia med gasbrännare som jag kör på propan-butanblandning i engångsflaskor. Funkar bra om det inte är kallt.

Sen har jag dessutom en skidvallabrännare som jag kör på ren propan i påfyllningsbara flaskor (blå stålflaskor som ser ut att rymma ungefär en liter).

Nu funderar jag på möjligheten att koppla propanflaskan till Trangiaköket. Propan funkar ju mycket bättre i kyla än butanblandningar, och det borde dessutom bli billigare med påfyllningsflaskor. De är visserligen rätt tunga, men fullt möjliga vid kanot- eller pulkaturer.

Fast det finns ett par frågetecken:
- Kan det bli problem med brännaren pga av att den inte är konstruerad för ren propan?
- Hur fixar man en anslutning? Skruvgängorna är olika, och jag antar att det inte är speciellt lätt att snickra ihop en gastät slangkoppling själv.

/ Lennart
 
Propankök

Äntligen någon med samma idé Jag har i många år väntat på att det ska komma ett propan kök som passar i Trangia vindskyddet. Se min insändare i Utemagasinet 2/2000 sidan 96 föranledd av en i mitt tycke dålig artikel om kök i nämnda tidning nr 8/1999 sid 65 ff.

Jag höll för några år sedan på att meka med propankök för att försöka göra ett eget som passade mig och till Trangia vindskyddet. Jag dissekerade propankök och byggde om för att få det att passa. Använde diverse adapterar för gängor. Jag är inte nöjd än.

Om jag fattat det hela rätt så ska gastrycket vara olika för brännare avsedda för propan resp. butan, vilket gör att slangarna inte duger utan vidare. Munstyckena ska också vara olika. Viktigt att tänka på om du använder propanflaskan 2000 att den måste stå, ramlar den omkull så att det kommer ut flytande gasol till brännaren blir det inte roligt. Varför det funkar att luta propanflaskan med skidvallbrännaren har jag inte fattat, någon annan son förstått ?
Min tanke är att nästa gång jag börjar "meka propankök" ska jag gänga bort skidvallbrännaren och sätt en slang på "pipen" för att kolla vad som händer.

Om jag kommer ihåg det ska jag ta några bilder på mina "ombyggda" kök med min nya digitalkamera när jag plockar fram kanotgrejerna om några dagar. Jag skriver igen när bilderna finns att beskåda, men nu ska jag försöka låta bli datorn några dagar och sätt mig vid symaskinen.

Per Brune /propanköksälskare
 
Fylla över.

Har för mej att min far har fixat lite med liknande. Han anväde stora propan tuber. Skulle gissa att dom rymde 20liter o användes för att värma upp motorn på skogstraktorer vintertid. Sen skruvade han i slangen från dessa tuber på en tom gasflaska. Sedan fyllde han bara över. Vet ej exakt hur han gjorde detta men det funkade iafall. Har för mej att den stora tuben va tvungen att ha rätt mkt gas is ej för att det skulle funka bra. Detta gjorde ju att gasen funkade när det blev rätt kallt också.
 
Både butan och propan är i vätskeform i tuben. Propan kräver betydligt högre tryck för att kondensera. Jag skulle inte försöka tanka över propan på engångsburk! Det måste finnas någon anledning till att det är mest butan i dem!

Dessutom har jag för mig att den lilla "handvänliga" tuben man brukar ha till vallabrännaren inte rymmer mer än 300-400 gram propan. Någon som har en i närheten och kan se efter?

Bensinkök?

Per
 
Primus 2000

pery; sa:
Dessutom har jag för mig att den lilla "handvänliga" tuben man brukar ha till vallabrännaren inte rymmer mer än 300-400 gram propan. Någon som har en i närheten och kan se efter?

Taran på Primus 2000 (blå flaskan för skidvallning) är 0,94 kg och nettoinnehållet 0,34 kg dvs igen höjdare att bära på. Eftersom jag har kajak och tycker kajaken är lite rank i synnerhet vid lätt packning är det bara bra med lite tyngd i botten. Skulle gärna ha en propanflaska som heter Primus 2005 med taran 2,00 kg och 0,82 kg propan med i kajaken men den vägrar dom Primus/Air Liquide numera att fylla :( . Uppgiften i min insändare i Utemagasinet 2/2000 gäller således ej längre.

Per Brune
 
"Slakta" ett gammalt lågtryckskök?

Jag skulle nog ställa mig lite skeptisk till ett hembygge av modell Trangia gasbrännare för propan direkt från flaskan. Detta på grund av det höga trycket. De "blåslampor" för propan jag använt har haft MYCKET kraftig slang. Men om man tar brännaren ur ett lågtryckskök och sätter en regulator på flaskan blir ju trycket mycket måttligt (300 mm vp). En sån brännare brinner dessutom mycket lugnt och fint och låter inte som ett jetplan.

De flesta (alla?) "stationära" gasolkök är av lågtryckstyp. De i STF-stugorna har ni väl sett.

En idé jag fick! Tips för hembyggare kanske?

Sen undrar jag om inte trycket i 2000-flaskorna är lägre än i resten. En gång hade jag ett Primus Pro stormkök. Någon som minns det? Det var ett kök av "Trangiamodell" där man fyllde en liten tub som satt i köket med gas från en engångsburk. Man kunde också använda propan från påfyllningstuber men BARA från 2000-flaskorna. Bruksanvisningen var mycket noga med det.

Per
 
Butan/propan

MRS har små röda tuber som det är ganska mycket Propan i. Med andra ord ju mindre tuben är av dessa engångstuber ju mer Propan kan tillföras, ett annat alternativ är att stoppa en sånd där värmepåse i botten av tuben. En engångs handvärmaren kan få en temp upp till ca:50 grader, den värmer gasen fint så att det blir lite fart på brännaren här det är kallt ute.
 
Kan själv!

Nu gällde det inte vad som finns att köpa utan Den Ädla Konsten Att Göra Saker Själv! :)

Själv använder jag bensinkök i kyla. Funkar alltid.

Per
 
Bilder på Primus 2059

Bilder på Primus 2059 för Primus 2000 (propan). Benen är kapade för att få mindre packvolym och skruvas ihop vid användning

primus2059_omont_gif.gif

primus2059_mont_gif.gif


Per Brune
 
Projektet återupplivat

Sen jag startade den här tråden har jag blivit ägare till ett gammalt Primus 2062 propankök med två brännare (lågtrycksbrännare tydligen, efter vad jag har lärt mig här). Jag har så smått börjat slakta det för att försöka bygga in ena brännaren i ett trangiakök. Det sitter nån sorts strypventil i änden på gasslangen, så om jag låter slang och strypventil vara intakta så borde det inte vara några problem med för högt gastryck i slutet av systemet. Originalköket har några mässingsrör mellan strypventilen och brännaren, och de verkar inte speciellt vältätade.

Butanbrännare (eller deras slangar) skulle tydligen inte riktigt tåla trycket i en propanflaska, men jag hittade några engångsburkar i Globetrotter-katalogen som innehåller 65% propan, och som ser ut att vara kompatibla med de vanliga gängade butanburkarna. Borde vara bra tryck i dessa. Någon som har testat dem med t ex Trangia gasbrännare?

Jag antar att den blandningen funkar bättre på vintern än den vanliga som väl innehåller runt hälften så mycket propan. Fast den var dyr...

/ Lennart
 
Ett hetare ställe

lromberg; sa:
Fast det finns ett par frågetecken:
- Kan det bli problem med brännaren pga av att den inte är konstruerad för ren propan?
- Hur fixar man en anslutning? Skruvgängorna är olika, och jag antar att det inte är speciellt lätt att snickra ihop en gastät slangkoppling själv.
Primus har väl tänkt på att man av misstag inte skall kunna skruva en propan/butan brännare på en propanflaska. Det finns faktisk färdiga kök - ttp://www.primus.se/konsument/h&gstoves.htm -för påfyllningsbara gasolflaskor Gasolflaska 2012 och Gasolflaska 2000. Mycket enkelt att ta med sig i kanot eller pulka. Den ädla konsten att 'bygga själv', 'tanka över' och allt trixande med gas och bensinkök kan leda till att man bygger sig en fet smäll en vacker dag som kan skicka en till ett hetare ställe. 8-[ Roland
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
smux XXL återkallar gaskök av modell FireMaple FMS-105 och FireMaple Blade 2 Kök och brännare 5
Livetiskuggan Tända gaskök Kök och brännare 52
maggulito LW/UL Gaskök för att koka pasta/ris Kök och brännare 6
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
C.Storm Gammalt gaskök Kök och brännare 4
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Nordiska Motorcyklister GUL LÅGA (Gaskök) - Dåligt? Kök och brännare 35
insco Bob Moulder Heat Exchanger (HX) - För gaskök vid kyla Kök och brännare 22
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
skogsbaronen Biltemas nya gaskök Kök och brännare 25
clain Välja "rätt" Trangia gaskök: T25 vs T27 & HA vs Non-stick Kök och brännare 43
Gohan Adapter till gaskök? Kök och brännare 8
pialia Renodlat solo gaskök Kök och brännare 62
D.Rehn Tips! Världens lättaste toppmonterade gaskök! Kök och brännare 27
joel123 säkert använda gammalt gaskök? Kök och brännare 37
The_Lost_Cyclist Köpa gaskök i Sverige som passar "amerikanska" behållare? Kök och brännare 12
Arytmica Vad tänka på vid köp av gaskök? Kök och brännare 55
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
insco Modifieringsförslag till gaskök Kök och brännare 2
macher Gaskök för vinterbruk Kök och brännare 15
mountainfox Vindskydd till gaskök: Prova INTE det här!! Kök och brännare 30
Henriko Gaskök i andra länder Kök och brännare 10
OBD Biltemas gaskök (17-607) Kök och brännare 34
alven Stabilisering av toppmonterat gaskök Kök och brännare 17
OBD Frågor betr. gaskök Kök och brännare 27
hhhh gaskök på vintern Kök och brännare 8
tingdahl Gaskök utomlands Kök och brännare 1
-Patric- värmeväxlare för UL gaskök Pocketrocket Kök och brännare 2
bananmannen Gaskök slocknar. Kök och brännare 3
niben Vindskydd till gaskök! Kök och brännare 3
boy Lite flöde i mitt gaskök! Kök och brännare 2
walkerboh Litet gaskök Kök och brännare 20
Tovetjarn wildos gaskök? Kök och brännare 0
johanl Gaskök på vintern? Kök och brännare 31
il C nyckfullt gaskök Kök och brännare 1
Rocke Gaskök på hög höjd Kök och brännare 8
dr_ljungberg Alu-vindskydd och gaskök utan slang Kök och brännare 0
SWE3171 Vilket gaskök? Kök och brännare 2
jariL Förvärmingssystem till gaskök/Heat Pad? Kök och brännare 5
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.