Välja "rätt" Trangia gaskök: T25 vs T27 & HA vs Non-stick

Mycket utrustning som skall inhandlas inför sensommarens tur till Padjelanta blir det. ;)

Nu hade vi reda siktat in oss på ett Primus EtaPower EF, men jag fick rekommendationen att också titta på Trangia och frun hade visst liknande tankar då hon gärna ville kunna laga mer riktig mat.

Planerad budget var 1195kr för Primus och kan alltså läggas på Trangia istället utan problem. Och prismässigt blir det väl lite billigare för ett Trangia t.om, ca: 695+350kr med gas brännaren.

Våra kriterier så som jag kan komma på:

- 3 årstider: vår, sommar & höst
- Så mycket miljötänk som möjligt, teflon är alltså uteslutet.
- Gärna lång livslängd ur miljö & ekonomisk synpunkt
- Vi är två personer, möjligtvis kan vi vara ute med vänner framöver (som iof kan ta med eget kök)

Det känns spontant som att vi håller oss fast vid gas som förbränning, och då återstår i så fall storleksval och modellval. Och här uppstår problemet.. De finns ju nämligen i en myriad av varianter!

Jag hade siktet inställt på ett hårdanodiserat alternativ, men då visade det sig att det finns ex både UL/HA & bara HA, sen finns ju t.ex 27-1 HA & 27-3 HA. Skillnaden har jag i teorin förstått, 27-3 HA har Non-stickbelagd stekpanna medan 27-1 HA har Ultralight hardanodized stekpanna.

Men kan någon förklara den faktiska skillnaden mellan dessa?

Och då har jag ännu inte valt storleken, jag lutade först helt åt T27, men så har jag läst hela kvällen här i olika trådar och är nu mer kluven. Ett T25 känns ju som att det kan vara mer behagligt att arbeta med.

Vad säger ni som har erfarenheten? Tacksam för alla åsikter..

Mvh
Andreas
 
Jag använder T27 när vi är två personer för att spara vikt och volym i packningen, när vi är tre personer väljer jag T25. Själv har jag modellerna T27-3 resp motsvarande T25-4 (fast kaffepannan är inte alltid med). Gasbrännaren flyttar jag mellan köken, beroende på vilket jag tar med mig. T27-3 kostar just nu 299kr, T25-4 379 kr och lös GB74 gasbrännare 309 kr på XXL.
Alla Trangia kök som säljs idag är nog av UL modellen, även de som är hårdanodiserade dvs HA.. HA är ingen beläggning (typ teflon) utan en kemisk process för att öka ythårdheten på aluminiumen.
Vill du inte ha teflonstekpannan är det T27-1 som gäller istället för T27-3.

Teflonbelagda kastruller väljer jag bort för att de är känsliga mot nötning av verktyg (slev/visp) och vid disk. Rena aluminiumkastruller fungerar ypperligt och är lättdiskade med en halv Scotch brite (vita modellen utan slipmedel) och en droppe Yes (som jag tycker fungerar bäst i kallt vatten).
Att röra med använder jag en värmetålig plastslev av fabrikat Rosti (minsta modellen) - finns för en 20-lapp på en kökstillbehörsaffär, ex Servera etc.
Finns även Hårdanodiserad aluminium på Trangias kök (HA), men personligen ser jag ingen vits att lägga pengarna på detta. För priset av ett T27HA kan du i princip köpa både ett T27-3 och ett T25-3;)
 
Trangia 27 för två

Jag har ett Trangia 27 och det funkar utmärkt för två personer sommar som vinter. Väldigt smidigt och lättanvänt med gastillsatsen.

Material kan jag inte riktigt uttala mig om eftersom jag har duossal (aluminium rostfrittstål laminat) som inte tillverkas längre. Kan du hitta ett sådant begagnat så ska du slå till.
 
Jag hade också bekymmer att välja. Idag har jag ett 25 och ett 27.
Duossal i ena och teflon i andra.
Gas i båda.
Det jag tycker är en nackdel är att man ser fram emot att laga "riktig" mat som hemma på spisen men inser snart att man bara har en "platta"...oavsett hur många kastruller och stekpannor man har.
Ska man laga nåt mer omfattande är det ibland nödvändigt med två kök... :)
 
Kan tillägga att jag för det mesta brukar ha med mig en liten brännare motsvarande Primus ExpressStove för de gånger jag behöver en till "platta" eller ska göra en topptur, "bara koka kaffe", etc. :)
 
Det här är prisvärt http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=TRANG25-3UL_BG

Jag är själv motståndare till upphettad plast i matlagning (teflon) men har faktiskt en teflonbelagd stekpannan när jag är ute med familjen, jag letade länge efter en rostfri men hittade ingen vettig och teflon är onekligen bra när man ska steka pannkakor på den ojämna värme som en liten gasbrännare ger.
 
HA-köken gillar jag skarpt, har både det mindre och det större. De är lätta och starka, tål också ganska omild diskning utan att repas. De är dock tunna och leder värme väldigt bra, så försiktighet anbefalles om man ska laga riktig mat...

För matlagning åt två hungriga fjällvandrare tycker jag att T25 är optimalt, visst går det med T27 men då är kastrullerna så fulla att det är svårt att röra om. Dvs lagar man "riktig" mat så blir det svårt, ska man bara koka vatten att hälla i en påse är det ju annorlunda. Men då duger väl också enklare toppmonterade kök, man ska ju inte koka länge så bränsleförbrukningen är inte lika bekymmersam....

Ang miljö, är verkligen gas det mest miljövänliga alternativet..? Både sprit och fotogen/bensin levereras i återvinningsbara flaskor, dock inte gasen...

//J
 
Ang miljö, är verkligen gas det mest miljövänliga alternativet..? Både sprit och fotogen/bensin levereras i återvinningsbara flaskor, dock inte gasen...

//J

Gasen levereras i flaskor som sorteras som metallåtervinning, så minst lika bra som flytande bränslen. Fördelen med gas är att det går lätt att reglera värmen och man slipper sotningen som spritbränning ger på kastrullerna. Fotogen och bensinkök är betydligt svårare att reglera värmen med.
 
Jag använder T27 när vi är två personer för att spara vikt och volym i packningen, när vi är tre personer väljer jag T25. Själv har jag modellerna T27-3 resp motsvarande T25-4 (fast kaffepannan är inte alltid med). Gasbrännaren flyttar jag mellan köken, beroende på vilket jag tar med mig. T27-3 kostar just nu 299kr, T25-4 379 kr och lös GB74 gasbrännare 309 kr på XXL.
Alla Trangia kök som säljs idag är nog av UL modellen, även de som är hårdanodiserade dvs HA.. HA är ingen beläggning (typ teflon) utan en kemisk process för att öka ythårdheten på aluminiumen.
Vill du inte ha teflonstekpannan är det T27-1 som gäller istället för T27-3.

Teflonbelagda kastruller väljer jag bort för att de är känsliga mot nötning av verktyg (slev/visp) och vid disk. Rena aluminiumkastruller fungerar ypperligt och är lättdiskade med en halv Scotch brite (vita modellen utan slipmedel) och en droppe Yes (som jag tycker fungerar bäst i kallt vatten).
Att röra med använder jag en värmetålig plastslev av fabrikat Rosti (minsta modellen) - finns för en 20-lapp på en kökstillbehörsaffär, ex Servera etc.
Finns även Hårdanodiserad aluminium på Trangias kök (HA), men personligen ser jag ingen vits att lägga pengarna på detta. För priset av ett T27HA kan du i princip köpa både ett T27-3 och ett T25-3;)

Jo det är klart att det blir några hundralappar billigare utan HA, men då tänkte jag att det HA modellen skulle vara lite lättare att göra rent, svårare att skada och minska risken för avfällningar av aluminium (fast det kanske inte är något problem med dagens modeller)

Jag hade också bekymmer att välja. Idag har jag ett 25 och ett 27.
Duossal i ena och teflon i andra.
Gas i båda.
Det jag tycker är en nackdel är att man ser fram emot att laga "riktig" mat som hemma på spisen men inser snart att man bara har en "platta"...oavsett hur många kastruller och stekpannor man har.
Ska man laga nåt mer omfattande är det ibland nödvändigt med två kök... :)

Så här till en början lär det nog bara bli ett kök för oss, även om ekonomin tillåter så finns de alltid något annat roligt att lägga pengarna på, t.ex en trevlig kamera ell dyl att ha med på fjället..
:)
Kan tillägga att jag för det mesta brukar ha med mig en liten brännare motsvarande Primus ExpressStove för de gånger jag behöver en till "platta" eller ska göra en topptur, "bara koka kaffe", etc. :)

Jag har sett att många gör så, det får nog också bli till framtida turer isåf, när det satt sig lite mer vad vi vill göra och då behöver...

När det kommer till storleken verkar majoriteten vara ense om att en t27 räcker långt, då kanske det är dumt för oss att börja med att kliva upp ett steg och få en onödigt stor t25 att kånka på..
 
För matlagning åt två hungriga fjällvandrare tycker jag att T25 är optimalt, visst går det med T27 men då är kastrullerna så fulla att det är svårt att röra om.
//J

Håller med till 100%. T27 ser jag som ett enmanskök. Inte av viktsskäl, det diffar bara 155g mellan 25 och 27, utan pga packvolymen.
 
HA-köken gillar jag skarpt, har både det mindre och det större. De är lätta och starka, tål också ganska omild diskning utan att repas. De är dock tunna och leder värme väldigt bra, så försiktighet anbefalles om man ska laga riktig mat...

För matlagning åt två hungriga fjällvandrare tycker jag att T25 är optimalt, visst går det med T27 men då är kastrullerna så fulla att det är svårt att röra om. Dvs lagar man "riktig" mat så blir det svårt, ska man bara koka vatten att hälla i en påse är det ju annorlunda. Men då duger väl också enklare toppmonterade kök, man ska ju inte koka länge så bränsleförbrukningen är inte lika bekymmersam....

Ang miljö, är verkligen gas det mest miljövänliga alternativet..? Både sprit och fotogen/bensin levereras i återvinningsbara flaskor, dock inte gasen...

//J

En annan syn på storleken alltså... ;)

En tanke jag haft är ju att ett T25 blir mer allround..

Finns det fler mer påtagliga nackdelar med just HA-köken då?
Att lära sig regleringen känns ju ändå mer som en vanesak och något som kanske underlättas av att vi heller inte har någon vana av de gamla aluminiumköken..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Mercu Bushcraft LF vs Firebox Nano - Vad ska man välja? Kök och brännare 26
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
Magget Vilket multifuel Hong Kong-kök ska jag välja? Kök och brännare 7
Ooscar Pumpa upp "rätt" tryck i bränsleflaskan Kök och brännare 12
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
Vintervilan Vilket kök är rätt för mig? Kök och brännare 27
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
klerpa Strul med Trangia Multibrännare Kök och brännare 9
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
pack "DESIGNING A HANDLE FOR THE TRANGIA STOVE" Master Thesis in Industrial Design Kök och brännare 20
cliffisen Trangia, non-stick och gravering Kök och brännare 2
Almasfar Diska Trangia i saltvatten Kök och brännare 17
avslutmedlemskap0904 Trangia 27 Kök och brännare 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.