Pumpa upp "rätt" tryck i bränsleflaskan

Hej

Jag är rätt ny på multifuelkök. Min erfarenhet hittills är ungefär att jag provat köra igång mitt primus omnilite med bensin ett par gånger och kokat upp ett kärl med vatten. Även om mina försök hittills har gått bra har jag lite funderingar kring det här med att pumpa upp trycket i flaskan, som jag hoppas att någon kanske kan hjälpa mig med.

I manualen står det 20 pumpningar för en full flaska, men hur mycket ska man pumpa exempelvis en halvfull flaska? Hur vet vad man vad som är rätt tryck? Och finns det någon risk med att pumpa upp ett för hårt tryck?

Hoppas någon kan förklara för en gröngöling som jag :)
 
Min erfarenhet från optimus Nova är att man ska pumpa en hel del till motståndet blir ganska rejält i pumpstången. Jag tror risken att pumpa för mycket är liten om du inte tar i med alla krafter för kung och fosterland. Men visst, med höga tryck och mycket vål kan du såklart ha sönder saker, kanske kröka pumpstången men tror inte att ventiler eller gängor tar skada av att pumpas hårt. Skulel gissa att packningar ger sig först och det är ju billigast att byta, men såklart obra om det då sprutar bränsle mot öppen låga.
Jag har pumpat tills det märkbart tar emot och det har funkat bra för mej. Lite fingertoippskänsla jag lärt mig med tiden.

Det finns köksgurus här på forumet så du får säkert snart bättre svar och om det finns någon övertryckventil?

/Patrik
 
Finns ingen fördel att pumpa upp högre tryck än att du har en stabil låga,om du har tryck kvar när du är klar bör du släppa ut det och då förlorar du bränsle och det luktar och lägger sig på tex händer,kläder eller på tältduk om du anv. köket i en rymlig Abside i ett tält.
Tänd med lägre tryck än du tror är rätt så ser du vad som händer och det går bra att öka med fler pumpslag när det behövs.
Bättre att öva anv av kök med fotogen eller tex lamp olja Tenol eller dyligt då det är minde brandrisk.(Jag anv normalt ej Benzin och ej bilbränsle mer än i nödfall el Diesel)anv då munstycke för fotogen och ev nål insats.
Övning bör ju ske vid tex sjö med möjlighet till brandsläckning och ha kärl med vatten tillgångligt.

Här ser du när man tänt för tidigt och ev har för högt tryck och nedre bild när du har stabil låga,ej bra öva inne eller i tältet första gångerna när du ser skillnader på bild
WP_20200912_19_50_07_Pro.jpg
WP_20211026_17_40_25_Pro.jpg
 
@hsp är inte den övre av dina bilder ett exempel på när det är kvar "för mycket" av förvärmningsbränslet? Eller att köket inte är tillräckligt förvärmt?
Men du har rätt i att det märks om man skulle starta med för lågt tryck, då är det bara att ta några pumptag till och se hur effekten blir.
//P
 
... I manualen står det 20 pumpningar för en full flaska, men hur mycket ska man pumpa exempelvis en halvfull flaska?
Hur vet vad man vad som är rätt tryck?
Det går det inte att svara exakt på - det är olika för olika kök/brännare ... och bränsleflaskor...

Jag tycker du ska öva med fotogen (och naturligtvis fotogenmunstycket) tills du vet hur just din brännare
beter sig - med flaskan fylld till rekommenderad nivå och pumpad enligt manualens rekommendation.
När du sedan vet hur den beter sig då, dvs enligt manualens spec, fortsätter du experimenten med halvfull flaska pumpad 20 slag - och pumpar sedan på under drift tills du får en brännare som uppträder som den gjorde under initialexprimenterandet. Då vet du hur många pumptag som just ditt exemplar behöver vid halvtomt. Etc etc...

När du har din lista med bränslenivå kontra pumptag: Då kan du börja göra om det hela med en bra bensin, t.ex. Primus Powerfuel - och bensinmunstycket. Hm, ett mycket äventyrligare bränsle - när något går fel...

Om vi sedan vinglar iväg in på aningen nördig överkursfakta - som jag är fullt medveten om att du inte frågat om, det här är mer riktat till mina 'kollegor' - så är egentligen inte bränsleflaskans max-fyll-linje den max-fyll-nivå som gäller för bränsleflaska med monterad pump. Den uppmärkta linjen är max för hur mycket flaskan alls får fyllas med bränsle för att fortfarande klara kraven på att inte bli stumfylld när flaska+bränsle blir uppvärmda till standardens maxtemperatur. Den får ju inte brista före den temperaturen... 😱

Den enda bränsleflaska jag vet om som anger både maxnivån UTAN pumpen monterad - dvs med vanliga proppen - respektive maxnivå för flaskan MED pumpen monterad, är Trangias bränsleflaska till multifuelbrännaren X2. Den har bägge nivålinjerna tryckta - med typisk Trangia-noggrannhet! Flaskan i sig är en vanlig SIGG / Primus / Optimus etc. aluminium bränsleflaska, men med bägge nivåerna angivna. Se bifogad bild med Trangians bägge nivålinjer och en modern Primus med sin enda nivålinje. Bägge har 530ml vid max-fyllningslinjen - men Trangiaflaskan anger också den lägre linjen: "Max. fyllning med pump (450ml)" . Bägge flaskorna är 0,6-liters bränsleflaskor...
Vänligen
/Odd
Klicka på bilden så får ni den uppförstorad...
_IMG3891_DxO+Odd_small.jpg
 
@hsp är inte den övre av dina bilder ett exempel på när det är kvar "för mycket" av förvärmningsbränslet? Eller att köket inte är tillräckligt förvärmt?
Men du har rätt i att det märks om man skulle starta med för lågt tryck, då är det bara att ta några pumptag till och se hur effekten blir.
//P
2 olika tillfällen övre kan vara före rensning och byte av grafitpackning på regler vred .(köket var undanställt i ca 20 år då jag ej tog mig tid med renovering samtej så många tillfällen för vandringar/skid turer mer vana vid gas och vedkök mkt bra driftsäkerhet jfr med MF största probem är regn om ej under tak samt olämpligt i tält men bra vid tarp tex.men ej ovan trädgränsen förståss.)
Men huvud syfte med bilder var att visa att det kan bli lite väl mycket flammor för att starta i Abside om man ej kan hantera sitt kök samt att öva ute med släckvatten och ej med benzin innan man kan köket.
 
pumparna är noga designade med tillräckligt dödutrymme i pumpcylindern att du kan inte pumpa så hårt att det blir någon risk oavsett hur mycket du pumpar då det trycks in mindre och mindre med luft ju högre tryck det är i tanken och till sist når en punkt när luften inte trycks in alls.

annars är det som redan nämnt - lagom mycket och tillräckligt mycket att lågan blir stabil och brinner rent, och som sagt - man kan pump även efter när brännaren är tänd och lågan börja tappa styrka.

20 pumptag på en fylld flaska kan lätt bli 50 pumptag för en halvfylld flaska och ju mer tom flaskan är ju mer sällan behöver man efterpumpa medans trycket kan gå ned märkbart fort med full flaska och längre eldningstider.
 
I min erfarenhet är det vanligaste felet användare gör, att de fyller för mycket bränsle i flaskan.
Nivålinjen i Optimus Polaris standardflaska ligger på 300ml.
Det är maxnivån med kork. Pumpen tar 80 ml.
Flaskan skall alltså ha max 220ml bränsle med pumpen monterad.

Samma gäller för Primus 0,35- max 300 ml med kork, max 220 ml med pumpen monterad.
Primus 0,6- max 530 ml med kork, max 450 ml med pumpen monterad.
Optimus Fuel- max 450 ml med kork, max 370 ml med pumpen monterad.

Det skall gå lätt att få i de rekommenderade 20 pumptagen för full flaska. Konstruktionsmålet är att även flickscouter skall kunna använda köket utan problem.
Får du ta i så undersök om du gjort rätt.

Om man överfyller bränsleflaskan får man i mindre luft, med påföljd att trycket sjunker fort och man får pumpa igen.

/John
 
Tycker att Nivåmarkeringen på den lilla medföljande flaskan till Polaris verkar vara för hög men ej anv flaskan än har ju anv. 1l till mitt gamla kök och då ca 3/4 full och större marginal på 1l ,dock om jag har flera med mig så byter jag till en annan före jag börjar toppa upp dem och kör ej 1l med till 1-2 dl då man får pumpa länge och det tar lång tid och sliter på packningar.
 
Tycker att Nivåmarkeringen på den lilla medföljande flaskan till Polaris verkar vara för hög
Ja, naturligtvis. Den har ju samma grund för märkningen som alla de andra (utom Trangias X2-flaska
artikel BF751506) så felet blir detsamma; ungefär pumpens volym om 80ml. Så den lilla flaskans maxnivå
med pump är 300 - 80 = 220ml ... vilket skulle placera den lägre linjen "Max. fyllning med pump" ungefär
25mm längre ner på bränsleflaskan. En rätt påtaglig skillnad på den flaskan... (Som jag märkt ut på min
Polarisflaska på bilden här: )
_IMG3892_DxO+Odd_small.jpg

Eftersom pumpens volym är densamma oberoende av hur stor bränsleflaska den monteras i - så blir den
procentuella 'volymförlusten' mindre med stigande flaskvolym. Så om vi listar flaskorna stigande efter an-
given maxlinjevolym blir serien av 'volymförluster' så här:
300ml → -27%,
450ml → -18%,
530ml → -15%,
890 ml → -9%,
1330ml → -7%
Hm, möjligen ett skäl att använda en stooor flaska som kombinerad transportflaska och bränsleflaska
- om man låter pumpen sitta på plats under hela promenaden... (Och man vet sin dagliga förbrukning
så medförd bränslemängd ryms lagom i valda flaskan - annars så är det bättre med två flaskor, en klart
mindre med pumpen och en större förrådsflaska. Det blir mindre pumpande så.)
Glad Påsk!
/Odd
 
Senast ändrad:
Så här ser org markering på flaskan ut (Odd Glad påsk själv) hur många mm från botten har du dina markeringar?
IMG_20220417_113206421~3.jpg
Optimus linje är ju alltså max fyllnad av bränsle för att klara att öppnas utan att det sprutar ut vätska eller att ev botten ska bukta ut när den om den värms upp.(vilket ju oftast ej är fallet då man anv MF kök)
Och Optimus har ej märkt upp max fyllnad med pump och den luftmängd som krävs för att kunna bygga upp tryck för att bränslet ska kunna kmma fram till köket och brännaren ska fungera.
(Ps är den lilla ˋdeformeringenˋi botten en inbyggd försvagning i flaska för att botten lätare ska kunna deformeras och hindra ev explotion pga vätske expansion vid ökad temeratur)
 
Så här ser orginal markering på flaskan ut. Hur många mm från botten har du dina markeringar?
Ja, det där är samma flaska - den säljs som 0,4L men det är struket mått (inkl ytspänning!)
och Optimus själva anger den bara som S i deras serie S - M - L - XL (för 300ml upp till 1300ml).
Att min ser lite annorlunda ut beror på att jag (naturligtvis!) har bytt ut den där klumpiga 'barn-
säkra' proppen mot en av de tidigare finger- och karbinhake-vänligare propparna.

Den övre markeringen är på flaskans normala maxlinjehöjd (som de tyvärr inte låtit gå runt hela
varvet) ~93 mm över bottenytan. Min egen lägre 'pump-enliga' markering sitter 25 mm lägre,
dvs vid ~68 mm från bottenytan.

Enklast är annars att bara hälla i 2 dl från tom flaska - de där sista 20ml är helt insignifikanta...
/Odd
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.