Välja "rätt" Trangia gaskök: T25 vs T27 & HA vs Non-stick

Jag håller med. Det har släppt lite i stekpannan och ingenting i kastrullerna. Tycker att det överväger att det är så enkelt att få rent och accepterar att de inte lär hålla hela livet. I kallt väder och på vinter kan man hetta upp lite vatten, röra om, hälla ut och torka ur med papper så är det godkänt. Brukar fastna i obelagda kärl.

Fast jag tycker non-stick är bra. Gröten bränner mindre, mer lättdiskat mm. Tycker det inte är så ömtåligt, fast jag diskar ju inte med grus eller sand,,,,
 
Rena drickvatten är knappast sannolikt på vandring sommartid i svenska eller norska fjällen då du i princip kan dricka vatten överallt.

Nja...
Undrar om det var förra eller förrförra året som de i Norge (oppland) rekommenderade att man kokade vattnet på fjället.
Har för mig att det var nåt med djurlivet eller om det var lämmelåret som gjorde att det var risk för förorenat vatten.
Jag kanske kan kolla upp det så detaljerna blir rätt...
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Nja...
Undrar om det var förra eller förrförra året som de i Norge (oppland) rekommenderade att man kokade vattnet på fjället.
Har för mig att det var nåt med djurlivet eller om det var lämmelåret som gjorde att det var risk för förorenat vatten.
Jag kanske kan kolla upp det så detaljerna blir rätt...

Har för mig att dom brukar varna för det just vid lämmelår iaf.
 
När det tidigare anmärkts om spillning, kadaver och urea i höga fjällbäckar, har det alltid bemötts här med att det är ingenting. Tyvärr är det ju inte enbart i Norge som det finns lämlar.
Utan rent vatten fungerar vi inte.
 

avslut_24_02

Avslutat
Återvinna gasemballagen

Jag säkrar att gasflaskorna är helt tomma på gas, då kan de sorteras som metall.

Hej. Gasbehållaren ska öppnas med konservöppnare i botten innan den läggs i metallåtervinning. Gör man inte det så ska den läggas i miljöfarligt avfall (sprayburkar mm) på återvinningsstation.

Miljömässigt ser jag ingen nackdel med gas gentemot andra bränslen. Det blir närmast hårklyveri tycker jag.

Rent praktiskt så är ens personliga trivselvilkor viktiga samt tillgång och användbarheten såklart.

Ju mer kunskap - ju lättare att välja rätt.

Man skulle önska att tillverkarna var mer ambitiösa med info och jämförelsetabeller.

Idag gör friluftsfolket jobbet åt dom såvitt jag ser. Man sitter där med tidtagaruret och vågen ;)
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Nu gäller det att välja rätt färg också :) Jubileumsutgåva..

130255(1).jpg
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.