Välja "rätt" Trangia gaskök: T25 vs T27 & HA vs Non-stick

Jag håller med. Det har släppt lite i stekpannan och ingenting i kastrullerna. Tycker att det överväger att det är så enkelt att få rent och accepterar att de inte lär hålla hela livet. I kallt väder och på vinter kan man hetta upp lite vatten, röra om, hälla ut och torka ur med papper så är det godkänt. Brukar fastna i obelagda kärl.

Fast jag tycker non-stick är bra. Gröten bränner mindre, mer lättdiskat mm. Tycker det inte är så ömtåligt, fast jag diskar ju inte med grus eller sand,,,,

Rena drickvatten är knappast sannolikt på vandring sommartid i svenska eller norska fjällen då du i princip kan dricka vatten överallt.

Nja...
Undrar om det var förra eller förrförra året som de i Norge (oppland) rekommenderade att man kokade vattnet på fjället.
Har för mig att det var nåt med djurlivet eller om det var lämmelåret som gjorde att det var risk för förorenat vatten.
Jag kanske kan kolla upp det så detaljerna blir rätt...

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nja...
Undrar om det var förra eller förrförra året som de i Norge (oppland) rekommenderade att man kokade vattnet på fjället.
Har för mig att det var nåt med djurlivet eller om det var lämmelåret som gjorde att det var risk för förorenat vatten.
Jag kanske kan kolla upp det så detaljerna blir rätt...

Har för mig att dom brukar varna för det just vid lämmelår iaf.

När det tidigare anmärkts om spillning, kadaver och urea i höga fjällbäckar, har det alltid bemötts här med att det är ingenting. Tyvärr är det ju inte enbart i Norge som det finns lämlar.
Utan rent vatten fungerar vi inte.

Återvinna gasemballagen

Jag säkrar att gasflaskorna är helt tomma på gas, då kan de sorteras som metall.

Hej. Gasbehållaren ska öppnas med konservöppnare i botten innan den läggs i metallåtervinning. Gör man inte det så ska den läggas i miljöfarligt avfall (sprayburkar mm) på återvinningsstation.

Miljömässigt ser jag ingen nackdel med gas gentemot andra bränslen. Det blir närmast hårklyveri tycker jag.

Rent praktiskt så är ens personliga trivselvilkor viktiga samt tillgång och användbarheten såklart.

Ju mer kunskap - ju lättare att välja rätt.

Man skulle önska att tillverkarna var mer ambitiösa med info och jämförelsetabeller.

Idag gör friluftsfolket jobbet åt dom såvitt jag ser. Man sitter där med tidtagaruret och vågen ;)

Nu gäller det att välja rätt färg också :) Jubileumsutgåva..

130255(1).jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips