Gaskök på hög höjd

Hejsan!
Det verkar som de flesta kör med bensinkök på +5000 meters berg men jag vill minnas att Kropp använde gas på Everest basläger.

Vid vilken höjd är gas fortfarande effektivt som bränsle? Är det temperatur eller lufttryck som påverkar mest? Går det att köpa gasbehållare med rätt gänga i Sydamerika, för man får väl inte ta med på flyget?
 
Rocke; sa:
Hejsan!
Det verkar som de flesta kör med bensinkök på +5000 meters berg men jag vill minnas att Kropp använde gas på Everest basläger.

Vid vilken höjd är gas fortfarande effektivt som bränsle? Är det temperatur eller lufttryck som påverkar mest? Går det att köpa gasbehållare med rätt gänga i Sydamerika, för man får väl inte ta med på flyget?

Hör med t ex http://www.primus.se om vad de rekommenderar för min lufttryck och temperatur för gas.

Man får inte flyga med gasbehållare eller överhuvudtaget brandfarliga vätskor. Undantag görs dock för typ raklödder et c och taxfree-sprit.

/Håkan
 
Temperaturen...

Det är temperaturen som sätter begränsningen snarare än höjden, och på höga berg är det ofta kallt. Det lägre (omgivnings-)trycket torde dessutom snarare förbättra resultatet...

Kondenseringstemperaturen för gasol torde ligga runt -55°, vilket blir den teoretiskt lägsta temperatur man kan få något ur flaskan. Ju varmare det sedan blir, desto högre tryck - mer effekt - ur köket. Redan vid -20° är gas tröstlöst långsamt. Detta problem existerar inte med flytande bränslen.

"Heatpads" finns att värma flaskan med, men efter att ha testat det på Mt Blanc kan jag bara avråda. Ska man smälta vatten kan man lägga gasbehållaren i kastrullen samtidigt med gott resultat. Någon seriös långsiktig lösning är det knappast och ska man laga mat så blir det kanske lite geggigt ;)

Ett annat skäl till att använda ett bensinkök (multifuel) är att det går att köra på det bränsle orten har att erbjuda.

mvh/Niklas
 
Som tidigare ev nämnts så går gaskök som en raket på hög höjd (>3000 m) tack vare det betydligt lägre lufttrycket (ca 0.5 atm på 5000 m). De flesta som använder gaskök i kyla brukar göra en spriral i koppartråd som lixom sticks in i lågan och sedan viras runt gasbehållaren för att värma den...

Detta kan dock INTE rekommenderas för den glada amatören med måttlig vana av kökshanterande pga den potentiella bomb som uppstår om det blir lite mycket av det goda...

Bränsle med isobutan/propan funkar oxå mycket bättre i kyla. Tex är det grym skillnad på Primus standardgas och MSR IsoPro (som vanligt...)

/m
 
Tack för tipset med koppartråden. Jag har själv varit på väg att ställa frågan för det är ju lite bökigt att värma gasbehållaren i armhålan!!

Även om MSR's Isobutan/propan är bättre än Primus så tycker jag ändå mig märka att det är för mycket trött butan kvar i flaskan mot slutet. Men som sagt, det verkar ändå vara det bästa alternativet för närvarande.
 
Alternativ till koppartråd

Koppartråden verkar lite vanskligt att hantera. Fast kanske funkar det, svårt att veta innan man provat. Här är ett alternativ iaf:

Om gasslangen är tillräckligt lång kan gastuben ställas ovanpå kastrullens lock under drift. Funkar mkt bra när innehållet i kastrullen är flytande och börjar bli lite varmt - funkar förstås desto sämre vid snösmältning.

Nästa sak är att sova med gasbuteljen i sovsäcken. Ger bättre sprutt på morgonen.

Någon skrev att gas funkar som en raket på hög höjd (>3000m), nja, kanske jämfört med spritbrännare. När syrehalten minskar är det lätt att gasen blåser ut sig själv om man vrider på för mycket. Visst, det funkar, men långt ifrån kanonbra. Anledningen till att Kropp använder gas på sina turer tror jag är att han inte vill riskera livsfarligt fippel med bensinkök när IQ:n sjunkit pga höjdsjuka m m.
 
Vad gäller raketeffekten så får jag väl reservera mig till 4000m eftersom jag inte använt gas (eller bensin för den delen) högre än så.

Vad gäller koppartråden så - ja det ÄR vanskligt vilket jag dock hoppades att jag poängterade i mitt förra inlägg! Självaste alpingurun Mark Twight är emot det (liksom han iofs är emot gaskök över huvud taget) efter att några kamrater sprängt sig själva halvt i luften.

Dock är det onekligen så att det är en metod som används av ganska många alpinister. Trixet är naturligtvis att få det genomsvenskt "lagom". Tror att det fanns en ganska detaljerad beskrivning över hur man kunde göra på typ http://www.climbing.com eller om det var http://www.backpacker.com http://www.rockandice.com. Lite liggunderlagsbitar och kanske lite alufolie behövs oxå.

Jag har INTE själv prövat detta men sett många använda det. Dock hade jag nog tänkt experimentera lite med det till vintern och förutsatt att det går bra så kan jag ju posta lite tips
rolleyes.gif
 
Hej
I januari i år fanns gas med Primus gänga att köpa(efter lite letande) i Mendoza i Argentina, hur det är i resten av Sydamerika har jag ingen aning om.
Vi använde gas på 5200 möh (ca -16 som kallast) pga att bensinköket krånglade, det fungerade över förväntan men självklart fick man värma tuben för att få full effekt.

Lasse
 
Jag har använt gaskök i temperaturer ner mot minus 35-40 grader utan några större bekymmer, trots att jag använde vanlig Primus-gas. Visst märker man att det är lite sämre tryck än vanligt, men det räcker ju gott och väl till att få fyr på köket och sedan är det ju bara att värma tuben över köket. Jag har ju hört mycket prat om att gas inte ska funka på vintern, men det stämmer ju uppenbarligen inte, åtminstone inte med mitt kök (trangia med primus-gastillsats). Har någon annan haft problem med gas i kyla?
/Harald
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
Arytmica Vad tänka på vid köp av gaskök? Kök och brännare 55
hhhh gaskök på vintern Kök och brännare 8
johanl Gaskök på vintern? Kök och brännare 31
lromberg Köra gaskök på propan? Kök och brännare 11
smux XXL återkallar gaskök av modell FireMaple FMS-105 och FireMaple Blade 2 Kök och brännare 5
Livetiskuggan Tända gaskök Kök och brännare 52
maggulito LW/UL Gaskök för att koka pasta/ris Kök och brännare 6
C.Storm Gammalt gaskök Kök och brännare 4
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Nordiska Motorcyklister GUL LÅGA (Gaskök) - Dåligt? Kök och brännare 35
insco Bob Moulder Heat Exchanger (HX) - För gaskök vid kyla Kök och brännare 22
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
skogsbaronen Biltemas nya gaskök Kök och brännare 25
clain Välja "rätt" Trangia gaskök: T25 vs T27 & HA vs Non-stick Kök och brännare 43
Gohan Adapter till gaskök? Kök och brännare 8
pialia Renodlat solo gaskök Kök och brännare 62
D.Rehn Tips! Världens lättaste toppmonterade gaskök! Kök och brännare 27
joel123 säkert använda gammalt gaskök? Kök och brännare 37
The_Lost_Cyclist Köpa gaskök i Sverige som passar "amerikanska" behållare? Kök och brännare 12
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
insco Modifieringsförslag till gaskök Kök och brännare 2
macher Gaskök för vinterbruk Kök och brännare 15
mountainfox Vindskydd till gaskök: Prova INTE det här!! Kök och brännare 30
Henriko Gaskök i andra länder Kök och brännare 10
OBD Biltemas gaskök (17-607) Kök och brännare 34
alven Stabilisering av toppmonterat gaskök Kök och brännare 17
OBD Frågor betr. gaskök Kök och brännare 27
tingdahl Gaskök utomlands Kök och brännare 1
-Patric- värmeväxlare för UL gaskök Pocketrocket Kök och brännare 2
bananmannen Gaskök slocknar. Kök och brännare 3
niben Vindskydd till gaskök! Kök och brännare 3
boy Lite flöde i mitt gaskök! Kök och brännare 2
walkerboh Litet gaskök Kök och brännare 20
Tovetjarn wildos gaskök? Kök och brännare 0
il C nyckfullt gaskök Kök och brännare 1
dr_ljungberg Alu-vindskydd och gaskök utan slang Kök och brännare 0
SWE3171 Vilket gaskök? Kök och brännare 2
jariL Förvärmingssystem till gaskök/Heat Pad? Kök och brännare 5
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.