GUL LÅGA (Gaskök) - Dåligt?

Hej!

Har div. kök, men en gång så köpte jag gas på en camping som reserv.

Rätt gänga (7/16), men den heter Welding Gas (30% Propan/ 70% Butan) och jag noterade att den gav en gul låga i Trangiabrännaren när den blev varm.

Mycket gulare än t.ex. Biltemas gas som innehåller ca 45% Butan och i princip ersatt differensen med Isobutan (se bild på Biltemagas, i princip blå).

Men har sedan läst att en gasollåga är "felaktig" när den är gul. Kan något gå sönder (för varm eller liknande)?

Trangiabrännaren har ett "förångningsrör" som förvärmer gasen, kan det vara en delförklaring?

Har vi någon Kung/Drottning på gasblandningar & brännare här som kan reda ut detta åt mig?
7c7d33034055040c482edd94936b8223.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Vid rätt förbränning är temperaturen ca.1900°C. För att se till att du har rätt förbränning ska den inre kärnan i lågan vara blågrön till färgen. Det får inte förekomma några gula inslag i lågan. Om så är fallet skall den lämnas till service.
 
Tack, Henke!

Jo, det var ungefär det jag skrev i TS, men då det är gasen som är upphovet till den gula lågan (blå på vanlig campingblandning) så är frågan VARFÖR blir lågan gul med denna 30/70-blandning & om jag eventuellt kan förstöra något p.g.a. ev. för hög värme/annan orsak?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Tack, Henke!

Jo, det var ungefär det jag skrev i TS, men då det är gasen som är upphovet till den gula lågan (blå på vanlig campingblandning) så är frågan VARFÖR blir lågan gul med denna 30/70-blandning & om jag eventuellt kan förstöra något p.g.a. ev. för hög värme/annan orsak?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

har dyxlexi så hänger inte 100% med. förlåt
inte en aning. gul låga är vål egentlig kallare låga?
 
Den gula lågan signalerar dålig förbränning/kraftigt ökad kolmonoxidutveckling om jag begriper det hela (?).

Nyfikenheten fick mig att pröva gasen på en stående brännare d.v.s. utan förgasningsrör, och då är plötsligt lågan blå & fin, precis "enligt skolboken". [emoji15]

Så har "förångningsröret" en negativ effekt på förbränningen?!

2f9f9a65b54d59ed03ca7d4a36e92eff.jpg
baabf530f7f1825d8e3071cf6b1c091e.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Förgasarröret skal inte påverka i detta fall/ fyller inget syfte eftersom gasen redan är förgasad när den kommer fram til förgasarröret.

Jag är faktist lite skeptisk till gasen jag. "Welding gas"...aldrig hört talas om den/sett den. Welding betyder svetsning på engelska, eller hur. Men inte kan man svetsa med butan/propan inte. Hårdlöda på sin höjd...

...Kan också vara så att din brännare är defekt. Skall finnas lufthål som är väl avvägda. Behövs inte mkt strypning eller annan defekt som ger taskig förbränning som resultat...kolla så att dessa hål inte är blockerade/ deformerade...

...sen tycker jag iofs inte att lågan är så jäkla gul, men det kanske inte framkommer lika tydlig på bild som i verkligheten?
 
Hej!

Vet att det kan låta "drygt" i text istället för i ord, men har du läst från början, inget illa ment?

Så länge jag bränner "klassisk campinggas" (butan/isobutan/propan), typ Primus Power Gas, Biltema etc. är lågan i Trangiabrännaren blå & fin (första bilden).


Om jag däremot bränner Butan/Propan med en stående direktmonterad brännare lyser den blått & korrekt (bild 2).

Så endast när jag kör Butan/Propan-blandningen genom förångaren blir lågan gul, ungefär som om den redan brunnit innan den kommer ut ur brännarhuvudet.

...sen tycker jag iofs inte att lågan är så jäkla gul, men det kanske inte framkommer lika tydlig på bild som i verkligheten?

Jag skulle naturligtvis varit pedagogisk och tagit ett foto när den brann gult, men ville inte upprepa det ifall det var negativt för brännaren.






Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Jag tycker mig läsa mellan raderna att du lägger tuben på sidan när du kör med trangiaköket. Brinner det med ganska stor gul låga, flera decimeter, och flämtar och pyser ganska mycket jämfört med annars?

Om det är så, har du förklaringen där. Ha tuben upprätt då brinner det jämnare.

Annars:
Inget i gasblandningen antyder att nån markant försämring i borde ske. Ibland kan föroreningar i gasen eller brännaren ge nån liten färgton men det verkar inte vara fallet här. Gasen funkar bra med andra brännare, så använd den med dem istället om problemet fortsätter.
 
  • Gilla
Reactions: hsp
Spännande :)

Den gula lågan signalerar dålig förbränning/kraftigt ökad kolmonoxidutveckling om jag begriper det hela (?).

Nyfikenheten fick mig att pröva gasen på en stående brännare d.v.s. utan förgasningsrör, och då är plötsligt lågan blå & fin, precis "enligt skolboken". [emoji15]

Så har "förångningsröret" en negativ effekt på förbränningen?!

Hmmm, tycker att detta var som lite spännande.
Om jag förstått dig rätt så var enda skillnaden mellan blå och gul låga att du i ena fallet hade ett förångningsrör? Hade varit intressant att även veta om du direkt får gul låga i trangian, dvs innan förångningsröret hunnit bli varmt? För i så fall beror det troligtvis inte på röret, annars kan du mycket väl vara lösningen på spåret.

Att förångningsröret påverkar förbränningen även med gas är väl inte en alltför vågad gissning. Enligt den gamla hederliga allmänna gaslagen gäller ju att p*V = n*R*T, så när du ökar temperaturen på röret kommer trycket att öka i motsvarande grad.

Men det sagt, min personliga erfarenhet av kök med gul låga är bensinkök som inte hunnit bli varma?!? Dvs, innan man fått upp värmen i bensinköket så förångas inte all bensin och vi erhåller ofullständing förbränning = gul låga. Så det känns väldigt mysko att det verkar vara det motsatta som gäller i detta fall. Men en tolkning skulle kunna vara att du i Trangian får för mycket gas, dvs för stor flöde. Detta borde dock vara mycket enkelt att testa, för då borde du få fin blå låga i Trangiabrännaren om du bara öppnar "kranen" lite granna!

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
barefoot Problem: gul låga på MSR Whisperlite Kök och brännare 14
lesko T-gul til Optimus 111 ??? Kök och brännare 2
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Eamonn Kolmonixid förbränning kol vs låga Kök och brännare 4
Mullemek Finns det brännare med BRED låga? Kök och brännare 11
engstrom Ojämn låga Kök och brännare 3
smux XXL återkallar gaskök av modell FireMaple FMS-105 och FireMaple Blade 2 Kök och brännare 5
Livetiskuggan Tända gaskök Kök och brännare 52
maggulito LW/UL Gaskök för att koka pasta/ris Kök och brännare 6
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
C.Storm Gammalt gaskök Kök och brännare 4
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
insco Bob Moulder Heat Exchanger (HX) - För gaskök vid kyla Kök och brännare 22
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
skogsbaronen Biltemas nya gaskök Kök och brännare 25
clain Välja "rätt" Trangia gaskök: T25 vs T27 & HA vs Non-stick Kök och brännare 43
Gohan Adapter till gaskök? Kök och brännare 8
pialia Renodlat solo gaskök Kök och brännare 62
D.Rehn Tips! Världens lättaste toppmonterade gaskök! Kök och brännare 27
joel123 säkert använda gammalt gaskök? Kök och brännare 37
The_Lost_Cyclist Köpa gaskök i Sverige som passar "amerikanska" behållare? Kök och brännare 12
Arytmica Vad tänka på vid köp av gaskök? Kök och brännare 55
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
insco Modifieringsförslag till gaskök Kök och brännare 2
macher Gaskök för vinterbruk Kök och brännare 15
mountainfox Vindskydd till gaskök: Prova INTE det här!! Kök och brännare 30
Henriko Gaskök i andra länder Kök och brännare 10
OBD Biltemas gaskök (17-607) Kök och brännare 34
alven Stabilisering av toppmonterat gaskök Kök och brännare 17
OBD Frågor betr. gaskök Kök och brännare 27
hhhh gaskök på vintern Kök och brännare 8
tingdahl Gaskök utomlands Kök och brännare 1
-Patric- värmeväxlare för UL gaskök Pocketrocket Kök och brännare 2
bananmannen Gaskök slocknar. Kök och brännare 3
niben Vindskydd till gaskök! Kök och brännare 3
boy Lite flöde i mitt gaskök! Kök och brännare 2
walkerboh Litet gaskök Kök och brännare 20
Tovetjarn wildos gaskök? Kök och brännare 0
johanl Gaskök på vintern? Kök och brännare 31
il C nyckfullt gaskök Kök och brännare 1
Rocke Gaskök på hög höjd Kök och brännare 8
lromberg Köra gaskök på propan? Kök och brännare 11
dr_ljungberg Alu-vindskydd och gaskök utan slang Kök och brännare 0
SWE3171 Vilket gaskök? Kök och brännare 2
jariL Förvärmingssystem till gaskök/Heat Pad? Kök och brännare 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...