Ha kvar Biltema-gaskök eller byta?

Hejsan!
Är väldigt ny på den här sidan och även väldigt ny med hela utegrejjen, men är totalt såld! :D
Inför förra årets första utevistelse med tillhörande övernattning och matlagning så skaffade jag mig ett gaskök av skruvtyp! köket fungerar riktigt bra faktiskt, men det är ju trots allt biltema så lite skavanker är de ju....
Nu känner ja att suget börjar smyga sig på för en uppgradering av kök...
Har kollat på bland annat Crux och även EtaExpress men ja har lite saker ja stör mig på hos båda köken...
Cruxen e ju bra o har en ganska stor brännare vilket borde göra det enklare att tillaga i större kärl än Eta´t, å andra sidan känns inte själva armarna eller vad man ska säga, tillräckligt stora i utfällt läge, samt att själva brännaren glappar, extremt lite men tillräckligt för att störa sig på...
Etat e ju scysst o så, men lågan känns så förbannat fokuserad att ja inbilldar mig att de kommer bli en rejäl sweetspot i mitten istället för en spridd låga...
PocketRocket känns enbart som en liten vattenkokare så den faller bort direkt för min del...
Så vad ska man göra?? behålla biltema o köra på eller byta till något, och isåfall vad??
Ha i åtanke nu att ja som sagt e ny på detta, vilket betyder att ja inte är sugen på att lägga ner flera tusen på kök, ja vet ju inte ens om ja kommer fortsätta med detta! :D
 
Hejsan!
Är väldigt ny på den här sidan och även väldigt ny med hela utegrejjen, men är totalt såld! :D
Inför förra årets första utevistelse med tillhörande övernattning och matlagning så skaffade jag mig ett gaskök av skruvtyp! köket fungerar riktigt bra faktiskt, men det är ju trots allt biltema så lite skavanker är de ju....
Nu känner ja att suget börjar smyga sig på för en uppgradering av kök..----------------------------------.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------..
Så vad ska man göra?? behålla biltema o köra på eller byta till något, och isåfall vad??
Ha i åtanke nu att ja som sagt e ny på detta, vilket betyder att ja inte är sugen på att lägga ner flera tusen på kök, ja vet ju inte ens om ja kommer fortsätta med detta! :D

Du säger att dit Biltema kök fungerar riktigt bra. Jag har också ett Biltemakök som fungerar bra.
Varför då byta?
Du säger också att du är osäker på om du kommer att fortsätta med uteliv. Då finns det väl ytterligare en anledning att inte byta.
Nej, fortsätt med uteliv och fortsätt att använda ditt Biltemakök! Det är mitt råd till dig.
 
Du säger att dit Biltema kök fungerar riktigt bra. Jag har också ett Biltemakök som fungerar bra.
Varför då byta?
Du säger också att du är osäker på om du kommer att fortsätta med uteliv. Då finns det väl ytterligare en anledning att inte byta.
Nej, fortsätt med uteliv och fortsätt att använda ditt Biltemakök! Det är mitt råd till dig.

Låter faktiskt klokt, tittade runt lite mer på sidan här och det verkar ju faktiskt som att väldigt få är negativa till köket, som är lite mer seriösa än mig...ja tror nog jag behåller det =)
 
Antar att det handlar om det här köket:
9b52e87c38c842169d0d1e5a921debd9.jpg


I så fall tycker jag det låter som ett bra kök i din sits, och så länge du inte jämför med kompletta lösningar (typ Jetboil och dess konkurrenter) så är skillnaden ändå inte så stor från Biltemaköket.

Själv har jag ett Omnifuel och ett Biltema, känns som en hyfsad kombination då jag inte är så känslig för några gram hit eller dit eftersom jag sällan vandrar riktigt långt.
 
Antar att det handlar om det här köket:
9b52e87c38c842169d0d1e5a921debd9.jpg


I så fall tycker jag det låter som ett bra kök i din sits, och så länge du inte jämför med kompletta lösningar (typ Jetboil och dess konkurrenter) så är skillnaden ändå inte så stor från Biltemaköket.

Själv har jag ett Omnifuel och ett Biltema, känns som en hyfsad kombination då jag inte är så känslig för några gram hit eller dit eftersom jag sällan vandrar riktigt långt.

Det är precis det köket ja har! kör det ihop med ett Trangia 27
 
Behåll köket och använd pengarna till något du inte har eller en akutare uppgradering.

Polaren hade med ett BilTema-kök i somras och det fanns inget att invända.
 
Det är precis det köket ja har! kör det ihop med ett Trangia 27

Om du har ett Trangia 27, varför inte bara köpa en Trangia gasbrännare och sätta i? Kostar typ 400 men är sen hur bra som helst. Det gjorde jag.

Jag gick och störde mig på min spritbrännare till Trangiat eftersom T-röd är så svårt att få tag på i vissa länder och man inte får ta det med på flygresan så fick jag problem.

Köpte en crux och men var inte nöjd med den heller eftersom det tog evigheter att koka nåt så fort det blåste kallt. När min stekpanna sen fick en buckla kunde den inte stå på spindelbenen längre utan att halka av vid minsta rörelse.

Då köpte jag trangias brännare till mitt trangia kök och kan inte vara mer nöjd! Det är enligt mig den bästa utekökslösningen som finns.

Skillnaden är ganska stor när man använder Trangias "ställning" mot en vanlig spindelbensbrännare. Bättre stabiliet och energi- och tidsparande tack vare vindskyddet.

Sen är det ju praktiskt att använda spritbrännare när det är riktigt kallt, då är sprit mycket effektivare än gas.

För att kunna sätta i Trangias gasbrännare måste du ha en hål i sidan på på bottendelen av trangiat där gasledningen kan gå ut till "burken". Det finns inte på de äldre köken men då är det bara att göra ett själv.

http://www.outnet.se/trangia/gasolbraennare-till-bl-a-primus.php
 
OM man orkar bära med sig hela Trangiat så kan jag tänka mig att det stämmer att man har riktigt stor nytta av vindskyddet.
Hade för mig att Northstar hade en "Trangiabrännare" från Markill som var billigare, men den verkar ha utgått, men å andra sidan har de bättre pris (360 och fraktfritt) på Trangiabrännaren än i länken ovan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skipper_ Kan man låta pumpen sitta kvar på bränsleflaskan när man packar ner den? Kök och brännare 3
adventure_transport Kan man lämna kvar bränsle i köket? Kök och brännare 4
Harald_j Ska pumpen vara kvar? Kök och brännare 6
chilehead Ny Biltema Gasolkök Kök och brännare 53
Micro553 Optimus Crux Terra Weekend vs Biltema Kök och brännare 70
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20
Jackiie Biltema gas - inte längre lika billig? Kök och brännare 9
sommar07 mini-trangia eller biltema/ÖB's kök? Kök och brännare 33
mathias Länge leve Biltema (Billig gas) Kök och brännare 16
GilbertK Nytt kök hos Biltema Kök och brännare 48
martin1g Biltema vs. Primus Kök och brännare 8
smux XXL återkallar gaskök av modell FireMaple FMS-105 och FireMaple Blade 2 Kök och brännare 5
Livetiskuggan Tända gaskök Kök och brännare 52
maggulito LW/UL Gaskök för att koka pasta/ris Kök och brännare 6
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
C.Storm Gammalt gaskök Kök och brännare 4
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Nordiska Motorcyklister GUL LÅGA (Gaskök) - Dåligt? Kök och brännare 35
insco Bob Moulder Heat Exchanger (HX) - För gaskök vid kyla Kök och brännare 22
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
skogsbaronen Biltemas nya gaskök Kök och brännare 25
clain Välja "rätt" Trangia gaskök: T25 vs T27 & HA vs Non-stick Kök och brännare 43
Gohan Adapter till gaskök? Kök och brännare 8
pialia Renodlat solo gaskök Kök och brännare 62
D.Rehn Tips! Världens lättaste toppmonterade gaskök! Kök och brännare 27
joel123 säkert använda gammalt gaskök? Kök och brännare 37
The_Lost_Cyclist Köpa gaskök i Sverige som passar "amerikanska" behållare? Kök och brännare 12
Arytmica Vad tänka på vid köp av gaskök? Kök och brännare 55
insco Modifieringsförslag till gaskök Kök och brännare 2
macher Gaskök för vinterbruk Kök och brännare 15
mountainfox Vindskydd till gaskök: Prova INTE det här!! Kök och brännare 30
Henriko Gaskök i andra länder Kök och brännare 10
OBD Biltemas gaskök (17-607) Kök och brännare 34
alven Stabilisering av toppmonterat gaskök Kök och brännare 17
OBD Frågor betr. gaskök Kök och brännare 27
hhhh gaskök på vintern Kök och brännare 8
tingdahl Gaskök utomlands Kök och brännare 1
-Patric- värmeväxlare för UL gaskök Pocketrocket Kök och brännare 2
bananmannen Gaskök slocknar. Kök och brännare 3
niben Vindskydd till gaskök! Kök och brännare 3
boy Lite flöde i mitt gaskök! Kök och brännare 2
walkerboh Litet gaskök Kök och brännare 20
Tovetjarn wildos gaskök? Kök och brännare 0
johanl Gaskök på vintern? Kök och brännare 31
il C nyckfullt gaskök Kök och brännare 1
Rocke Gaskök på hög höjd Kök och brännare 8
lromberg Köra gaskök på propan? Kök och brännare 11
dr_ljungberg Alu-vindskydd och gaskök utan slang Kök och brännare 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.