Gaskök i andra länder

Om man köper ett vanligt gaskök från någon av de stora tillverkarna (Primus, MSR mfl), hur ser det ut med tillgång på gas i andra länder? Är gängan någon slags internationell standard?

Edit: ja, eftersom jag kom på den briljanta ideén att läsa lite tidigare inlägg i frågan efter jag skrivit mitt eget så kan jag konstatera att det verkar vara väldigt land/områdesspecifikt. Man får helt enkelt kolla upp för dit man ska.
 
Senast ändrad:
rätt metod

Har du ett toppmonterat kök och en Makrill adapter till ventillösa dosor med dig lär du klara hela världen över 0 grader...Blir det kallare rekommenderasr jag ett bensin eller fotogenkök.
Blir det kalla än -40 ute rekommenderar jag att du flyttar innomhus....för där börjar det bli riktigt farligt ute...Vid än lägre temeraturer gör bara det utomhus som måste göras där då. Både överhettning och ihjälfysning är förfärligt att iakta och oftast helt onödigt,,,
//J
 
Tjena!

Jag aktiverar tråden med hopp om svar. Har precis fixat Trangias gasbrännare och ska bila runt i Europa i sommar. Hur får jag tag på adaptern och behöver jag den (Frankrike, Italien, Tyskland)? Kan man fylla på primusgasbehållarna??

/jesper
 
Tjena!

Jag aktiverar tråden med hopp om svar. Har precis fixat Trangias gasbrännare och ska bila runt i Europa i sommar. Hur får jag tag på adaptern och behöver jag den (Frankrike, Italien, Tyskland)? Kan man fylla på primusgasbehållarna??

/jesper

Skall du bila så köp gasen hemma på biltema. Det där är inte topmonterat så jag vet inte huruvida adapter finns enligt ovanstående men behållarna går inte att fylla på.
 
Jag har läst om den adaptern i flera gamla trådar. Någon skrev då att den finns hos naturkompaniet, har jag för mig... fråga hos dem eller sök vidare bland gamla trådar, om ingen svarar.

I Frankrike tror jag att CampinGaz är ganska vanligt. I så fall behövs adapter där.
 
Jag köpte bägge mina Markill gas-adaptrar hos Naturkompaniet på Kungsängsgatan i Uppsala.

(Jag skulle definitivt inte resa i sydeuropa utan att bägge var med i bagaget!)
 
MSR SuperFly

Det finns ett gaskök som klarar olika gängor - vad jag vet så är det enda på marknaden: MSR SuperFly. Förra året var jag i Pyreneerna och vandrade. Vid ett tillfälle köpte vi CampingGaz och det gick bra att använda det med MSR SuperFly. Jag ska använda det igen till sommaren i Pyreneerna.
 
Till priset på et gas adapter kann du kjøpe et billig køk for den lokale standardboksen.
240,- !!!

dsk
 
Skall du bila så köp gasen hemma på biltema. Det där är inte topmonterat så jag vet inte huruvida adapter finns enligt ovanstående men behållarna går inte att fylla på.

Dom går visst att fylla på igen, det är inga backventiler eller liknande i dessa - men man får inte rent lagligt sett - och om man gör det ändå så får man aldrig fylla mer än orginalvikten som ny - dvs. du skall släpa på en bra våg också...

skall man ändå slatta över så måste man lik förbaskat ha dessa adaptrar för punkteringsbehållare, campingaz och kanske CP-250 behållare (gasen i dessa är inte sämre än den som fins i standard punkteringsbehållare).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
smux XXL återkallar gaskök av modell FireMaple FMS-105 och FireMaple Blade 2 Kök och brännare 5
Livetiskuggan Tända gaskök Kök och brännare 52
maggulito LW/UL Gaskök för att koka pasta/ris Kök och brännare 6
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
C.Storm Gammalt gaskök Kök och brännare 4
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Nordiska Motorcyklister GUL LÅGA (Gaskök) - Dåligt? Kök och brännare 35
insco Bob Moulder Heat Exchanger (HX) - För gaskök vid kyla Kök och brännare 22
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
skogsbaronen Biltemas nya gaskök Kök och brännare 25
clain Välja "rätt" Trangia gaskök: T25 vs T27 & HA vs Non-stick Kök och brännare 43
Gohan Adapter till gaskök? Kök och brännare 8
pialia Renodlat solo gaskök Kök och brännare 62
D.Rehn Tips! Världens lättaste toppmonterade gaskök! Kök och brännare 27
joel123 säkert använda gammalt gaskök? Kök och brännare 37
The_Lost_Cyclist Köpa gaskök i Sverige som passar "amerikanska" behållare? Kök och brännare 12
Arytmica Vad tänka på vid köp av gaskök? Kök och brännare 55
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
insco Modifieringsförslag till gaskök Kök och brännare 2
macher Gaskök för vinterbruk Kök och brännare 15
mountainfox Vindskydd till gaskök: Prova INTE det här!! Kök och brännare 30
OBD Biltemas gaskök (17-607) Kök och brännare 34
alven Stabilisering av toppmonterat gaskök Kök och brännare 17
OBD Frågor betr. gaskök Kök och brännare 27
hhhh gaskök på vintern Kök och brännare 8
tingdahl Gaskök utomlands Kök och brännare 1
-Patric- värmeväxlare för UL gaskök Pocketrocket Kök och brännare 2
bananmannen Gaskök slocknar. Kök och brännare 3
niben Vindskydd till gaskök! Kök och brännare 3
boy Lite flöde i mitt gaskök! Kök och brännare 2
walkerboh Litet gaskök Kök och brännare 20
Tovetjarn wildos gaskök? Kök och brännare 0
johanl Gaskök på vintern? Kök och brännare 31
il C nyckfullt gaskök Kök och brännare 1
Rocke Gaskök på hög höjd Kök och brännare 8
lromberg Köra gaskök på propan? Kök och brännare 11
dr_ljungberg Alu-vindskydd och gaskök utan slang Kök och brännare 0
SWE3171 Vilket gaskök? Kök och brännare 2
jariL Förvärmingssystem till gaskök/Heat Pad? Kök och brännare 5
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
crust Gasflaskor i andra länder? (Baltikum och Finland) Kök och brännare 2
FarmerJoe Trangias Gasbrännare vs andra Brännare. Kök och brännare 20
Strövis Camping Gaz: Passar andra gasolpatroner? Kök och brännare 11
avslutad130206 Enmanskök (snuskburk) vs andra Kök och brännare 17
Kalle Sigurd Munstycken till Multifuel + lite andra frågor Kök och brännare 14
sajberjohan Bränsle på andra språk Kök och brännare 0
Berras Nova vs Kap o andra Kök och brännare 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...