säkert använda gammalt gaskök?

försöker få med en bild här,
har hittat ett sånt här gammalt gaskök, primus 2241 står det på, ingen aning om hur gammalt men säkert minst 10-20år, tror ni det går att använda? farligt att testa det? :)
(bilden är från google men det är precis samma och ser ungefär lika slitet ut)
 

Bilagor

  • 13867_1.jpg
    13867_1.jpg
    24 KB · Visningar: 1,475
Så länge det inte har rostat eller skett någon annan korrosion så ser jag inga problem alls. De som samlar på gamla köp eldar ju med kök som är 100 år gamla.

Däremot vet jag inte hur lätt det är att finna nya butangasbehållare?
 
Se bara till att det inte läcker så är allt lugnt. Den svagaste punkten är gamla packningar som torkat eller så..
Koppla in allt utan att tända och nosa efter läckor är ett snabbt tips, men vill du vara 100% säker måste du nog inspektera packningarna noggrannare.
 
"Så länge det inte har rostat eller skett någon annan korrosion så ser jag inga problem alls. De som samlar på gamla köp eldar ju med kök som är 100 år gamla.

Däremot vet jag inte hur lätt det är att finna nya butangasbehållare?"

Någon rost är det inte på själva brännaren (vad jag ser) däremot på de andra delarna, kan det då finnas rost innuti brännare kanske? farligt? fast nu har jag testat den och den verkar funka..
ang. nya gasbehållare, så hoppas jag att det är standard-mått på gängorna, lägger en bild på hur gasbehållaren jag fick med ser ut vid ventilen, kanske någon som kan säga ifall det är standard eller ser ut som något annat?



"Se bara till att det inte läcker så är allt lugnt. Den svagaste punkten är gamla packningar som torkat eller så..
Koppla in allt utan att tända och nosa efter läckor är ett snabbt tips, men vill du vara 100% säker måste du nog inspektera packningarna noggrannare."

Jag satte brännaren på köket utan att vrida på brännaren först, när jag skruvade på den på gasflaskan så pös det ut lite gas, men slutade när den var helt iskruvad.. normalt? när den väll var iskruvad så testade jag å lukta / lyssna och den verkar helt tät, enda synliga packningen sitter där brännaren ansluts till gasflaskan och den ser helt fin ut i brännaren, däremot sitter de en på gasflaskan som är spruken hela vägen runt om, så ny gasflaska blir det nog för säkerhets skull! men jag vågade iaf till å testa det också och det såg iaf ut att funka bra, tror ni det är lugnt att använda det eller bör jag testa nogrannare?

tackar för svaren!! =)
 

Bilagor

  • FALSKA GAS.jpg
    FALSKA GAS.jpg
    17.2 KB · Visningar: 1,107
Äldre gasutrustning bör kontrolleras, brinner det i avstängningsspindel blir snabbt avstängningskranen för varm för att hantera. Det du ser som sprickor i flaskan är nog färgen som åldrats på 35år.
Kontrollera packningen i spindeln eller ha det som dekoration. YMMV
 
Äldre gasutrustning bör kontrolleras, brinner det i avstängningsspindel blir snabbt avstängningskranen för varm för att hantera. Det du ser som sprickor i flaskan är nog färgen som åldrats på 35år.
Kontrollera packningen i spindeln eller ha det som dekoration. YMMV


Sprickor i flaskan, nej. jag kanske formulera mig dumt men det är i gummipackningen som sitter i botten av gängorna på flaskan som det är sprucket! alltså inte själva flaskan. (går att se lite på bilden ovan att gummi ringen är sprucken)

Hur kontrollerar man packningen i spindeln?
Vad är spindeln?

lägger in några till bilder och försöker förklara där hur det ser ut =)
 

Bilagor

  • GAS BRÄNNARE HELA.jpg
    GAS BRÄNNARE HELA.jpg
    20.1 KB · Visningar: 983
  • GASBRÄNNARE REGLAGE.jpg
    GASBRÄNNARE REGLAGE.jpg
    31.6 KB · Visningar: 978
  • GAS BRÄNNARE BRÄNANR HUVUD.jpg
    GAS BRÄNNARE BRÄNANR HUVUD.jpg
    50.5 KB · Visningar: 1,035
Senast ändrad:
Det sitter ju en packning runt "kranens" axel, om den läcker pyser det ut gas vid kranen och om den antänds blir det lite svårt att stänga av köket (eftersom kranen antagligen smälter och det i alla fall slår lågor runt den).

Men annars sitter det nog inte fler packningar i ett sånt där kök.
 
Det sitter ju en packning runt "kranens" axel, om den läcker pyser det ut gas vid kranen och om den antänds blir det lite svårt att stänga av köket (eftersom kranen antagligen smälter och det i alla fall slår lågor runt den).

Men annars sitter det nog inte fler packningar i ett sånt där kök.



Aha! skruvade ut axeln och där satt en liten liten gummiring runt den ja! och den såg också hel och fin ut. men hur pass "hela och fina" ska gummiringarna vara? (jag menar, är det säkert om dom SER hela å fina ut, el behöver ja ta av dom och känna? eller bör man byta dom i vilket fall? vart hittar man nya? =) )

btw tackar för alla bra svaren! mycket uppskattat :D
 

Bilagor

  • INUTI PACKNING.jpg
    INUTI PACKNING.jpg
    30.7 KB · Visningar: 983
Senast ändrad:
standard anslutning?

Förresten, det är ingen som känner igen anslutningen (gängorna) på bilden av en gasflaska, en bit upp? ser det ut som standard anslutning kanske? :)
 
Oringar kan du hitta hos friluftsbodarna, dyra, maskinaffärerna relatift dyra eller sortimentvis hos CO och Biltema.
Flaskgängor är enkelt, antingen passar de eller oxså går grejorna sönder och det läcker. Med hjälp av ett skjutmått samt en gängtolk så kan du fastställa vad du har. Klokare att mäta sig fram än att förstöra grejorna.
Vad väger pjäsen?
 
Oringar kan du hitta hos friluftsbodarna, dyra, maskinaffärerna relatift dyra eller sortimentvis hos CO och Biltema.
Flaskgängor är enkelt, antingen passar de eller oxså går grejorna sönder och det läcker. Med hjälp av ett skjutmått samt en gängtolk så kan du fastställa vad du har. Klokare att mäta sig fram än att förstöra grejorna.
Vad väger pjäsen?

hum... verkar komplicerat... kanske är enklare att köpa nytt billigt än att få det gamla att fungera?

vad den väger kan jag tyvärr inte svara på, har ingen tillgång till våg men den känns väll "hyffsat lätt" utan den gula ställningen... säger inte mycket men ja... dålig på att uppskatta vikt...
 
Äldre gasutrustning bör kontrolleras, brinner det i avstängningsspindel blir snabbt avstängningskranen för varm för att hantera. Det du ser som sprickor i flaskan är nog färgen som åldrats på 35år.
Kontrollera packningen i spindeln eller ha det som dekoration. YMMV

Din ålder på brännaren kan nog stämma, vi hade en likadan brännare i familjen när vi bilcampade i början på 80-talet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.