Stabilisering av toppmonterat gaskök

Det var ett bra tips, tack för det.

Problemet som jag ser är väl just att man ofta är på stenig mark. Men det verkar ju vara nåt slags epidemisk sjuka bland ffa lättpackare att man testar och demonstrerar alla sina prylar (ffa tälten) på gräsmattan hemma... Sen ska man komma ihåg att ha två tältpinnar redo, eller slita upp tältet så fort man vill ha en kopp kaffe. Men visst, traditionella gasburkstöd har ju inte direkt flera användningsområden...
 
Strykarräven;362764 sa:
Men det verkar ju vara nåt slags epidemisk sjuka bland ffa lättpackare att man testar och demonstrerar alla sina prylar (ffa tälten) på gräsmattan hemma...

...eftersom de inte släpar på videokameran i fält..?
 
Det var ett bra tips, tack för det.

Problemet som jag ser är väl just att man ofta är på stenig mark. Men det verkar ju vara nåt slags epidemisk sjuka bland ffa lättpackare att man testar och demonstrerar alla sina prylar (ffa tälten) på gräsmattan hemma... Sen ska man komma ihåg att ha två tältpinnar redo, eller slita upp tältet så fort man vill ha en kopp kaffe. Men visst, traditionella gasburkstöd har ju inte direkt flera användningsområden...

Jag har inget toppmonterat gaskök (men ska skaffa ett ), så jag har ingen erfarenhet av stöd.
MEN jag undrar om det inte går att använda stenar som stöd?
Jag håller med om att man ofta är på stenig mark, och då borde det väl gå att stödja gasköket med några lagom stora stenar. Någon som provat?

/ Bertil
 
MEN jag undrar om det inte går att använda stenar som stöd?
Jag håller med om att man ofta är på stenig mark, och då borde det väl gå att stödja gasköket med några lagom stora stenar. Någon som provat?

Som jag antydde ovan: Ja, det går. Jag har så att säga klämt fast tuben mellan ett par stora stenar när jag varit ute med barn, för att minska tipprisken. Det håller fötterna på lite avstånd från grytan också. Men i störst allmänhet tycker jag att stabiliteten är ett ganska litet problem, det är få gånger man inte kan stabilisera upp köket tycker jag. Det värsta är väl sluttande berghällar, och då hjälper ju inte metoden ovan.

Delvis har det väl att göra med hur man lagar mat. Min matlagning består oftast av vattenkokning, ibland sjuder jag lite. Men jag håller inte på och sitter och rör om i grytan eller steker, då skulle jag nog föredra ett spindelkök. (Men jag gjorde inget mer avancerat bara för att jag hade spindelkök förut...)
 
Som jag antydde ovan: Ja, det går. Jag har så att säga klämt fast tuben mellan ett par stora stenar när jag varit ute med barn, för att minska tipprisken. Det håller fötterna på lite avstånd från grytan också. Men i störst allmänhet tycker jag att stabiliteten är ett ganska litet problem, det är få gånger man inte kan stabilisera upp köket tycker jag. Det värsta är väl sluttande berghällar, och då hjälper ju inte metoden ovan.

Delvis har det väl att göra med hur man lagar mat. Min matlagning består oftast av vattenkokning, ibland sjuder jag lite. Men jag håller inte på och sitter och rör om i grytan eller steker, då skulle jag nog föredra ett spindelkök. (Men jag gjorde inget mer avancerat bara för att jag hade spindelkök förut...)

Tack för det svaret!
Jag tycker mig ha sett i en del trådar och recensioner att toppmonterade kök är instabila. Det är ju ganska klart att t.ex. ett Trangia är stadigare, men om ett toppmonterat är tillräckligt stadigt så räcker ju det. Nu ska jag snarast inhandla ett Biltema 17-607. Eller ett Primus Micron. Eller????

/ Bertil
 
...eftersom de inte släpar på videokameran i fält..?
Nä, för att en del sitter mer hemma på gräsmattan med Excelarket och den milligramnoterade kokainvågen än är ute i fält, lite tillspetsat.

Jag har inget toppmonterat gaskök (men ska skaffa ett ), så jag har ingen erfarenhet av stöd.
MEN jag undrar om det inte går att använda stenar som stöd?
Jag håller med om att man ofta är på stenig mark, och då borde det väl gå att stödja gasköket med några lagom stora stenar. Någon som provat?

/ Bertil
Hej Bertil,

om man ska ha ett toppmonterat gaskök eller inte bör inte hänga på frågan om benstöd. Ett sånt där svart väger ynka 27g (om jag minns senaste mätningen rätt), dvs ungefär så mycket vatten som dina skosnören suger upp en regnig dag. Hujedamig, vad ska vi göra åt alla dessa gram? Tror Nordesjö och co. har en point där, att man ska jaga kilon och hekton i första hand och att gramjakten mer är skum på ytan.

Själv använder jag köket (i fjällen) under två omständigheter: i absiden (frukost och middag) och till lunch, vilket oftast innebär sten, sten och sten. har då oftast släpat det där fruktanshemska benstödet och dessutom stöttat med lite stenar efter behov. Använder annars mest sten som vindskydd i den mån det går. Jag har aldrig vält varken kök eller kastrull (jo, jag tappade en hal kastrull en gång, men det var med trangiatången och kastrullen stod inte ens på köket), och jag tycker i stort att välta-risken med toppgasköken är starkt överdriven. Har ffa använt MSR PocketRocket, Primus Alpine Powercook och Optimus Crux, så det är inte bredbenta saker inte...

/A.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
utesälen Toppmonterat vindskydd Kök och brännare 9
smux XXL återkallar gaskök av modell FireMaple FMS-105 och FireMaple Blade 2 Kök och brännare 5
Livetiskuggan Tända gaskök Kök och brännare 52
maggulito LW/UL Gaskök för att koka pasta/ris Kök och brännare 6
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
C.Storm Gammalt gaskök Kök och brännare 4
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Nordiska Motorcyklister GUL LÅGA (Gaskök) - Dåligt? Kök och brännare 35
insco Bob Moulder Heat Exchanger (HX) - För gaskök vid kyla Kök och brännare 22
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
skogsbaronen Biltemas nya gaskök Kök och brännare 25
clain Välja "rätt" Trangia gaskök: T25 vs T27 & HA vs Non-stick Kök och brännare 43
Gohan Adapter till gaskök? Kök och brännare 8
pialia Renodlat solo gaskök Kök och brännare 62
D.Rehn Tips! Världens lättaste toppmonterade gaskök! Kök och brännare 27
joel123 säkert använda gammalt gaskök? Kök och brännare 37
The_Lost_Cyclist Köpa gaskök i Sverige som passar "amerikanska" behållare? Kök och brännare 12
Arytmica Vad tänka på vid köp av gaskök? Kök och brännare 55
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
insco Modifieringsförslag till gaskök Kök och brännare 2
macher Gaskök för vinterbruk Kök och brännare 15
mountainfox Vindskydd till gaskök: Prova INTE det här!! Kök och brännare 30
Henriko Gaskök i andra länder Kök och brännare 10
OBD Biltemas gaskök (17-607) Kök och brännare 34
OBD Frågor betr. gaskök Kök och brännare 27
hhhh gaskök på vintern Kök och brännare 8
tingdahl Gaskök utomlands Kök och brännare 1
-Patric- värmeväxlare för UL gaskök Pocketrocket Kök och brännare 2
bananmannen Gaskök slocknar. Kök och brännare 3
niben Vindskydd till gaskök! Kök och brännare 3
boy Lite flöde i mitt gaskök! Kök och brännare 2
walkerboh Litet gaskök Kök och brännare 20
Tovetjarn wildos gaskök? Kök och brännare 0
johanl Gaskök på vintern? Kök och brännare 31
il C nyckfullt gaskök Kök och brännare 1
Rocke Gaskök på hög höjd Kök och brännare 8
lromberg Köra gaskök på propan? Kök och brännare 11
dr_ljungberg Alu-vindskydd och gaskök utan slang Kök och brännare 0
SWE3171 Vilket gaskök? Kök och brännare 2
jariL Förvärmingssystem till gaskök/Heat Pad? Kök och brännare 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.