Känga för dyblöta och blockterräng?

Kängor har diskuterats flitigt här men trots att jag läst det mesta på detta forum inte lyckats bestämma mig för vilken känga som skall få ersätta min nu 9år gamla och sedan flera år otäta Salomonkänga av okänd submodell. Kängan skall tåla svensk fjällblockterräng, d.v.s ha ordentligt gummiskydd fram och bak. Dessutom skall den tåla dyngblöta och vara väl rundad för rullkomfort under gång. Ytterligare ett krav är att de skall finnas i en diskret, helst svart färg då jag delvis avser använda dem under militära förhållanden. De skall även lämpa sig för jakt i svensk och dansk natur. Mina första kängor var ett par ärvda Lundhags Alaska som gjorde att jag blev skeptisk till kängor med högt skaft men det har kanske hänt en del sedan tidigt 90-tal...
Komfortmässigt känns Meindl som de ligger bra till men tips på kängor som uppfyller ovanstående är välkomna.
 
Jörnkängan om du vill ha en ofodrad känga, även om den inte alltid går att direktbeställa. Beror på hur mycket företaget har att göra för tillfället. Kolla recensioner och sök på Jörnkängan.

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2006-03-26 kl 01:30]
 
Kanske kan:
http://www.bestard.com/frmDatArticulo.php3?id_bota=231
vara något?

Har själv ett par
http://www.bestard.com/datArticulo.php3?id_bota=91
dvs i princip samma känga.

Stabila, stryktåliga, vattentåliga. Urtagbar innersko underlättar torkning. Dock några veckors leveranstid på dem, och små i storlekarna (jag fick gå upp två storlekar mot vanligt i vandringskängor). Jag har bara haft dem sen i höstas så de har inte fått bekänna riktig färg ännu, men så här långt är jag väldigt nöjd.
[Ändrat av JonathanW 2006-03-26 kl 10:36]
 
Det är väl liksom

Det är väl liksom bara att kolla in de som har cellgummi fot eller så undvika de allra dyngsuraste myrarna.
 
Jørnkængor

Har hørt många som talar lyriskt om Jørnkængorna men skulle gærna vilja prøva dem innan jag bestæller via tfn eller nætet. Antar att den bør finnas hos vælsorterade friluftsaffærer som Outside i Malmø eller liknande?

Annars var jag inne på Meindl's C-versioner eller møjligen B/C-versioner av kængor (se http://www.meindl.de). Den som rent spontant tycks passa min kravspecifikation ær "Meindl Makalu Pro 300 GTX"...suck, varfør måste de ha så flådiga namn...
Æven Island Pro och Himalaya tycks vara tillræckligt gummiskyddad ned mot sulan. Frågan ær om de finns i svart så de passar militærspecifikationen. Ær ju också tæmligen less på att få skoskav och bli dyngsur om føtterna i mina M/90 nær jag ær på øvningar.
Annars ær ju Meindl Army Gore något som skulle passa det senare kravet men ær tveksam till stabiliteten och sen går ju inte gummit upp ordentligt øver tå och hæl.
 
Cellgummi forever!

Hej
Själv tycker jag att Lundhags cellgummikängor är helt överlägsna i den skandinaviska fjäll-/myr terrängen. Rätt skötta står dom emot dyngblötan mycket väl. Även vid vad tar jag bara till skopåsar om vattennivån riskerar att nå över kängskaften. Med dubbla par av ullsockor och innersulor går det i princip alltid att vara (i sämsta fall) hyggligt torr om fötterna under en vandring. Till stor del pga avsaknaden av vattenabsorberande innerfoder. Har själv ett par Lundhags Vidda med högt skaft och är mycket nöjd. Många är dom gånger då mina GTX-kollegor kämpat med sina uppluckrade fötter i dyngsura kängor (i synnerhet under veckolånga tält-turer) medan jag trampar på med god komfort!

Säkert finns det många med andra åskiter men jag är i alla fall frälst.

Lycka till
 
Re: Cellgummi forever!

Nordbjörn; sa:
Hej
Själv tycker jag att Lundhags cellgummikängor är helt överlägsna i den skandinaviska fjäll-/myr terrängen. Rätt skötta står dom emot dyngblötan mycket väl.
Jo, på samma sätt som mina Lundhags cellgummikängor trots exemplarisk smorning etc alltid läckte som såll under de år jag envisades använda dem (tyckte/tycker det verkar onödigt med fodrade kängor i svenska fjällen, som dessutom aldrig torkar om de blir våta). Måndags-ex? Kanske, ger mig dock inte pengarna tillbaka. Myrar är inget man bara "undviker" i svenska fjällvärlden, lika lite som de där veckorna med envist regn som får vattnet att strömma överallt längs fjällsluttningarna.
 
Jag är själv...

...en som har testat membranfotbeklädnad och förkastat det, iaf vad gäller kängor, det kanske är skitbra närman ska traska runt på stan eller på en byggarbetsplatts eller motsvarande men har fina möjligheter att torka dem vid dagens slut innomhus.
På längre vandringar (allt som är nog långt för att man inte ska stå ut att gå det med blöta fötter) är det inget att ha, klömparna torkar ju aldrig, för att inte nämna hur mycket tyngre de blir med med vatten i sig. En skalkänga som man plurrat med är det bara att ta av sig, hälla ur, torka ur med vad man har tillgängligt (kläder, torrt gräs, ed.) dra på sig torra strumpor och så är det bara tt fortsätta gå och man är om inte helt torr så iaf inte mycket värre än man blir av svetten inifrån en varm sommardag.

Så till valet av skalkängor
Graninge har två varianter kvar i sitt sortiment men det verkar som om de överger den gangern och kängorna såg inet vidare ut brevid tex lundhags.
Lundhags har ett brett utbud av skalkängor och de finns i allt från vanliga proffesional till luffar.
Jörn har få modeller att välja på men å andra sidan har jag inte hört någon som har klagart på dem ännu. Gör endast måttsydda skor så de finns generelt inte ute i handeln utan man får ringa och beställa.

Jag såg mina första jörnpjucker just i det militära om jag inte missminner mig och de passerar utan vidare som skor man kan ha på övningar och motsvarande.
Själv är jag lite butter över att jag inte vägde över åt jörn innan jag var tvungen att beställa inför vintern som håller på att dö nu. Jag har ett par specialsydda lundhags scout med extra urfasning för kabelbindning i hälen men utan de klackar som skidsulan har, sen är de väldigt breda och korta efter mina annars omöjliga fötter.
Men skulle jag beställa ett par idag skulle det utan vidare bli ett par jörn, jag längtar efter den dagen då jag har slitit ut dessa lundhagare och kan beställa ett par M/96 som deras vandringsvariant kallas.
 
Låter som...

...det lutar åt ett par Jørn då. Jag ær næstan øvertygad och førstår att jag inte varit ensam om att vara bløt i mina Salomonmembrankængor.

Vad vill Jørn ha før fotmått och hur får jag kontakt med dem? Var finns Lundhags M/96? Bilder?
 
Jörn och Lundhags på hårda underlag

Hade så när låtit mig övertygas att konvertera från mjuka härliga men lätt långtidsdyngsura membrankängor (typ Meindl) till hårdare men väte- och blockterrängståligare Jörn och Lundhagskängor då tanken plötsligt slog mig - hur står sig dessa kängor på hårt underlag som asfalt. Någon som med gott resultat provat dessa under t.ex Nijmegen eller liknande? Ännu en fråga på Jörn - finns det olika modeller? I så fall, vilken är mest diskret och skulle passa under militära förhållanden?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smogz Minirecension GEA Waldviertler Jaga Flex känga Kläder 6
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
thomas.vastervik Känga klämmer nerv? Kläder 13
100826 Haglöfs Astral Gtx känga! Kläder 0
seobserver Känga 90 ut och nya in Kläder 15
shinobi M90 vinter känga Kläder 21
bash Viking Hunter 2 GTX ...KÄNGA Kläder 3
Crilloan tips på allroundsko lättare känga? Kläder 2
Napoleon Känga för vinter i stad och skog? Kläder 17
varghusse Finns denna känga? Kläder 18
Minnatur Lundhags känga eller Haglöfs Grym??? Kläder 11
robinlu Rätt känga/vård av känga ? Kläder 3
Schmack Bagheera Ridge, låg känga - erfarenheter ? Kläder 3
skyspy Lundhags känga Kläder 9
såg M/90 vinter känga Kläder 1
c-oma Hjälp med att hitta rätt känga! Kläder 11
j_felix Ny känga - Haglöfs GRYM Kläder 15
McFee Känga: Jörn eller Lundhags? Kläder 5
Mathias PHS Rengöra Goretexfoder i känga! Kläder 7
Fredrik021 Genzo känga Kläder 4
Martin_Be Vilken känga?!? Kläder 6
pefsiN Merrel känga Kläder 4
T.S Ska byta känga, behöver tips! Kläder 40
tobe68 Hög eller låg känga? Kläder 9
Ethelwulf Hjälp att hitta känga för ökenklimat Kläder 7
avslutmedlemsk1008 Tålig All-Around Känga Kläder 1
Timbo Dilemma ang. kombnerad vinter/sommar känga! Kläder 14
Polarnatt Tips på känga/pjäxa Kläder 8
Bwana Anges vikt per känga, eller per par? Kläder 2
Tottofagrin Gummistövel vs Känga? Kläder 50
mipert Vilken sula gör min känga "mindre"? Kläder 6
100826 Haglöfs känga/sko Kläder 2
Tuki Crispi Hunter - är det verkligen en bra känga? Kläder 4
KLAGER Lundhags nya känga Syncro Kläder 9
cjonsson Tips till ny känga Kläder 3
pbfredrik Färga om Meindl känga Kläder 5
Donuts Chevalier ultimate känga? Kläder 2
jonasblomdahl Sliten känga Kläder 1
cyrX Blackhawk ridge känga Kläder 1
flamma Haglöfs Ursus Pro, känga någon som testat? Kläder 2
MZS Val av känga Kläder 12
drullputtee ROCKPORT-känga! Kläder 4
arjemma Kängor och blockterräng Kläder 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.