Val av känga

Efter att jag tagit del av inläggen på forumet så står jag då inför det stora beslutet att köpa ett par vandringskängor. Frågan är given – vad ska man välja? Jag slänger ur mig en massa funderingarna och tankegångar så får vi se vad resultatet blir.

1. Det är inte helt givet att det bästa valet är att välja ett par ”sköna” kängor, typ Meindl, som i princip bara är att använda omgående. Innerfodret kan slitas ut om det inte är skinn, Gote-Tex skiktet kommer någon gång att slitas ut alternativ gå hål på.
2. Kängor av skinn går att få vattentäta om det sköts riktigt!
3. Kängor av typ Lundhags måste gås in ordentligt innan de ens blir sköna, om de nu går att få lika sköna som Meindl-typerna.
4. Är Vibram-sulan överlägset bäst?
5. Om man vill ha kängorna till långfärdsskridskoåkning, ska man tänka på nåt speciellt då?
6. Det gör förstås ingenting om de också är snygga.
7. Tips på bra pjuck önskas!!!

//Matz
 
Lundags Professional

Hej
Kolla in Lundhags Prof. Dom kostar en slant men det är det värt. Jag provade Meindl också men fastnade för Lundhags dirket som jag satte i foten. Inte alls så hårda som dom jag hade innan (10 år gamla i och för sig). Sen är jag lite skeptisk till Gore Tex i kängor. Jag tror inte att det håller lika länge.

//PW
 
Garmont Bronco

Har haft mina Garmont Bronco i snart fem år. De har varit otroligt bra. De är i läder, vilket jag ser som en fördel i vårt svenska klimat (jämfört med GT). Jag brukar vaxa dem två gånger om året, vilket gjort att de fortfarande är helt vattentäta. Sulan är en vibram och även den har hållt bra. Visst är den sliten men jag har haft dém året runt i fem år !!! Garmont Bronco är av halvhög modell. Som sagt, en fantastisk dojja.
 
Meindl Makalu Pro

MZS; sa:
5. Om man vill ha kängorna till långfärdsskridskoåkning, ska man tänka på nåt speciellt då?
7. Tips på bra pjuck önskas!!!

//Matz
Skridskoåkning. Vad har du för skridsko? Har du en remskridsko behöver du inte ta så mycket hänsyn till skomodell, du kan köpa (eller göra själv) en "Birkabygel" att sätta på tåbindningen i de flesta sportaffärer. Har du snabbindning behöver du klack och gärna lite kant vid tårna.

Jag har snabbindning (almgrens snabb) och åker i Meindlskor, modell "Makalu Pro". De funkar utmärkt att åka skridskor i och är mycket sköna att gå i. De är dyra men sköna. Använder dem även som vanliga kängor även om jag mest åker skridskor i dem. Efter tre års ganska hårt användande är de i utmärkt skick. De luktade skumt från fodret, men efter tvätt med något medel jag fick tag i på naturkompaniet så är de inte längre en sanitär olägenhet.

En annan känga som en del åker skridsko i är Boreal Fuji. Har dock själv ingen erfarenhet av den.

/Staffan
r_makalupro.jpg
 
Givet det svenska vädret så rekommenderar jag inte slipat skinn, nubuck e dyl. Verkar nästan hopplöst att få så'na kängor att stå emot väta nå'n längre stund.

Har själv inte Lundhags, men för fjällvandringar sommar/höst verkar de oslagbara för svensk fjällterräng.

Sedan var det ju det där med användningsområde: tung/lätt packning? stegjärn? skog/lågfjäll/högfjäll? snö/barmark? skidor?
Mitt val för en allround vandringskänga skulle ha följande egenskaper:

1. Ofodrad eller skinnfodrad
2. Rejäl gummirand runt om samt gummi över tån
3. Kraftigt slätt skinn, ej slipat eller nubuck
4. Få sömmar
5. Tät plös (sidorna)
6. Relativt hög
7. _Styv_ sula

Vill man kunna ha den till skidåkning (NN 75mm) blir man nog hänvisad till Lundhags. Stegjärn får man prova, men nå'n modell med remmar borde passa oavsett vilken känga man väljer.

Om man prompt vill ha kängor av kontinentalt snitt (nubuck/GTX) kan jag nog rekommendera nå'n modell från Boreal. Min fru har ett par Boreal "Asan" som är väldigt fina och som hon varit mkt nöjd med hittils.

Själv har jag ett par skinnfodrade Crispi i slätt skinn, gummering över tån, höga och med Skywalksula. Vete fasen vad de heter men givet modellen skulle jag gissa att de är en modell tillverkade av Crispi för den nordiska marknaden. Jag har varit helnöjd med dess och kan _verkligen_ rekommendera dem. Frågan är bara var man hittar dem om de fortfarande tillverkas (ca 2 år gamla, tror jag).


/P


/P
 
Boreal

peliasson; sa:
Om man prompt vill ha kängor av kontinentalt snitt (nubuck/GTX) kan jag nog rekommendera nå'n modell från Boreal. Min fru har ett par Boreal "Asan" som är väldigt fina och som hon varit mkt nöjd med hittils.

Instämmer! Jag har ett par Fuji. Otroligt hållbara. Har aldrig läckt. Torkar fort (om man t.ex har vadat). Stegjärnsfästet gör att de går lätt att få på långfärdsgrillor. Dessutom är dom mycket stadigare än Lundhags och Mindl vilket minskar vrickningsrisken. Se inlägget om Boreal Fuji: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=11182

Helt Ok som vardagsskor på vintern. Lagom varma.
Det finns en högre modell också, har glömt vad den heter.
 
Meindl

Har provat alla möjliga märken men har ALDRIG haft en så skön känga som en från Meindl. Med rätt skovård så håller dem dessutom mycket länge.
Och skön som jag vet inte vad.

Fast vissa Lundhags modeller är ju inte fy skam de heller. Men får jag bestämma så köp Meindl, bäst på allt. Fast smaken är ju olika.

Mvh, Per Nyberg.
http://www.sverigesfriluftsguide.com
 
Meindl Island!

Hej!

Skulle bara vilja rekommendera Meindl Island eller Meindl kängor i övrigt. Med Gore-tex.

Faktum är att jag slet ut Gore-tex membranet i mina Meindl Island på 5 år. Då hade jag dem dessutom som vinterkängor i stan och på fritiden. Kort sagt, alltid!

Numera fungerar kängorna lika bra som ett par lundhags eller andra rena skinn el nubuck kängor. För att de numera ska hålla vätan (precis lika bra som andra icke membran kängor) så slänger man nu på samma fett som de använder på Lundhagskängorna! Dock är dessa kängor numera arbetskängor och jaktkängor.

Mina nya. Meindl Performance är väldigt höga (och det vet jag inte om jag skulle rekommendera till långfärdsskridskor?) använder jag när det behövs och är numera lite räddare om dem. Det bör man egentligen vara om alla kängor men när jag var 19 var jag inte lika aktsam som jag är idag.

Hursomhelst, ta en titt på olika kängor, tex kolla hur många sömmar tex som de sytt kring skarvarna och hur många skinbitar man har gjort varje känga av så kommer du att se att Meindl har starka plus i konstruktionen. Var tex med om att en polares Salomon icke-gore-tex kängor gick upp i sömmen under en vandring i Härjedalsfjällen... Inte kul kan jag säga.... Samma sak hände mig med mina första kängor (också Salomon). Därefter köpte jag Meindl som har 4 el 5 sömmar i skarvarna!! (det gjorde han med..)

Tänk på att den här investeringen löper över en längre tid och vad som kostar mkt i början behöver inte kosta mkt i slutet. Var rädd om kängorna (then you have a mate) och ha alltid ullsockar i dem (för att undvika en härlig luktveckling), samt torka dem inte framför elden OCH UNDVIK ISBORREN! För att näman några saker jag inte gjorde med mina som ändå höll i 5 år! Mina nya kommer jag att kunna ha i minst 10 år.. tänk på att jag fortfarande använder mina gamla. ;)

Lycka till med kängvalet, ty jag vet var jag står. ;)

Mvh Pär
 
Lundags rekommenderas!

Hej!
Lundhagskängor är vattentäta, sköna när man gått in dem och de håller i evigheter! Mamma har ett par som är ca 25 år gamla och hon använder dem till allt: sommar som vinter, till fjällvandring, jakt och turskidåkning. När skorna efter drygt 20 år blev lite utslitna i bla snörhål och krokar skickade hon dem till fabriken och fick skorna helrenoverade för någon hundralapp. De blev som nya!
De kan vara jobbiga att gå in, men mina var till min förvåning sköna från första stund. Nu efter ca två år är de ännu bättre.
Köp någon storlek större än du brukar för att få plats med filtsula och tjocka sockar när det är kallt, och för att fötterna sväller upp en aning när man går långt. Dessutom har jag hört att lädret kan krympa.
 
Köp inte Salomankängor!

ville bara instämma i kritiken mot Salomon´s skor...jag och min flickvän köpte för något år sedan varsitt par salomonkängor, båda sprack i sömmarna på samma ställe efter en tur,(abisko-keb)dom läckte in vatten och blev instabila... fick ingen hjälp av Stadium eftersom reklamationstiden gått ut... så köp INTE salomonkängor på stadium...

//Thomas
 
Norske alternativer

Hei!

Det finnes noen meget bra norske alternativer du bør kjenne til. Jeg har også tråkket min tid i Lundhags, men må innrømme at det finnes bedre støvler enn disse. Å oppgi hvor mange år støvlene varer blir etter min mening håpløst, da de støvlene jeg har i 3 år, sliter du kanskje ut etter ett?

Uansett Alfa Bever og Alfa Proffesjonal er noen meget gode sko fra den norske skofabrikken alfa. Deres hjemmeside er på : http://www.alfasko.no (De produserer blant annet sko for det norske forsvaret og er av god kvalitet.

Når det gjelder skisko, mener jeg at Varg har noen meget gode støvler for (75 mm). 75 mm er etter min mening det beste alternativet. (Har negative erfaringer med en rekke andre produsenter)

Lykke til!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Flugsnapparen Val av plagg? Kläder 16
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
Mummis Val av alpina-skor för långvandring genom snö? Kläder 1
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
The Road Goes Ever On Val av skor för långgång (Fotrally t.ex.) Kläder 4
Jörgen64 Val av kängor Kläder 28
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
Lasse Åbom Val av tunn dunjacka? Kläder 12
vega2k Kläd val för oss som svettas mycket? Kläder 11
mutuldus Snabb Hjälp! Val av vinterkängor/stövlar! Kläder 21
jerklaren Val av skalkläder Kläder 4
Mathias PHS Hjälp! Val av dunjacka! Kläder 25
speedy hjälp med val av byxor Kläder 3
StefanP- Val av skor/kängor för varierad miljö Kläder 7
thomalin Val av trailskor Kläder 1
plp Val av Anorak i främst bomull - ingen GT! Kläder 8
snowchain Val av stl. Lundhagskänga Kläder 4
plp Val av storlek vid köp av Lundhags kängor? Kläder 7
cliff74 Val av skaljacka? Kläder 6
bortsidan Val av vindsäck Kläder 0
bjornhallberg Val av kängor - mer stad än hiking Kläder 4
Bra val av "tjejbyxa"? Kläder 1
Smogz Minirecension GEA Waldviertler Jaga Flex känga Kläder 6
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
thomas.vastervik Känga klämmer nerv? Kläder 13
100826 Haglöfs Astral Gtx känga! Kläder 0
seobserver Känga 90 ut och nya in Kläder 15
shinobi M90 vinter känga Kläder 21
bash Viking Hunter 2 GTX ...KÄNGA Kläder 3
Crilloan tips på allroundsko lättare känga? Kläder 2
Napoleon Känga för vinter i stad och skog? Kläder 17
varghusse Finns denna känga? Kläder 18
Minnatur Lundhags känga eller Haglöfs Grym??? Kläder 11
robinlu Rätt känga/vård av känga ? Kläder 3
Schmack Bagheera Ridge, låg känga - erfarenheter ? Kläder 3
skyspy Lundhags känga Kläder 9
såg M/90 vinter känga Kläder 1
c-oma Hjälp med att hitta rätt känga! Kläder 11
j_felix Ny känga - Haglöfs GRYM Kläder 15
McFee Känga: Jörn eller Lundhags? Kläder 5
Mathias PHS Rengöra Goretexfoder i känga! Kläder 7
Fredrik021 Genzo känga Kläder 4
Martin_Be Vilken känga?!? Kläder 6
pefsiN Merrel känga Kläder 4
T.S Ska byta känga, behöver tips! Kläder 40
tobe68 Hög eller låg känga? Kläder 9
Ethelwulf Hjälp att hitta känga för ökenklimat Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.