Känga för dyblöta och blockterräng?

Raskesven; sa:
När jag ställer undan mina vår t.o.m. höstkängor, dvs. Jörns vanliga vandringskänga och istället plockar fram antifrysmodellen, smörjer jag dem med Jörns blandning. Övrig tid på året smörjer jag dem med Nikwax. Läcker inte in genom lädret eller sömmarna. Vid vad är det snarast de remmar jag drar åt runt brallor och kängor som inte alltid håller helt tätt. Men mer än hyfsat vattentäta med Nikwax blir de.

Raskesven

OK, har inte lyckats få tag på Jörnblandningen. Var kan jag köpa den?

Från Jörnkängan;-)

Jag har köpt mina från företaget, men det kan ju vara knepigt om de inte tar emot några beställningar just nu.

Lundhags har något liknande. Huvudanledningen till att jag använder Jörns blandning med tjära, fett och vax är att jag vill undvika att lädret torkar ut. Vax tränger inte in lika lätt som fett och tjära. Känns bra att ge kängorna en smörjning när de ställs undan några månader. Att jag bara använder det sällan är för att fett kan göra lädret sladdrigt om det används för mycket. Dessutom torde lädret täppas till i porerna, med sämre "andning" om man smörjer för mycket med fett och tjära.

Tror nog att en engång-om-året, kanske två, grundlig smörjning med blandningen i sömmar och över lädret, och som i ditt fall som grund, bidrar till att täta kängorna, och på det Nikwax efter och inför varje vandring. Men frekvent smörjning med Nikwax borde också göra susen. Tror att Rungá, se recension av kängan, bara använder Nikwax och får dem bra täta mot vatten.

Raskesven

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jo jag köpte ju kängan från Jörn Jensen i Norge och glömde beställa lädersmorning därifrån. Har dock använt Lundhags som grund. Får väl helt enkelt ge mig på dem med mer Nikwax de sista 3 veckorna nu innan vandringen. Tack för "peppningen"! :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips