Lundhags känga eller Haglöfs Grym???

Jag har idag ett par Lundhags professional mid.. Köpte 2004

Jag har haft problem med att mellanlädersulan torkar och där av böjer skon uppåt och minskar den med en storlek. jag har alltid fått den utlästad utan kostnad men varit tvungen att skicka iväg skorna till Lundhags, Järpen. Nu har det hänt igen och de informerar mig om at för 1500 kronor åtgärdar de problemet och byter ut det som är fel...

Denna kostnad är säkert befogad men dock en stor kostnad...

Idag var jag inne på en Haglöfsbutik och provade Haglöfs känga "Grym" den kändes precis som namnet beskriver grym.

Har någon erfarenhet av den kängan. Den kändes delvis lite väl fodrad, hur är den på sommaren?

2700 kroner kostar den på billigaste stället...

Tacksam för svar hur jag skall göra...!!!
 
Jag köpte mina Synchro tidigt 2008 och mina har inte krympt alls tycker jag och definitivt inte böjt av uppåt. De brukar få torka i rumstemp hemma men nån gång har jag varit tvungen att ställa dem bredvid brasan då man varit ute. Vet inte om konstruktionen ändrats sedan dess, har läst om fler som råkat ut för samma sak. Skulle personligen inte köpa en fodrad känga igen.
 
jag skulle inte tveka en sekund utan omgående nappa på det, i mitt tycke, generösa erbjudandet.

dock blir det ju en helt ny nederdel, och därmed i princip ny sko, du får så jag skulle kolla upp det där med storlek ordentligt. det är ju lite hej och hå hos lundhags.

sen har du också möjlighet att välja "läst". sedan din känga gjordes har man börjat med två varianter; normal & opti, har du breda fötter med hög vrist väljer du den senare.

läs mer på lundhags.se och titta framförallt i deras storleksguide som finns där.

och tänk inte tankens ens att välja haglöfs :cool:
 
Jag har ingen synpunkt på vilket du bör göra, men däremot har jag erfarenhet av Grym.

Precis som du var min första kontakt med Grym just grym: Lätt (nåja), bekväm, stadig och med något högre skaft än mina tidigare Hanwag. Eftersom mina gamla kängor var i upplösningstillstånd slog jag till när det var mässa nere i Bodafors.
Jag vandrar ganska mycket i höglänt - läs: stenig - terräng och därför var sulans beskaffenhet viktig. Bortsett från en detalj (se nedan) så har kängan passat mina syften perfekt. Jag har hunnit göra två rejäla sommarturer i fjällen, varav den senare i Sulitelma-trakten, då kängan fått tåla en del stryk.
Kängan är dock lite "hårdare" än mina tidigare kängor (gäller såväl 2 par Hanwag som 2 par Lundhags av äldre modell). Det tog lite längre tid att få den att passa min fot, detta trots att innersulan är just grym.

Nå - detaljen då?
Under årets första vandring - en riktigt blöt tur i Abiskotrakten - började vänsterkängan läcka! Jag reklamerade och fick utan prut ett par nya kängor. Dessa hade jag sedan på en likaledes blöt tur i Sulitelmatrakten utan några som helst problem.
Jag HOPPAS att det var ett par måndagsexemplar jag fick första gången.

Men - bortsett från "detaljen" är jag mycket nöjd eftersom de passar mina behov.

HåkanF
 
...och tänk inte tankens ens att välja haglöfs :cool:


Halloj, nu är jag lite off-topic här men varför inte Haglöfs? Är ingen expert(=har inte avverkat så många kängor) men har ett par Mountain Pro som jag tycker funkar bra, kommer något hemskt hända med dessa...? ;)
Har du risiga erfarenheter av Haglöfs?

/Johan
 
Halloj, nu är jag lite off-topic här men varför inte Haglöfs?

Haglundarna är precis lika hemska som Hillebanerna. Försök undvika att diskutera med dem, nicka artigt mot dem och låtsas som om du lyssnar och gå sedan baklänges långsamt ut ur forumtråden och in i en annan. Sämsta du kan göra är att försöka argumentera att det finns andra märken, då blir de upprörda och situationen jobbig.
 
Haglundarna är precis lika hemska som Hillebanerna. Försök undvika att diskutera med dem, nicka artigt mot dem och låtsas som om du lyssnar och gå sedan baklänges långsamt ut ur forumtråden och in i en annan. Sämsta du kan göra är att försöka argumentera att det finns andra märken, då blir de upprörda och situationen jobbig.

Ha, ha, ha...är det så illa... :cool:
 
Haglöfs är skit köp Lundhags. Läcker som såll plösar, tyg och sömmar går sönder . Reklamationer på Haglöfs är värdelöst.

Mvh Skomakarn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
McFee Känga: Jörn eller Lundhags? Kläder 5
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
skyspy Lundhags känga Kläder 9
KLAGER Lundhags nya känga Syncro Kläder 9
Erker Lundhags Vandra high hälgrepp Kläder 3
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
Krax11 Bredd Jörn vs Lundhags opti? Kläder 4
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Nollsjuan Lundhags - spruckna skaft Kläder 1
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.