Lundhags känga

Hej!

Jag kommer köpa känga av lundhags..
Men är lite osäker på vilken. Det står mellan pro high, synco high eller ranger high.
Skulle vara tacksam för svar och tips vilken jag ska välja. Kommer använda kängan sommar som vinter. fjällvandring, fiske m.m.
Sen har jag storlek 44 normal skor. Blev tipsad om att storlek 45 skulle, borde vara rätt för mig.
Finns det någon större skillnad mellan de olika modellerna?
 
Syncro och Ranger har OPTI lästen medan Professional har normal. Jag upplevde att kängorna med normalläst passade mycket dåligt på mina fötter men att de med OPTI läst passade utmärkt. Det behöver ju inte vara så för dig men uppenbarligen finns det en skillnad mellan modellerna som gör att de inte passar på alla fötter. Du måste nog prova för att se vilken/vilka modeller du gillar bäst. Jag hade tänkt köpa Scout först men pga. bättre passform så blev det Ranger high istället.

Förra veckan var första gången jag fjällvandrade med mina Ranger high, det blev bara "medelsvår" terräng och inte jätteblött men jag upplevde att de skötte sig utmärkt. Jag har gått in dem på hemmaplan med enklare skogspromenader, jag har inte haft några problem med skavsår men det brukar jag inte ha annars heller. Jag är mycket nöjd med mitt skoval.
 
Jag skulle tipsa att vilken av de än som sitter bra på din fot blir bra. Jag har Synchro och de sitter kanon och kommer att hänga med många, många år skulle jag tro. Jag använder dem höst och vinter till vardags också. Obs för att de inte är jättevarma om man inte är i rörelse vintertid. Jag har fått tina tårna ett antal gånger med linersocka och en tjock socka i ull. Funderar på en billigare vinterkänga när man är mer stillasittande.
 
Var och testade kängor i dag. Prövad syncro och ranger. Pro hade dom inte inne.
Givetvis så satt syncor som ett smäck på foten, helt underbart skön på alla sätt och vis.
Tyckte att ranger satt lite väl hårt uppe vid vristen.
Men tyvärr hade dom inte större storlek än 44 inne, men den satt å andra sidan perfekt på foten med två strumpor. Men frågan är om man ska gå upp en storlek ändå. Tjejen i butiken tyckte att det troligtvis skulle funka med 44 men känner väl ändå att jag vill pröva 45 orna.
Men lutar nog syncor tyvärr får man kanske säga pga av priset;) Men de satt absolut skönast.
Får väl köpa in dom som arbetskor i firman för att få dom lite billigare.
Får nog bli en tripp till gbg för att testa storlek 45 också samt professional..

Tackar så mkt för svaren och tippsen.
 
Syncro är en fantastisk känga - efter tre år med mitt par blir jag bara mer o mer förälskad i dem!
 
Jag har, bl.a. efter felköp av ett par något för små synchro, lovat mig själv att aldrig mer köpa skor om jag inte kan prova en storlek större i butiken. Det är lätt att lura sig och felköpa om det rätta valet inte finns inne.
 
Pro high finns med opti

Hej,
Har avverkat deras modeller Alaska, Militär och även Syncro(men av andra anledningar).
Har nu ett par Pro high med optiläst stl 44.
(Vill även säga att jag använder Jörnkängan en hel del.)

Min erfarenhet är följande:
Syncro har lite för mycket sömmar som kan spricka. (Egen erfarenhet.).
Den satt mycket bra men så bra behöver den inte sitta enl min mening.
Vet att de har haft lite strul med tillverkningen i Portugal.
Mina var en "provkollektion" och har fått dessa utbytta mot det absolut bästa hittills:
Pro high med optilästen.(mina är specialtillverkade i Järpen, men jag undrar om dessa sys i järpen ändå??) Sitter mycket stabilt. Lättare är syncron (ca 2 hg i jämförbar stl.)

Jag använder för det mesta två par strumpor i mina kängor. En inner- lite tunnare och en ytter- lite mera ylle och tjockare eller ibland även fotlappar.
http://www.coldskills.com/webbshop_csc/butik/prod63.html

Då sitter skon som gjuten på foten.
Jobbar en hel del även med sulor i ylle typ försvarets gröna(sommar) och deras röda/orange(vinter).
En parameter är att jag vill att skorna ska vara lätt att torka/sköta i fält därav valet av skor och strumpor/sockor.

Slutligen vill jag säga:
Du har gjort rätt val när du väljer lundhags. För vårat klimat och typ av natur så är dessa skor en mycket bra val.
Du bör kolla in följande länk på Coldskills:
http://www.coldskills.com/webbshop_csc/butik/prod73.html

Tror att han har semester men du kan ringa och prata med Conny Greus.
Han vet vad han pratar om (om jag säger så....).

Lycka till !

Fjällguiden
 
Det blev ett par Syncor high.
Kan bara säga att jag ångar mig inte ett dugg.
Har varit ute på en längre tur på 4,5 mil uppe vid kinnekulle nu.
Var lite nervös inför turen då jag inte hade gått in kängorna mer än en testrunda på 1 km.
Men dom fungerade kanon. rena fröjden att vandra med dom. stabila och sköna. inte en antydan till skoskav.
Kan rekommendera dom starkt!!
 
Det blev ett par Syncor high.
Kan bara säga att jag ångar mig inte ett dugg.
Har varit ute på en längre tur på 4,5 mil uppe vid kinnekulle nu.
Var lite nervös inför turen då jag inte hade gått in kängorna mer än en testrunda på 1 km.
Men dom fungerade kanon. rena fröjden att vandra med dom. stabila och sköna. inte en antydan till skoskav.
Kan rekommendera dom starkt!!

Västerdalarna

Ok.. Spricker i sömmarna. Verkar ju lite konstigt. Men om det händer så är det väl i så fall reklamation, eller borde vara enligt min mening.
Prövade ju pro high också. men tyckte att dom satt lite tajt, lite smala för min fot.
Var i valet och kvalet då jag tyckte att syncro var lite väl dyra egentligen. Men fick ett väldigt bra pris så det blev dom till slut.

Återstår att se om dom håller i längden då.
Har själv en tunnare strumpa och en tjockare. Sitter klockren på foten med det.
Intressant det där med fotlappar. Har jag inte ens hört talas om.

Tackar för svaret!

mvh
 
Sprucken söm

Mina var en s k "första batch" känga. Att det ska inträffa på dina syncro tror jag är en liten risk.
Dom var sydda med en av Lundhags ICKE godkänd tråd i Portugal.
Nu sa dom på lundhags att dom åker ner dit ett antal dagar varje månad för att kontrollera produktionen. Det känns bra.

Jag sköter kängorna noggrannt. Borstar, fettar in med Lundhags lädersmorning. Tar ur sulorna efter varje (nästan iallafall) tur och torkar.
Nu har min son tagit över Alaska-kängan. Sulan börjar bli lite sliten, men läder och sömmar är i perfekt skick.
Så att göra kängor det kan dom!

Fjällguiden
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
Minnatur Lundhags känga eller Haglöfs Grym??? Kläder 11
McFee Känga: Jörn eller Lundhags? Kläder 5
KLAGER Lundhags nya känga Syncro Kläder 9
Erker Lundhags Vandra high hälgrepp Kläder 3
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
Krax11 Bredd Jörn vs Lundhags opti? Kläder 4
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Nollsjuan Lundhags - spruckna skaft Kläder 1
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.