Lundhags nya känga Syncro

Lundhags nya känga Syncro tar nästan steget över 4000 kr (riktpriset är 3900 kr!). Det är ju uppenbart att de vill skilja ut sig med den färgsättning som de valt (och har man betalt så mycket så skulle det väl inte fungera med bara vanligt svart eller brunt läder). De har också byggt om lästen igen, det behövdes nog, det verkade vara många som upplevde "normal" lästen som alltför trång, speciellt efter en viss krympning.

http://www.nordic-lutra.no/Nyhetssiden/Lundhags_syncro.htm
http://www.lundhags.se/delat/lundhags_summer05_sv.pdf

Syncro!?

Är det automatisk fyrbensdrift när det slirar då eller?

/Andreas -som körde Volkswagen syncro pickup hela förrfjol sommar...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har fortfarande svårt att förstå hur en känga vars skaft är vadderat med material med slutna celler och vars fot är klädd i cellgummi överhuvudtaget kan ventilera på nåt annat sätt än genom skaftöppningen - som en gummistövel. För 4000 spänn.

..men med tanke på att alla membrankängor ändå vaxas och oljas till förbannelse för att inte yttermaterialet ska suga vatten och väga bly, så kvittar det väl?

Om jag tillsist skulle överge mina trogna stövlar, så skulle det ju inte vara för att få ett skodon som 'andas', utan för att få något mer stabilt på fötterna.

/Per

Det förstör ju hela fördelen mot membrankängor!

fson; sa:
..men med tanke på att alla membrankängor ändå vaxas och oljas till förbannelse för att inte yttermaterialet ska suga vatten och väga bly, så kvittar det väl?

Nej, det kvittar inte.
Eftersom jag själv undviker membrankängor av precis den anledningen vore det ju tvärtom sagolikt korkat om jag skaffade mig ett par membranfria kängor som andas ännu sämre!

Tät fot har jag inga problem med, men heltät känga känns inte riktigt rätt.

Ahaa, då är jag med.
Vi snackar alltså om en känga med stabilt skaft, som luftar men som inte innehåller varken GT eller skumplast med slutna celler.

-vilken då?

fson; sa:
Ahaa, då är jag med.
Vi snackar alltså om en känga med stabilt skaft, som luftar men som inte innehåller varken GT eller skumplast med slutna celler.

-vilken då?

Tja... min nuvarande känga, till exempel. Hanwag Yukon.
Men det är ju ganska tunsått nuförtiden, just därför att alla tror att de måste ha plastmembran i sina kängor.

Men frågan kvarstår: vad anser Lundhags att det är för fördelar med ett skaft som är stoppat med slutna celler, som väger upp det faktum att kängan inte ventilerar nåt under skaftets öppning?

Jag frågade Lundhags

Neoprenet är för stabiliteten.

Tanken verkar vara att sulan och stumpor ska ta upp fukten för att sedan torka utanför kängan. Att det är slutna celler till skillnad från många av alternativen gör att fukten sitter i strumpor och sula.

Att det är skinnfoder på insidan hjälper också till på något sätt, och den andning som sker i kängor är till största delen genom skaftet ändå.

Proffesional kängan använder lösningen redan. De verkar folk vara nöjda med. Har ni hört något om hur de fungerar?

Nordesjö; sa:
Jag har fortfarande svårt att förstå hur en känga vars skaft är vadderat med material med slutna celler och vars fot är klädd i cellgummi överhuvudtaget kan ventilera på nåt annat sätt än genom skaftöppningen - som en gummistövel. För 4000 spänn.

Jag fattar inte heller. Men det funkar :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips