Om nyare Lundhags kängor och krympning

Hej,

Hittar ingen tråd som har svar på detta, så ställer frågan här :) Har läst att äldre kängor f. Lundhags hade en tendens att krympa med tiden, men hur är det med deras nyare modeller? Ni som har dessa eller snarlika, som är något år gamla, har ni upplevt någon skillnad? Är detta fenomen beroende på faktorer som hur ofta de används och hur de förvaras?

Till problemet: Har köpt ett par Forest II, 2 storlekar större än min vanliga skostorlek och har testat kängorna med både 2 och tre strumpor utan att ens fylla ut tåboxen :LOL: Jag gillar det, men funderar på vad som blir klokast, minska en storlek eller behålla dem ändå i fall de skulle krympa...?
 
Jag har ett par Forest (1), som jag köpte när dessa såldes ut för två år sedan. Kör med tunna plus tjockare strumpor i. Funkar superbra, och de har inte krympt hittills iaf. men det kanske är på längre sikt vi talar om här?
Sitter de bra runt benen om de är så stora? Jag har smala smalben men stora fötter, och de är ganska nära gränsen till för vida i benen tycker jag. Vidden kanske inte ökar med skostorlekar.
 
De enda Lundhags som krypt för mig var de jag hade innan sonen föddes...de var plötsligt för trånga ett år senare 😁

Skämt å sido... Har använt Lundhags i många år, inne på mitt femte par. Har inte varit med om att varken de äldre eller nyare har krympt. De som jag köpte för fem år sedan upplever jag fortfarande har samma storlek. Är dina för stora med tre par strumpor skulle jag fundera på att byta - om du inte trivs med det!
 
Jag har ett par Forest (1), som jag köpte när dessa såldes ut för två år sedan. Kör med tunna plus tjockare strumpor i. Funkar superbra, och de har inte krympt hittills iaf. men det kanske är på längre sikt vi talar om här?
Sitter de bra runt benen om de är så stora? Jag har smala smalben men stora fötter, och de är ganska nära gränsen till för vida i benen tycker jag. Vidden kanske inte ökar med skostorlekar.

Det låter bra :) men nu undrar också om krympningen är något som märks efter en längre tid? Köpte du också 2 storlekar större än din vanliga (som de rekommenderar)?
De sitter ok runt benen, men visst är det en hel del material i skaftet. Det lutar nog att jag får byta till en storlek mindre ändå :(
 
Det låter bra :) men nu undrar också om krympningen är något som märks efter en längre tid? Köpte du också 2 storlekar större än din vanliga (som de rekommenderar)?
De sitter ok runt benen, men visst är det en hel del material i skaftet. Det lutar nog att jag får byta till en storlek mindre ändå :(

Skulle säga att jag har 37,5-38 vanligtvis i skor (beroende på modell). Har 39 i kängorna jag använder nu. Första Lundhagskängorna som köptes -94 är i storlek 38 (japp, har kvar dem, står som minne i klädkammaren). Med enkel strumpa kan jag fortfarande ha dem men med socka blir de för trånga på bredden. Jag tror dock det har med något sänkt fotvalv att göra...
 
De enda Lundhags som krypt för mig var de jag hade innan sonen föddes...de var plötsligt för trånga ett år senare 😁

Skämt å sido... Har använt Lundhags i många år, inne på mitt femte par. Har inte varit med om att varken de äldre eller nyare har krympt. De som jag köpte för fem år sedan upplever jag fortfarande har samma storlek. Är dina för stora med tre par strumpor skulle jag fundera på att byta - om du inte trivs med det!

Har hört det förut :D men utan att vilja vara dryg på något sätt; jag köpte nyligen ett par begagnade där det stod 38 i storlek, och de var för små ändå till slut, kändes som 37. Jämförde med andra skor/ kängor hemma och något skumt med storleken är där ändå. Modellen är en äldre upplaga med några år på nacken.

Vad roligt att Lundhags har funkat för dig, vilka har du haft? Någon som du har fastnat för?

Ja blir tvungen att byta till en storlek mindre med denna forest...
 
Senast ändrad:
Utan att heller vilja vara dryg på något sätt: antar att du har följt Lundhags storleksguide, där de över sätter fotens längdmått + 20 mm till rekommenderad skostorlek? Dvs "man köper samma skonummer som sitt vanliga, men de är större"?
Storleksguide Lundhags
 
Mitt favoritpar, som efter sommarens fjällvandring med sorg går i pension, vet jag inte vad de heter. De är måttsydda efter önskeutseende och liknar väl mest ett par Professional High. Där har jag strl 38 på högerkängan och 39 på vänsterkängan! Jag har ca 235mm på mina fötter och i Lundhags storleksguide som MonicaKa länkar till ovan skulle alltså 235+20=255mm motsvara 38...

Har även ett par Jörnkängor. Där står det 235mm på sulan och 255mm i själva kängan - de passar dock som ”hand i handske” och har alltså inget 20mm gap mellan känga och sula. Och passar mina 38or/235or till fötter bra...

Jag går alltså inte upp i storlek. Har strumpa + socka i.

Men det här är min erfarenhet av kängorna. Andra har kanske erfarenheten av att de krymper.
 
Senast ändrad:
Jag följde storleksguiden som refereras till ovan. Funkar perfekt. Men precis i början veckade de sig lite konstigt vid ena benet, men det löste sig efter lite användning i kombination med att jag veckade med lite omsorg vid snörning.
 
Nu när jag var i abisko var det väldigt varmt stundtals, men till min och andras stora förvåning så tycker jag dubbla ullstrumpor funkar bra i värmen också.
 
(Jag följer denna tråd lite nervöst, för jag har precis beställt ett par kängor på nätet, enligt storlekstabellen. Har dock smala låga långa platta fötter, och förra gången jag ägde ett par Lundhags fick jag aldrig till det riktigt pga att foten inte fick bra kontakt med skon trots sulor och sockar, så jag sålde dem efter några mils prov-vandrande. Hoppas den läst jag valt passar bättre denna gång, och att jag hittar sockar och sulor som tar mig rätt. Lästbeskrivningar i samma storleksguide: Lundhags lästvidder)
 
Utan att heller vilja vara dryg på något sätt: antar att du har följt Lundhags storleksguide, där de över sätter fotens längdmått + 20 mm till rekommenderad skostorlek? Dvs "man köper samma skonummer som sitt vanliga, men de är större"?
Storleksguide Lundhags

Ja, exakt :) Har nu varit i butiken och köpt en 38.a istället och säljaren sa att Lundhags verkar redan ha lagt på de där "extra mm".. så jag måste ha tänkt knasigt här hemma vid mätningen. Har exakt samma mått på mina fötter som Karolina!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
Krax11 Bredd Jörn vs Lundhags opti? Kläder 4
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Nollsjuan Lundhags - spruckna skaft Kläder 1
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
museo12 Hur tänka om jag köper Lundhags Scout/Forest? Kläder 9
Perplex Lundhags Professional - sula som tenderar att släppa Kläder 25
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
seww Lundhags Forest och Husky Ski Kläder 0
plenty1 Vandrarkänga, Lundhags Kläder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.