Finns denna känga?

Hej alla som har koll på kängor!

Finns det något märke som gör en känga som är som meindl perfekt/superperfekt i utvändigt och som lundhags invändigt,

Helt enkelt en ofodrad meindl perfekt!

Något tips?
 
Meindl har skalkängor i sitt sortiment (Exempelvis Meindl Borneo) så jag förstår inte riktigt vad målvisionen är?

Sedan bestrider jag Meindls överlägsenhet precis som Hilleberg, men det är väl en trygghetskänsla att tro det som många eftertraktar. Frågan blir i detta fallet också lite komiskt när det är Lundhag som är utmanaren och inte exempelvis Hanwag.
 
Meindl har skalkängor i sitt sortiment (Exempelvis Meindl Borneo) så jag förstår inte riktigt vad målvisionen är?

Sedan bestrider jag Meindls överlägsenhet precis som Hilleberg, men det är väl en trygghetskänsla att tro det som många eftertraktar. Frågan blir i detta fallet också lite komiskt när det är Lundhag som är utmanaren och inte exempelvis Hanwag.

Utmanare? Förstår inte ditt svar.. lundhags är inte en utmanare utan ett exempel på en ofodrad/ovadderad typ av känga till skillnad från meindl perfekt som har kraftig vaddering!

Och om du inte upplever någon skillnad på perfekt och borneo så kan du nog inte hjälpa mig?

Hanwags närmaste motsvarighet till perfekt ,bergel top är vadderad !

Förövrigt vad gäller kvalitet så har jag slitit ut 3 par lundhags på en 15 års period medans ett par perfekt är som nya om jag skulle putsa med brun skokräm
 
Vad är det för Lundhags och vad har du använt dem i för terräng? Antar att du använder dem väldigt mycket jämfört med normalvandraren. Intresserad av vad som du slitit ut också. Har själv Syncro sedan tre år tillbaka och de kommer att hålla 10 år med min användning (kanske 3 veckor jakt/vandring per år och sedan vanlig fritid och jaktträning med hund). Ursäkta viss urspårning.

Edit: ser bild på Perfekt nu och kan inte riktigt förstå hur dina Perfekt skulle vara som nya. Det brukar ju vara sula och framsida som slits och de här är ju bara tjockt läder ända ner till sulan. Borde väl slitas ordentligt i tåpartiet om man går i terrängen?


Förövrigt vad gäller kvalitet så har jag slitit ut 3 par lundhags på en 15 års period medans ett par perfekt är som nya om jag skulle putsa med brun skokräm
 
Hej niclas, bra tråd du tipsa om,

Lundhags modellerna jag slitit ut är 2st alaska 1 st som hette scandinavian hiking

Båda alaska gick av(!) helt sonika, botten separerade från skaftet vid hälen , det var cell gummit som som gick tvärt av precis under läderkanten

nr 3 kan jag fortfarande använda men som på alla mina tidigare lundhags så är innerfodret (tunt skinn) som trasigt fnöske, man får dra bort det som går ! vidare så är sytråden trasig runt hela skarven ,så skon hålls väl ihop av enbart limmet, och sulan är helt slut

Trots mina erfarenheter köpte jag 2 par lundhags förra året och dom verkar bättre inuti! det gamla tunna papersliknande skinnet är betydligt kraftigare nu kan man se!

Däremot tycker jag den nya sulan är ganska dålig,Väldigt bra grepp i skogen , men jag har aldrig varit med om en sula som tagit slut snabbare, och dom har börjat slipa ner sulan i framkant (för att få rundare steg???) vilket gjorde att jag nötte slut på den efter några månader redan så att det började slita på botten av tå kappan och snart har jag nog ett liten hål rakt in i skon! skywalksulan tycker jag verkade hållbarare !

Nu blev det mycket negativt om lundhags! jag tycker lundhags är skönaste kängor som finns,
men kostnad per mil är enligt mig alldeles för hög,

det är bara att kolla meindl perfekt på bild, så förstår man, dubbelt så tjockt läder av en kvalitet som inte går att jämföra med lundhags,inga utsatta sömmar,och den vibram montagna sulan är något supergummi som får lundhags sulor att framstå sum kautchuk(kanske på bekostnad av grepp/friktion?)
 
Du är nog hyfsad extremanvändare av kängor med den åtgången :) Är det i arbetet eller är du bara ute väldigt mycket? Jag vet att Lundhags är rätt snälla med reklamationer. En jaktkompis kör med gamla Jubileum, heter de väl, och fick faktiskt hela båtarna utbytta för relativt lite pengar när de hade gett upp. Jag är själv sugen på Jörnkängan för vinterbruk.
 
Du är nog hyfsad extremanvändare av kängor med den åtgången :) Är det i arbetet eller är du bara ute väldigt mycket? Jag vet att Lundhags är rätt snälla med reklamationer. En jaktkompis kör med gamla Jubileum, heter de väl, och fick faktiskt hela båtarna utbytta för relativt lite pengar när de hade gett upp. Jag är själv sugen på Jörnkängan för vinterbruk.

Jag kanske är extremanvändare för att jag använder mina kängor som vardagsskor varje dag förutom de 3 sommarmånaderna!

Men jag använder dom inte i extrem miljö, bor i roslagen och går mest i våran blandskog, klippstrandmiljö! en hel del asfalt oxå, snitt kanske 7-8 km per dag på hundpromenad!

Jag har faktiskt aldrig låtit reparera hos lundhags 600kr +2x frakt tycker jag är dyrt för omsulning
Jag har även försökt dom att ta hem montagna sulan när dom ändå nu tar sina sulor från vibram, men det gick inte,

Det ena paret jag köpte senast har jag kört stenhårt på att inte gå en meter på asfalt men ändå är det tydligt slitage efter ett år bara,
Har du inte själv reagerat på att dom har slipat ner sulan så mycket i framkant att man nästan börjar slita på botten av tåförstärkningen direkt?
 
Jag har andra låga kängor också så jag använder inte Syncrona ens varje vecka höst sommar, på vintern blir det mer. En kille som var med på jakt i höstas hade blansklipat gummeringen längst fram på sina efter nåt år men de går väldigt mycket på fjället då de har fem fågelhundar och kör inventering m.m. Jag lyckas inte slita på framkant på det sätt du beskriver men man har ju olika steg också. Skulle vara kul att prova Jörnkängans skor men jag undrar om de är ännu sämre för dig om du går mycket på asfalt (mjuk sula).

http://www.getout.se/bilder/artiklar/sk2542lu.jpg

Det ena paret jag köpte senast har jag kört stenhårt på att inte gå en meter på asfalt men ändå är det tydligt slitage efter ett år bara,
Har du inte själv reagerat på att dom har slipat ner sulan så mycket i framkant att man nästan börjar slita på botten av tåförstärkningen direkt?
 
Och om du inte upplever någon skillnad på perfekt och borneo så kan du nog inte hjälpa mig?

Ok, var jag som var dum nog och tro att en superperfekt känga är en känga som är otroligt bra och passa mig perfekt... och inte att Meindl fått totalt storhetsvansinne och döpt en av sina kängor till det. Men nu vet jag, och fått ytterligare en anledning att aldrig köpa Meindl.
 
Jag har andra låga kängor också så jag använder inte Syncrona ens varje vecka höst sommar, på vintern blir det mer. En kille som var med på jakt i höstas hade blansklipat gummeringen längst fram på sina efter nåt år men de går väldigt mycket på fjället då de har fem fågelhundar och kör inventering m.m. Jag lyckas inte slita på framkant på det sätt du beskriver men man har ju olika steg också. Skulle vara kul att prova Jörnkängans skor men jag undrar om de är ännu sämre för dig om du går mycket på asfalt (mjuk sula).

http://www.getout.se/bilder/artiklar/sk2542lu.jpg

Niclas!

Jörnkängan verkar ju vara något mitt emellan lundhags och gamla graninge kängor-cellgummi!

Menar du att dom har modeller helt i skinn?

Det jag söker är en vandringskänga i alpint stuk (snörning ända till tårna,inga sömmar,riktigt krafig sula) mao nästan motsvarighet till lundhags, men alltså utan vaddering/foder meindl perfekt är så kraftiga att omkretsen på skaftet inte ryms i vissa jeans om man vill använda som vardagssko!


Men en fråga till dig!

Utan att provocera.. varför använder du inte dina syncro mera än du säger?
Du skriver att du har andra låga kängor, kan man gissa att det är typ merrel och liknande kängor under tusenlappen! som du köpt som komplment för att inte slita på syncro i onödan, jag antar att dina syncro är dina skönaste kängor, och varför ska man inte använda dom dagligen i så fall, varför ska man spara dom till speciella tilffällen,

Jag funderar på att låta en skomakare limma på en sula utskuret av ett bildäck för att kunna gå på asfalt utan att behöva tänka på att det är dyrare per mil än att köra bil
 
Nä, det är mer bekvämlighetsskäl. Kängorna känns som lite overkill och det går snabare att hoppa i lågskor. Köpte såna här som är precis som kängor minus skaftet, dvs. väldigt stuv sula med "rull" i tån.
L_PATAGONIAHUCKLEBERRY.jpg


Jörn kan jag inte mycket om men mig veterligen är de i utförande väldigt lika med Lundhags. De två jag känner är fanatiskt nöjda. Såpass att jag själv nog kan tänka mig att testa längre fram.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
Elvah Finns strumpor som är tunnare fram? Kläder 6
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
Scout^ I jakten på en riktig jacka - var finns den? Kläder 16
_DanneW Letar efter de perfekta byxorna, finns de? Kläder 32
Tordnado Finns det en längre lätt dunjacka för män??? Kläder 12
FruNalleman Vad finns istf FjRäven Greenland Winter Parka? Kläder 8
perra_pop Vandrarkäng med lågt häl till tå drop finns en sådan ? Kläder 20
fowwe Vattentäta blixtlås - finns de? Kläder 13
jotho Vandringsbyxor för långa, smala människor finns det? Kläder 17
såg finns det bra men biliga känngor Kläder 25
erikerik Skalkänga med gore-tex, finns det verkligen? Kläder 4
Wibrån Vindtät men ventilerande jacka finns den? Kläder 12
votum Gore Tex skalplagg till barn - finns inte det? Kläder 4
avslutat080903 Finns M/90 dunjacka Kläder 16
Taikonaut Var finns Trollveggen Fleece Jakke? Kläder 0
Bwana finns jörnkängan kvar? Kläder 7
PoiRan Fjällräven - finns alternativ? Kläder 14
EvaR Tunn och varm fleecejacka, finns det? Kläder 10
bionicon Finns det zipp-off byxor som kan delas på 2/3 Kläder 11
MagnusJ Billiga och bra kängor - finns de? Kläder 21
gundj Hur många ******-tex finns det? Kläder 2
skiman Var finns Tights för skidåkning online Kläder 5
eobet Var finns Salomon XA Pro GTX att köpa (stl 44)? Kläder 13
bash Den ultimata hjälmen, finns den? Kläder 7
bogart timmermanskjorta, finns det? Kläder 20
udden Finns det bra kläder? Kläder 6
Mathew 66 North Iceland & andra eVent jackor, vart finns de?? Kläder 9
mielo Någorlunda vindtäta stretchtröjor, finns det? Kläder 1
Uller Bra regnkläder, finns det? Kläder 7
svindeln Finns det 3-lagers Paclite? Kläder 6
Mx2 Läderkängor utan GTX - finns det? Kläder 17
Ventile, finns det på meter vara ? Kläder 1
Finns Gregorys ryggsäckar i Sverige? Kläder 4
skogsavenyn Är denna jacka värd för vandring o andra aktiviter? Kläder 19
Y125 Vart hittar jag denna jacka? Kläder 1
mifa Denna krympande ull. (merino) Kläder 9
Andtrax Någon som känner igen denna? Kläder 0
henkealf Fjällräven Kodiak Parka, var är denna jacka billigast? Kläder 0
Smogz Minirecension GEA Waldviertler Jaga Flex känga Kläder 6
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
thomas.vastervik Känga klämmer nerv? Kläder 13
100826 Haglöfs Astral Gtx känga! Kläder 0
seobserver Känga 90 ut och nya in Kläder 15
shinobi M90 vinter känga Kläder 21
bash Viking Hunter 2 GTX ...KÄNGA Kläder 3
Crilloan tips på allroundsko lättare känga? Kläder 2
Napoleon Känga för vinter i stad och skog? Kläder 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.