Rätt känga/vård av känga ?

Har sökt lite överallt men inte riktigt hittat något bra svar, hoppas någon klok kan hjälpa mig här !
Först och främst har jag köpt mig ett par kängor, Hanwag Nallo GTX(mitt första par), tycker den sitter bra, dock så kändes det lite på knölen vid stortån, men detta har minskat eftersom jag gått i skon hemma (Inomhus, då skon är på öppet köp), är detta något jag bör oroa mig för ? Känns som det kommer försvinna när jag gått in skon ordentligt.

Sedan undrar jag gör när skon är ny, behöver den vaxas eller göras något med, och hur gör jag när jag vaxar ? Kanske dum fråga men vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt..

Till sist, någon som har något att säga om kängan ?
 
Knölen vid stortån

Hej,
Om du har problem med dina fötter typ förhårdnad, liktorn på utsidan så kan du åtgärda detta med olika hjälpmedel.
Klämmer skon när den är ny så är det också en sak som kan åtgärdas.
Du kan "lästa" ut skon vi det område där den klämmer. Dvs med mekanisk hjälp trycka ut området någon millimeter för att göra den större. Detta är rätt vanligt vid skidåkare som köper formjutna innerskor och pjäxor.

Skulle tro att du kan lösa en hel del själv genom att blöta upp skon och gå in den.
Fast det är klart om du redan nu känner att skon klämmer så är det bara du som kan avgöra hur mycket och hur allvarligt det är.

Min personliga erfarenhet säger att de flesta kängor jag har köpt har inledningsvis varit lite knepiga men efter några mil så har de anpassats.

Har sagt det i lite andra länkar: Jag använder alltid två par sockor i mina kängor i syfte att få fuktupptagning, passform samt en möjlighet att skapa luftutrymme. Jobbar även med olika sulor beroende på årstid. Tunnare på sommaren, tjockare på vintern. I de flesta fall i ylle.

Hanwag och Meindl gör skor i toppklass. de har valt att göra kängor som sitter perfekt från start.
Detta kan också vara en liten akilleshäl i vårt nordiska klimat.
Antar att du prövat Lunhags som gör sina skor på ett lite annorlunda sätt. (läs. lite rymmligare)

Allt läder ska behandlas med något wax eller fett. Här finns det olika "skolor". Du har köpt en Goretex känga med ett läder hölje. Någon kan fundera hur blir det med ånggenomsläppningen när jag har GT i skon och fettar in den?
(Jag ska inte ta upp debatten om GT i skon på denna sida)
Mitt råd är att du ska fetta in den med naturliga produkter utan lösningsmedel tillsatt.
Biwax, Lundhags lädersmorning(med inslag av tjära) tycker jag funkar helt ok. Numera gör jag min egen smorning(Biwax, sebum, ullfett samt tjära)

// Fjällguiden
 
Senast ändrad:
Gå in kängor kan du näppeligen göra inomhus. Beroende på känguppbyggnad och din vikt krävs det mellan någon kilometer och ett par mil i terrängen.
Trycker kängan så är det fel, vare sig det är foten, strump-sockpaketet eller kängan själv. Det bör åtgärdas.
Kängval, du har valt en G-tex känga, hoppas du gillar ditt val och blir nöjd.
Om typer och modeller har det diskuterats en massa, envar verkar ha sin egen uppfattning, men själv föredrar ego ofodrade kängor då de går att torka i fält. Använd gärna sökfunktionen här på Utsidan.
 
Kan vara värt att tejpa där det trycker med leukoplast eller optiplaste (tidigare elastoplast), så skyddar det mot förhårdning och eventuellt skav..

Men jag tycker inte att obekvämt tryck är nånting som man ska behöva dras med på nya kängor, risken för skavsår minskar ju efter att man har gått in dom men jag tycker inte det låter som dom passar riktigt, jag skulle nog inte förvänta mig att dom går ut sig särskilt mycket..

Byt medan du kan, annars får du nog dras med det där för evigt..
Nu vet jag ju inte hur mycket kängor du har testat innan du köpte men det kan vara värt att testa lite till, skon ska passa dina fötter, i övrigt så är väl dom flesta märken och modeller "likvärdiga" imo.
Eller iaf prata med butiken och hör vad dom tror, och hur mycket testning dom accepeterar, endast innomhus eller räcker det med att man inte skitar ner dom?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
c-oma Hjälp med att hitta rätt känga! Kläder 11
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
rJohansson Första kängan, har jag gjort rätt? Kläder 14
emilone Hur klär man sig rätt egentligen? Kläder 21
Still Alive Välja rätt storlek på Jörnkängan Antifrys Kläder 23
Coachmike Kan man få en Lundhags vattentät med rätt behandling? Kläder 70
mickej79 Är detta rätt köp av fjällräven jacka? Kläder 22
EndZone Rätt byxor för fototurer/vandringar= Kläder 6
Napoleon Är detta "rätt" Nikwax? Det alla pratar om? Kläder 9
Birnir Välja rätt kängan, hjälp! Kläder 7
Syltburk89 Rätt sko till rätt terräng? Kläder 3
j_felix "Snöra kängorna rätt" Kläder 11
mipert Vilken storlek är ”rätt” på en Haglöfs Heli (skaljacka Kläder 2
malaurin Rätt eller fel kläder Kläder 55
Smogz Minirecension GEA Waldviertler Jaga Flex känga Kläder 6
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
thomas.vastervik Känga klämmer nerv? Kläder 13
100826 Haglöfs Astral Gtx känga! Kläder 0
seobserver Känga 90 ut och nya in Kläder 15
shinobi M90 vinter känga Kläder 21
bash Viking Hunter 2 GTX ...KÄNGA Kläder 3
Crilloan tips på allroundsko lättare känga? Kläder 2
Napoleon Känga för vinter i stad och skog? Kläder 17
varghusse Finns denna känga? Kläder 18
Minnatur Lundhags känga eller Haglöfs Grym??? Kläder 11
Schmack Bagheera Ridge, låg känga - erfarenheter ? Kläder 3
skyspy Lundhags känga Kläder 9
såg M/90 vinter känga Kläder 1
j_felix Ny känga - Haglöfs GRYM Kläder 15
McFee Känga: Jörn eller Lundhags? Kläder 5
Mathias PHS Rengöra Goretexfoder i känga! Kläder 7
Fredrik021 Genzo känga Kläder 4
Martin_Be Vilken känga?!? Kläder 6
pefsiN Merrel känga Kläder 4
T.S Ska byta känga, behöver tips! Kläder 40
tobe68 Hög eller låg känga? Kläder 9
Ethelwulf Hjälp att hitta känga för ökenklimat Kläder 7
avslutmedlemsk1008 Tålig All-Around Känga Kläder 1
Timbo Dilemma ang. kombnerad vinter/sommar känga! Kläder 14
Polarnatt Tips på känga/pjäxa Kläder 8
Bwana Anges vikt per känga, eller per par? Kläder 2
Tottofagrin Gummistövel vs Känga? Kläder 50
mipert Vilken sula gör min känga "mindre"? Kläder 6
100826 Haglöfs känga/sko Kläder 2
petho Känga för dyblöta och blockterräng? Kläder 38
Tuki Crispi Hunter - är det verkligen en bra känga? Kläder 4
KLAGER Lundhags nya känga Syncro Kläder 9
cjonsson Tips till ny känga Kläder 3
pbfredrik Färga om Meindl känga Kläder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.