Kängor och blockterräng

Det här med kängor och blockterräng gör mig galen. Jag går knappt i svenska fjällen utan mest på hög höjd i Jotunheimen och än så länge har inga av mina kängor klarat detta. Har endast haft svenska märken så kanske beror på det?
Hade Lundhags en gång för länge sen och de klarade inte brant blockterräng för fem öre. De vek sig så det var lätt att trampa snett, de andades inte och gummit släppte efter lite kånkade på vassa stenar över 2000 meters höjd. Slängde dom efter en tur.
Nu har jag ett par Haglöfs Jaunt GT som är helt körda efter en vecka på hög höjd i Jotunheimen. Gummit har släppt och lädret har fått sig några rejäla revor som inte går att laga. Är bara att kasta dom också...

Tål inte svenska kängor vassa stenar?

Just nu är jag inne på att köpa ett par La Sportiva som är riktigt styva och ger bra stöd i vass stenterräng och som man kan fästa stegjärn på utan problem. Har ni några tips på vilka La Sportiva jag bör kolla på?

De måste vara helt styva och tåla rejäl slitage. Jag går knappt på sand/leriga leder så det gör inget att de väger lite mer. För mig är stabilitet viktigare än vikten.
 
Har precis vart 11 dagar i Sarek med en hel del sten o block, jag är hur nöjd som helst.
Lundhags Syncro har jag och de fick smällar och slag hela tiden, trodde ett par ggr att det skar rakt igenom, men icke.
 

Bilagor

  • 2014-09-07 13.08.00.jpg
    2014-09-07 13.08.00.jpg
    41.6 KB · Visningar: 2,132
  • 2014-09-07 13.08.18.jpg
    2014-09-07 13.08.18.jpg
    40.9 KB · Visningar: 1,948
Ja visst kan Lundhags ha blivit bättre men om man går där jag går så funkar inte kängor med höga skaft för att stabilisera foten ordentligt. Klättra på vassa stora stenar kilometervis kräver rörlighet samtidigt som ankeln knappt kan råka trampas åt sidan. Fast ja Sarek är väl det Lundhags är gjort för? Snår, lera, höga vad, lite stenras och sånt? Är ju inte riktigt så på 2000 meters höjd i jotunheimen.

Helt enkelt vill jag ha dojjor som håller för tuffa toppbestigningar. Vandring på led är ointressant, även om de ska klara det också.

image.jpg
Blocken ser inte så stora ut men ja typ så. Hittills har inga skor jag ägt klarat det fläckfritt :(
 
Tror de flesta kängor slits om en rör sig mycket i blockterräng. Jag har slitit ut flera lundhagssulor på kort tid. Även slitit ut la sportiva storskor på relativt kort tid. Eftersom de är dyra och dessutom inte är så sköna att gå i jämfört med vanliga vandringskängor skulle jag inte ha sådana till vandringsturer, de är ju till för klättring. Senaste gångerna jag varit i hurrungane och gått på toppturer jar jag haft vanliga five ten approachskor, de tycker jag är sköna att vandra i bergen med. Jotunheimen är det ju inte så mycket vad i heller. Så det är vad jag föredrar, inte lika dyra stt byta ut heller.

Finns olika åsikter, men jag anser inte att fotleden behöver stöd i blockterräng, tvärtom upplever jag det är skönt med bra rörlighet.
 
Scarpa, millet och la sportiva har sommarstorskor som är lättvikt och ok att gå i, om du ändå kör på storskor.Antar att de slits snabbare än de tyngre
 
Fast ja Sarek är väl det Lundhags är gjort för? Snår, lera, höga vad, lite stenras och sånt? Är ju inte riktigt så på 2000 meters höjd i jotunheimen.


Blocken ser inte så stora ut men ja typ så. Hittills har inga skor jag ägt klarat det fläckfritt :(


Det finns ju lite sten i Sarek också å det fixade Lundhagsen, tror säkert de funkar i Norge också.
Finns ju inte så mycket mer material att välja på……. läder, kevlar, cellgummi
 

Bilagor

  • Sarek-545300814.jpg
    Sarek-545300814.jpg
    79.2 KB · Visningar: 1,466
Det finns ju lite sten i Sarek också å det fixade Lundhagsen, tror säkert de funkar i Norge också.
Finns ju inte så mycket mer material att välja på……. läder, kevlar, cellgummi

Om det är mycket toppturer och en rör sig i viss hastighet upp och ner i blockterräng så siktar en ofta fötterna mot sten med mycket friktion, det blir ett större slitage än att röra sig med packning över passen i sarek. Jag har i alla fall märkt av en stor skillnad på slitage. Och en kan se på sulorna om de är relativt jämnt slitna, eller om det skurits bort delar av gummit. Och om en går där det är enstaka klätterflytt används tårna i större utsträckning. Och där är en stor skillnad på lundhags som har tunnare sula längst fram på skon jämfört med storskor som oftast har lika tjockt vibramgummi längst fram.
 
Om det är mycket toppturer och en rör sig i viss hastighet upp och ner i blockterräng så siktar en ofta fötterna mot sten med mycket friktion, det blir ett större slitage än att röra sig med packning över passen i sarek. Jag har i alla fall märkt av en stor skillnad på slitage. Och en kan se på sulorna om de är relativt jämnt slitna, eller om det skurits bort delar av gummit. Och om en går där det är enstaka klätterflytt används tårna i större utsträckning. Och där är en stor skillnad på lundhags som har tunnare sula längst fram på skon jämfört med storskor som oftast har lika tjockt vibramgummi längst fram.

Här håller jag med. Det är skillnad på blockterräng i en dal och blockterräng där man klättrar flera hundra höjdmeter på kort tid. Eftersom toppturer jag gör/kommer göra innefattar klättring också, så är det ju styvare skor jag behöver. Five ten har jag också kollat lite på och jag ska se närmare på vad de har.

När jag går så kan det gå snabbt över stora vassa block och då siktar man ju som du säger på de vassa stenarna och de med mest friktion så man kan ta ett nytt steg snabbt utan att halka av eller vricka till foten. Har erfarenhet av att Lundhags böjer sig i skaften efter ett tag och då kan det göra ont om man trampar på en sned sten.

Som sagt det är skillnad på blockterräng vid toppbestigningar än blockterräng i en plan dal.
 
Meindl och Hanwag gör ju flera riktiga bergskängor. Varför inte testa några av dom ? Viker du/trampar snett med ett par Hanwag Bergell top ?

Mvh / Johannes
 
Lustigt. Jag har haft samma kängor (Meind island pro) i drygt tio år och de visar inga tecken på att vara fysiskt utslitna. Goretexmembranet är säkert sprucket och de luktar ju inte så gott, men siltagemässigt är de fortfarande i bra skick. Och jag har också gått en del uppför och i blockterräng (som ju alltid i fjällen). Trodde inte att man kunde slita rent fysiskt på kängor så att det blev en priofråga. Är det inte mer energibesparande att ta mer precisa kliv än att medvetet utnyttja de vassaste stenarna?

Kanske är Meindl extra slitstarka.
 
Meindl och Hanwag gör ju flera riktiga bergskängor. Varför inte testa några av dom ? Viker du/trampar snett med ett par Hanwag Bergell top ?

Mvh / Johannes
Ja pappa har ett par Hanwag som är helt otrolig så brant blockterräng så det är ett alternativ. Dock är det inga höga skaft som Lundhags på dom.

Lustigt. Jag har haft samma kängor (Meind island pro) i drygt tio år och de visar inga tecken på att vara fysiskt utslitna. Goretexmembranet är säkert sprucket och de luktar ju inte så gott, men siltagemässigt är de fortfarande i bra skick. Och jag har också gått en del uppför och i blockterräng (som ju alltid i fjällen). Trodde inte att man kunde slita rent fysiskt på kängor så att det blev en priofråga. Är det inte mer energibesparande att ta mer precisa kliv än att medvetet utnyttja de vassaste stenarna?

Kanske är Meindl extra slitstarka.

Grejen är att det är en teknik att gå brant blockterräng, speciellt nedför. Har man inte gjort det, så förstår man inte riktigt vad det handlar om. Du liksom "flyter" fram, stannar du och en sten som du står på rör sig så är det stor risk att du ramlar. Det går inte att tänka "den där stenen är kanske vass, bäst jag undviker den så att kängorna håller". Du kan gå den långsamma metoden men den tar väldigt lång tid och det är faktiskt nästan större risk att du ramlar och det är grovt mycke jobbigare för kroppen. Det är en speciell teknik som man måste öva fram i brant terräng. Har du någonsin sett en riktig fjällvan norrman gå nedför tex Surtningsue? Det är en syn som får dig att gapa av fascination. Helt fantastiskt att se :)
Det är mest energikrävande att tänka på varenda sten av flera miljoner stenar, det går helt enkelt inte om du ska hinna innan det blir mörkt.

Jag ska ta kort på mina haglöfs när jag kommer hem så får ni se hur de ser ut efter 1 topptur ledlöst.

Lägger till en text från boken Norges fjelltopper över 2000 meter som beskriver det rätt så bra. Det kräver att man har skor som klarar slitaget och har rörlighet och stabilitet.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    53 KB · Visningar: 1,320
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5
Tobbe C smörja kängor med smör?! Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
nisseni Badade med mina nya kängor Kläder 2
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Aasenheim Kängor för vandring på sommaren Kläder 7
Tapio_ut Går det att laga gummidelar på kängor? Kläder 7
RE86 Kängor safari/allround Kläder 4
Brune Sätila kängor Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.