Testa jörnkängor

Hej!
Jag är helt inställd på att köpa ett par Jörn antifrys. Dock är jag osäker på storlek. Har korta breda fötter som är ganska öga över vristen. Jag är inte intresserad av att försöka mäta foten och på så sätt komma fram till vilken storlek jag ska ha, har aldrig fått det att stämma.
Vet någon var man skulle kunna prova ett par Jörn antifrys i storlek 42 i Stockholmsområdet?
Mvh
John
 
Prova att ringa Jörnkängan AB 0916-10121 så kanske du blir rekommenderad något ställe?
(Heeelt irrelevant kommentar, förlåt, jag blir bara lite nostalgisk... mormor och morfar hade telefonnummer 0916-10122! :giggle:
När jag var liten var det spännande att gå in på Lindbloms Skor i Jörn, det doftade verkligen skobutik och skofabrik, och ägaren var jätteförtjust i att skämma bort barn... man kunde köpa lotter på en sån där ring man rev av dem från, och på nåt fantastiskt vis blev det att man vann en påse godis varje gång, hihi!)
 
Senast ändrad:
Hejsan,

Jag har två par Jörnkängor, en original + en M96. Nu kan jag ha fel, men så vitt jag förstått är det i princip omöjligt att kunna prova Jörnkängor (om man nu inte får kontakt med någon privatperson som har dom...) och tillika väldigt svårt att få kontakt med företaget.

Så när jag köpte mina kängor köpte jag 2 storlekar för stort. Gillar hur som helst att ha dubbla sockor i kängorna :)
Jörnkängan original, som på bild ser ut att vara ganska lik antifrys, är den rymligaste känga jag provat. Både höga och mycket breda. Fick faktiskt lägga in en extra sula för att inte halka runt i kängan. Och detta har aldrig hänt innan och då har jag haft ett antal Lundhagskängor som även de varit 2 nummer för stora.

/ Stefan
 
Jag har aldrig hört talas om någon som faktiskt fått kontakt telefonvägen. Däremot har jag hört en del historier om att telefonsvararen närmast uppmanar till att ge upp =)

Den enda jag vet som har skor i lager är Jokkmokks Skor. Om du kan lyckas förhandla dig till att få några olika storlekar skickade till dig, så kanske det funkar.
 
Jag har Original 44 och Antifrys 45, båda med näbb och mjuka sulan.
Fick gå upp en strl på Antifrys för att få i samma strumpor, 1 tunnare och 1 tjockare ylle, som i Original.
Jörn är vidare I fotdelen tycker jag, än tex Lundhags i samma storlek.
Lundhags kör jag 44 sommar och 46 vinter.
 
Stort tack för alla svar! Jag gick/skidade i ett par antifrys under 15 månader värnplikt för ca 17 år sedan så jag har en god uppfattning om själv kängan. Förbannar mig själv över att jag inte tog bild på storleksangivelsen bara...

Ska ringa Jokkmokks skor imorgon och höra vad de har inne - Fortsättning följer!
 
Just nu har Jokkmokks skor en pop-up-butik öppet så jag var in och köpte ett par Antifrys med näbb. De hade ganska mycket av både med och utan näbb i butiken.
 
Ägaren av Jörnkängan är en högst ofrivillig entreprenör. Han tycker att det är besvärligt med allt för mycket kunder och ogillar att besvara jobbiga frågor från framförallt folk söderut. Hans största kund är försvarsmakten och av dem får han varje år ett visst antal skor att tillverka och alla kängor utöver dem är ofta "jobbigt extraknäcke".

Hade han velat hade hans varumärke varit i samma storlek som Lundhags eller Haglöfs. Har aldrig själv träffat denna mytomspunna man men umgås med folk som vet vem han är.

Han vill bara tillverka sina kängor. Inte svara på vilken storlek Kalle 22 från Västerås ska välja på sina antifrys.
 
Har precis hämtat ett par Jörn m96 på Bussgodsombudet. Köpte hos Jokkmoks Skor. Ang storlek så frågade jag om råd hos Jokkmok. Mina fötter är drygt 260 mm, och ganska breda där fram. Rådet var att om jag med bekvämlighet vill kunna ha ett par tjocka sockar i skulle jag gå upp en storlek, dvs ta 265. Sagt och gjort. Och rådet stämmer jättebra. Kängorna sitter perfekt. Gott om plats i tåboxen, kommer inte bli för tight när jag har tjocksocka. Ingen tendens till glapp i häl etc. när jag bara kör med enkel strumpa. Grymt nöjd.
 
Jag lämnade in ett par M96 för omsulning i början av januari. Det senaste jag har hört är att de kommer levereras i höst. Efter barmarkssäsongen i Stockholm. Synd att en så bra kängtillverkare inte har någon kundservice.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.