GoreTex kängor som läcker

Har varit på en 4 dagars vandring i regn och upptäckte redan första dagen att mina Haglöfskängor (Hawk) inte längre är täta, svårt att i fält säga var dom läcker men tror det är i plösen, ska testa när jag kommer hem och dom fått torka.
Använt spray-impregnering några gånger och sist dagen innan vandringen.

Kan man återfå funktionen eller är det kört? Dom är nog 8 år gamla men lite använda.

Sent from my LG-D855 using Tapatalk

Om det läcker in vatten så är sannolikt membranet trasigt (prova att sänka ner skon under vattnet och ha handen inne i skon). Om det är hål i membranet så är det nästan omöjligt att få tätt igen.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Du badar dom.

Det svåra är att få dom torra, det tar sin tid, använd tidningspapper, undvik värme om de är gjorda av läder.

Som jämförelse kan sägas att Gore lämnar 10 års garanti på gore-tex i kläder men endast 2 års garanti på gore-tex i skor. De förväntas inte hålla så länge med andra ord, vanligast är att gore-texen i skor går sönder i vecket som bildas vid tårna.

Nu har jag hunnit hem och passade på att kolla var det läcker när jag spolade av kängorna, det verkar vara där tåhättan (gummit) är sytt fast och då kom mitt minne helt plötsligt tillbaka, förra våren så lämnade jag ju in dem till skomakaren och han sydde om dem just där för sömmen hade släppt och givetvis så suger trådarna igenom vatten in i skon trots att han gjorde det bästa av situationen och limmade innan han sydde *dunkar huvudet i väggen* Hade helt glömt bort det då jag inte använt dem i blött väder efter det. Ska testa att lägga på lite liquisole när de torkat och hoppas på det bästa.

Sent from my LG-D855 using Tapatalk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips