Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor

Hej! Ska köpa kängor med budget på ungefär 1,5k, helst under. Ska användas till vildmark och vandring, men också nu i vinter i stan. Ska därför vara snygga. Tar gärna emot förslag!

En annan fråga är om Vildmarksbyxor. Undrar helt enkelt vad skillnaden på Lundhags Authentic och Traverse är. Vet att Authentic är den nyare versionen av Traverse men verkar som att Traverse har bättre betyg. De kostar lika mycket så vill gärna veta vilka ni rekommenderar, skillnader samt om det finns några bättre byxor! (Haglöfs rugged mountain pant eller Fjällräven vidda PRO tex.

Hej! Ska köpa kängor med budget på ungefär 1,5k, helst under. Ska användas till vildmark och vandring, men också nu i vinter i stan. Ska därför vara snygga. Tar gärna emot förslag!

En annan fråga är om Vildmarksbyxor. Undrar helt enkelt vad skillnaden på Lundhags Authentic och Traverse är. Vet att Authentic är den nyare versionen av Traverse men verkar som att Traverse har bättre betyg. De kostar lika mycket så vill gärna veta vilka ni rekommenderar, skillnader samt om det finns några bättre byxor! (Haglöfs rugged mountain pant eller Fjällräven vidda PRO tex.

Om du vill hålla nere utgifterna kan du enkelt göra det genom att kolla på några billigare byxor än de du nämner, utan att förlora något i funktion. Tror att du har lättare att spara iaf en 500-lapp där än på kängorna.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Om du vill hålla nere utgifterna kan du enkelt göra det genom att kolla på några billigare byxor än de du nämner, utan att förlora något i funktion. Tror att du har lättare att spara iaf en 500-lapp där än på kängorna.

Har kollat på t.ex. ITAB:s byxor, men har bestämt mig för ett par lite dyrare. Försöker hålla det under 1,5 eftersom att jag fortfarande växer (16)

Har kollat på t.ex. ITAB:s byxor, men har bestämt mig för ett par lite dyrare. Försöker hålla det under 1,5 eftersom att jag fortfarande växer (16)

Kanske är idé att titta på byxor med rålängd (fler än FR som har btw) så att du kan lägga upp som själv med marginal om du skulle skjuta i höjden.

Lundhags Forrest eller Park, Tanner finns också men de kanske spräcker budgeten för lite.

Med membran Gore-Tex eller liknande så finns det fler som kanske smälter in i vardagslivet lite mer, tänker på "stan".

Jag har ett par med membran, inte Gore-Tex, membranet höll över vintern och är inte riktigt vattentätt längre. Funkar fortfarande bra i blött gräs, regn och så men inte att trampa i vatten, tror ändå att de håller för en till vinter med snö och snöslask.

Skor med membran så kan du hålla budgeten, med förbehållningen att membranet eventuellt kan vara slut eller sämre/dåligt efter daglig användning över vintern, skalkängorna blir dyrare kanske sticker ut lite och kanske inte är lika bekväma.

Lite avvägningar som jag kan komma på.

Edit: Såg att du skrev 16 år, vet inte hur dina fötter växer. Jag har haft samma storlek sedan jag var 16. Men jag skulle inte köpa för dyra kängor baserat på livslängd om de för små om ett eller ens två år.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Senast ändrad:
Har du någon XXL butik i närheten så har de eller hade iallafall nyss bra pris på Lundhags Field gissar att det är en egen XXL-variant) för typ.399

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips