Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur?

Införskaffade mig ett par "Scarpa Terra GTX" idag och har ej impregnerat dem. Ska ut och vandra/tälta/fiska inom 1,5v så jag har gott om tid på mig.

Hittade en del trådar där det står ganska olika om hur man ska göra men konsensus blev väl att köpa "NikWax" som är gjord för GoreTex kängor med läder.

De kommer från fabrik redan impregnerade (?) men det är bättre vad jag läst att smörja på ett bättre lager av vax eller liknande.
Hela skon är gjord av slät läder(förutom uppe vid skaftet kanske?) och NikWax ska fungera till det.

Frågorna lyder;

Vad för produkter behöver jag för att behålla dem så nya som möjligt kommande åren?

Behöver jag ens jag ens impregnera eller bättre att vänta?

Hur ska jag ta mig till när jag impregnerar? - Ska jag tvätta av första lagret helt med fuktig trasa samt borste och sedan bara använda mig av NikWax på HELA skon förutom sulan? Ej använda borste eftersom de är helt oanvända?


Har aldrig i mitt liv använt ett par läderskor eller sk vandrings-kängor.
Berätta gärna om det är något jag missar!


Tackar på förhand!
 
Vaxa dem innan du ger dig ut i något blött. Det är bara att smörja på med NikWax eller annat fastare vax (Meindl, Lundhags etc). Behandligen är ju lite som balsam för lädret så jag inbillar mig att det hjälper till att gå in kängorna om de är insmorda innan man går.

Du märker när det är dags att vaxa igen, när det blir mörka ställen på kängorna där lädret sugit åt sig fukt - brukar först bli vid ställen där lädret böjs. Beroende på hur blött det är kan det vara mellan ett par dagar till ett par veckors effektiv användning, men det är väldigt olika hur folk gör tror jag. Oavsett, bör du se till att de är vaxade innan du ställer undan dem för säsongen.

Med icke nya kängor rengör du dem och tar ur snörena innan du vaxar igen.

JAG brukar värma liiite lätt med hårblåsen, så vaxet smälter bara lite lätt och går in i lädret bättre. Inför en långvandring vaxar jag i ett par tre lager och låter torka någon dag emellan, men vet inte om man ska göra så, det är en liten ritual som jag fått för mig bringar tur och hopp om torra fötter. ;)
 
Jag har alltid underhållit läderkängor med något fast vax eller lädersmorning, inte så noga vilket. Gillar inte spray el flytande. Som man gnider in för hand. Om man inte har helt rätt sort som rekommenderas så kan tex färgen ändras en del mot orginal, but so what.
 
Nya kängor är behandlade så egentligen behöver man inte behandla dem på en gång. Med tid är det dock bra att behandla lädret så man bibehåller en vattenavvisande yta och skyddar lädret från att spricka. Med gtx-kängor så bör man undvika skofett och traditionell lädersmorning (som med fördel används till traditionella skalkängor), eftersom man inte behöver göra kängan tät, det är den ju redan, utan för att se till att lädret inte torkar ut.
 
Nya kängor är behandlade så egentligen behöver man inte behandla dem på en gång. Med tid är det dock bra att behandla lädret så man bibehåller en vattenavvisande yta och skyddar lädret från att spricka. Med gtx-kängor så bör man undvika skofett och traditionell lädersmorning (som med fördel används till traditionella skalkängor), eftersom man inte behöver göra kängan tät, det är den ju redan, utan för att se till att lädret inte torkar ut.
Håller inte med. Klart man behöver impregnera lädret! Goretexen är ju bara ett extra skyddande lager längst in mot foten. Annars blir ju både läder och foder/stoppning blött. "Vattentätt membran" innebär ju bara ett skydd längst in mot fötterna, inte att själva materialen i skon står emot väta. Impregnerar du inte lär det bli både tungt och kallt att bära de tunga kängorna även om fötterna fortfarande är torra...
 
Håller inte med. Klart man behöver impregnera lädret! Goretexen är ju bara ett extra skyddande lager längst in mot foten. Annars blir ju både läder och foder/stoppning blött. "Vattentätt membran" innebär ju bara ett skydd längst in mot fötterna, inte att själva materialen i skon står emot väta. Impregnerar du inte lär det bli både tungt och kallt att bära de tunga kängorna även om fötterna fortfarande är torra...

Det var väl ungefär vad jag skrev, men på nya kängor är lädret behandlat. Membranet ligger väl dock som regel (alltid?) utanför fodret. Tillverkarna av gtx-kängor rekommenderar dock inte att man använder fett utan vax för att inte försämra skons ventilerande egenskaper. Det skiljer ju membrankängor från skalkängor som behöver behandlas för att bli vattentäta. Diskussionen har varit uppe många gånger genom åren och användaren Malindo har skrivit en hel del, han jobbar sedan många år med den spanska tillverkaren Bestard Mountainboots och det är så jag också alltid vårdat mina membrankängor. Skalkängor däremot, de fettar jag in som vanligt.

 
Sen ska man känna till att goretex inte är en "vattendiod" som släpper igneom åt endast ena hållet - goretex är ett finmaskigt när som släpper igenom åt båda hållen. Vattenånga/vattenmolekyler pyser igenom (tänk svettånga) medan större droppar (tänk regn) inte kommer genom goretexnätet vid normalt tryck/temp.
Men du kan trycka igenom vatten genom gtx åt båda hållen - händer ibland i tåvecket eller om du sitter på en blöt planka (tänkt roddbåt(kanadensare) genom byxbaken. Tåveckat är också dör membranet oftast nöts mest och kan bli "uppslitet".
Fett riskerar täppa igen membranet så använd impregnering som tillverkaren rekommenderar för att behålla så mycket ventilation genom mebranet som möjligt, brukar vara någon form av vax.
Goretex är inte magi, det är fysik och ha lagom förväntningnar på det, när kängorna åldrats lite.

/Patrik
 
Impregnerar ni andra gore tex-grejer också? skaljackor och trailskor? Det har iaf jag aldrig gjort och aldrig ens tänkt tanken på.

men visst, det låter ju rimligt med nåt för att inte lädret ska torka
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Arbetshandskar helt i läder? Kläder 6
Smogz Ofodrade vandringskängor helt i läder? Kläder 17
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
jonash75 Kan man rädda skalkläder som helt tappat impregnering? Kläder 25
Elvah Klättermusen Durin helt vattentäta? Kläder 7
joanna AKU Cresta versus Garmont Vetta... eller någon helt annan scramblingskänga? Kläder 1
Sanna81 Vad göra med inte helt vattentäta skor? Kläder 5
Vandrare Var hittar jag en helt vanlig yllemössa? Kläder 9
Tarmkatt Bra en-lagers/Skalkängor som enbart är av läder utöver sulan. Kläder 44
Davva2 Bör skalhandskar vara gjorda av läder? Kläder 5
Bwana Läder-Goretexkängor skötselråd? Kläder 5
Henric Nilsson kängor/skor utan skinn, läder eller mocka. Kläder 11
MTB Höga läder pjäxor på tur? Kläder 0
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.