Bör skalhandskar vara gjorda av läder?

Har för det mesta kört med försvarets gamla skalhandskar, modell yngre, vid turåkning på senare år.

Fick chansen att uppgradera mitt handsksystem med en Hestra skalhandske http://hestragloves.com/sv/gloves/outdoor/seam-sealed-shell-mitt/ när min friluftsutrustning blev stulen.

Efter en veckas användning i c:a 15-20 minus där skalhandskarna blev fuktiga på utsidan och frös till ett pansar märkte jag att kylan starkt strålade in mot handen trots mina lovikavantar och linerfingervantar. Detta är något jag inte mindes att mina gamla skalhandskar gjorde. Berodde det på att försvarets vantar var gjorda av läder och detta system hade ett PU-lager på insidan?

Vad bör den ideala skalhandsken vara gjord av? Bör jag gå tillbaka till försvarets skalhandske?
 
Kondensering

Som med alla membranplagg i kyla är det en fråga om vart kondespunkten hamnar. I ditt fall måste kondenspunkten ha hamnat innanför membranet och således har fukten inte ventilerats bort utan istället börjat ackumuleras inuti handsken och de isolerande lagren har blivit fuktigare allt eftersom.

För att slippa detta kan du använda vilken typ av membranfritt material som helst:, bomull, ull, mikrofiber, etc spelar ingen större roll så länge de inte är helt täta.

Själv använder jag ett par handskar med läder i handen och med 35/65 bomull/syntet tyg på ovansidan.
 
Insida läder och utsida textil är svårslaget. Lädret är tåligt och ovansidan ventilerar. Även hel-läder fungerar bra tycker jag.

Försvarets tumvante med vitt läder och grön ovansida är ett klipp. Ingen större katastrof om man skulle råka förstöra dem.
Finns även en tumvante helt i vitt läder från försvaret. Inte lika långa dock.
 
G-tex har inte sin bästa sida när kondenspunkten kommer innanför laminatet, vid köldgrader fungerar vilka luftande material som helst bäst som skal. Skinnvantar är en svårslagen klassiker.
Även på händerna gäller lager på lager principen. Hur många avgörs av aktivitet och egenkomfort.
Vid normal skidåkning brukar ego bara ha skalvantar på. I fickorna finns beredda torgvantar, fivefingers i syntet ull och lovikavantar.
 
Olika behov olika lösningar

Jag tycker det är svårt att prata om vad som är "bäst". Olika lösningar fyller olika behov. Personligen använer jag skinnhanskar (försvarets vita) när jag är i skogslandet och har tillgång till eld, framförallt för slittåligheten för ved och nära elden.

På vinterfjället används istället en tunnare variant som är lättare att torka, Hestra skalvante eller försvarets läder insida/grönt tyg utsidan.

Tycker värmekänslan är likvärdig.

Använder bara membranhanskar när det är blött på höst/vår, upplever som ovan att de inte "andas" utan fukten frysen på insidan. Ett lämpligt sätt är att öppna upp och ventilera samt då och då vända dom och låta fukten frysa för att sedan slå bort frosten.
 
Själv tycker jag att läder i handflatan och greppytor känns som om det skulle tåla mer slitage än de olika syntetvarianter som finns. Helt objektivt förstås, det skulle vara intressant om någon har gjort en vettig jämförelse.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.