Vattentäta skalhandskar

Hallå där..

Är ute efter vattentäta skalhandskar och vill höra era tips. Användningsområde är cykelpendling, fotografering och allmänt vara ute i naturen. Gärna lite kraftigare och robustare så den tål att användas i skog och mark..

Jag har kollat på SealSkinz All Weather Cycle Glove men tycker den verkar så otroligt slimmad och kanske lite för ömtålig om man ska ha den under vandringar/lägerliv..

Hittade då Marmot Exum Work Glove men såg att den hade fleecefodring, något jag helst slipper. Någon som vet hur tjockt fodret är ?

Ultimat vore typ Hestras Fält Glove fast i vattentätt så att man kan slänga in en liten innerhandske om det skulle vara kallare temperaturer men ha den helt som skalhandske vid varmare väder. Någon som vet om en sådan ?

Mvh // Johannes
 
Tror inte att det finns såna handskar du letar efter. Alltså som tål att användas, är smidiga och är helt vattentäta. Det finns vattentäta skidhandskar som kommer någorlunda i närheten, men dom är för klumpiga för sommarbruk och yttertyget suger åt sig ganska mycket vatten. Vattentäta tumvantar i skalgoretex finns, men fingerhandskar har jag inte sett.
Det jag tycker funkar bäst till regnig fotografering på sommaren är ett par stickade ullvantar, eller windpro. För pilliga saker i kallt vatten (forspaddling/segling) tycker jag att neoprenehandskar funkar bäst. För vanlig paddling är Poogisar ("paddelhandskar") bättre.
 
Helt vattentäta handskar blir du våt i av handsvetten. Skalhandskar tum vare i galon eller G-tex fungerar utmärkt vid cykling etc. Smidiga dito i galon hittar du i Mc-boden. Mina i G-tex står det Extremist på, näppeligen värda priset.
Tänk lite mer. Till vad och vad är ekonomiskt?
 
[...]
Ultimat vore typ Hestras Fält Glove fast i vattentätt så att man kan slänga in en liten innerhandske om det skulle vara kallare temperaturer men ha den helt som skalhandske vid varmare väder. Någon som vet om en sådan ?

Mvh // Johannes

Det finns en annan Hestrahandske av skaltyp: Seam Sealed Shell Mitt.
http://hestragloves.com/sv/gloves/outdoor/seam-sealed-shell-mitt/

Den är helt utan foder. Men den är en tumvante, och det var kanske inte det du var ute efter. Jag gillar annars denna skalhandske. Jag använder en supertunn handske inuti skalhandsken när det är kallt, t ex på vinterturer. Denna tunna handske blir då bra när man ska göra något, som t ex fotografera. Då drar man bara av skalhandsken.
Tyvärr har mina skalhandskars handledsremmar börjat lossna från sin fästsöm. Ska kontakta Hestra och klaga. En så dyr handske borde hålla bättre, tycker jag.

/Hans
 
Ska du ha en fingervante som du kan ha ett foder inuti så kommer den inte bli särskilt smidig utan.. Och att ha skal direkt mot huden är inte särskilt skönt i största allmänhet.

Jag var själv ute efter ett par vantar i höstas, tunna och smidiga men som funkar att cykla med i nån minusgrad eller så.. Hittade ett par bra alternativ på Utebutiken här i Umeå, inget är "vattentätt" men däremot softshell och flera kändes jättebra. Ser inte vilken nytta ett vattentätt skal skulle göra.

Dock kände jag mig själv för väl och tog ett par bra enkla fingervantar i polyester istället, funkar toppen!

Kom bara ihåg att passformen särskilt på tunna handskar är otroligt kinkig så jag rekommenderar att du kollar i lokala butiker innan du funderar på att beställa! :)
 
Kolla med fiskare...

Fiskare har rätt bra handskar för våta och kalla/varma årstider...

Mvh troswe
 
Tjena Johannes!

Jag har dessa: http://www.terra-nova.co.uk/Product_Type/Gloves_and_Mitts/Multisport_Pro_Glove_Black_Medium.html
Och dessa: http://hestragloves.com/sv/gloves/alpine-pro/army-leather-goretex-xtrafit/

Minimalt fodrade och xtrafit-teknologin är ett rejält framsteg, både i fingerfärdighet och känsla. Känns som ett enkelt lager helt enkelt. Har gått väldigt hårt åt dem med grisigt lägerarbete och scramblande uppför åtskilliga toppar och mycket mer.

Håller mina händer snustorra oavsett sysselsättning och aktivitetsnivå, bara det inte läcker in väta via skaftet. Så våt av handsvett blir du knappeligen och täta handskar finns visst. Om man har nytta av en dylik handske eller ej är väl ändå till brukaren att bedöma. Åtskilliga gånger har mina vänner haft böta handskar och händer hela turerna, aldrig jag.

Kombinerar ibland med en Hestra merinoliner och det går utmärkt, handsken blir inte sladdrig och bylsig utan heller.

Hestra har även fler modeller med xtrafit-teknologin som är liknande. Var för övrigt testpilot åt Hestra vad gäller xtrafit ett år innan systemet fanns på marknaden.

Passar då mig som handen i handsken.
 
tycker hestras czone bike är brahttp://hestragloves.com/sv/gloves/mtb-bike/czone-bike/

tunt foder i fleece, helt vattentät och smidig, använder den året om, dock är det ju inte läder så slitstyrkan kan ju vara sämre än du efterfrågar..

är inne på mitt andra par på 6 år, använder mest när jag cyklar till skolan i temp mellan +10 och -5 grader C men de har även varit med en sväng på fjället. Gelkudden i handen är omärkbar till den grad att de lika gärna kunde struntat i den...

//Erik
 
Hej hej.

Tumvantar är jag inte ute efter men tack ändå för tipset..

Inte heller är jag beredd att betala för mycket då det är inte är många gånger jag har användning för en sådan handske jag tänker mig.

Tyckte både om tipsen om Hestrahandsken och xtrafit och den som heter czone bike. Dock så åker både xtrafit och såklart då även terra novan bort pga priset. Då jag tänkt mig att det skulle varit en enkel vattentät skalhandske hade jag inte heller tänkt mig så saftiga prissummor utan helst 300 kronor men kanske mer om det är något speciellt. Jag kanske får tänka om.. Det kanske kommer kosta mer än det smakar.. Hmmm..

Mvh // Johannes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
statemachine Impregnera (inte så) vattentäta vinterkängor. Kläder 2
Fjorr Vattentäta löparhandskar Kläder 6
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
Elvah Klättermusen Durin helt vattentäta? Kläder 7
rJohansson Skalbyxa att dra över kängorna, vattentäta? Kläder 3
Smogz Softshellbyxor ej vattentäta, som ryms utanpå slalompjäxor Kläder 1
fowwe Vattentäta blixtlås - finns de? Kläder 13
Davva2 Skalplagg i bomull som bara är vattentäta på vissa utsatta delar Kläder 14
JohannaXX Marmot Precip Full Zip Pant - 100 % vattentäta? Kläder 7
hannulan Lätta o vattentäta tumvantar Kläder 12
gogreen Varma smidiga vattentäta tumvantar? Kläder 12
hasu0801 Vattentäta blixtlås - marknadsundersökning Kläder 27
loewen Vattentäta byxor Kläder 14
crisscross Sorel Glacier ej vattentäta. Vad göra? Kläder 4
Sanna81 Vad göra med inte helt vattentäta skor? Kläder 5
jonte1 Varma och Vattentäta handskar Kläder 2
Strykarräven Mjukskalbyxor med vattentäta knän/bak Kläder 24
Swedish Berman Gympaskor/vattentäta Kläder 13
PaulPersson Vattentäta luftiga zip-off byxor Kläder 8
Xander Vattentäta blixlås Kläder 10
Wikinggirl Vattentäta påsar till kameran Kläder 4
Backpacker Vattentäta byxor Kläder 12
Martin Fjäderlätt Test av vattentäta/ventilerande membran! Kläder 5
Gubben på Udden Vattentäta zip-off ben Kläder 3
thim_g Vattentäta byx? Kläder 1
Davva2 Bör skalhandskar vara gjorda av läder? Kläder 5
nmr skalhandskar Kläder 5
Läraren GTX-skalhandskar Kläder 5
rakel prisvärda skalhandskar! Kläder 9
Surjamten Skalhandskar - Lowe Alpine Expeditions Mitts??? Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.