Vattentäta byxor

Vill köpa ett par vattentäta byxor som är relativt billiga.
Ska vara så tunna och lätta som möjligt, dock är priset den viktigaste faktorn.
Större krav har jag inte då jag bara ska vandra i dem.
Nån som har några bra förslag ?

//Linus
 
Tierra

Har ett par Tierra PacLite-byxor som har varit mycket bra. Lätta, vattentäta och förvånansvärt slitstarka. Vet dock inte om de går att få tag på längre.
/Andyman
 
Vill man ha ett par Gore-Tex byxor som är lätta och jämförelesevis billiga (jämfört med andra slags Gore-Tex) sâ är Gore-Tex PacLite svaret. De flesta fabrikanter med GTX-licens har väl âtmindstonde ett kit (jack + byxor) i detta material.

Mvh / Mats
 
Hittade ett par Marmot Precip för 790 kronor på Sportsnet.
Väger 200 gram och är vind/vattentäta.
Kan det bli billigare/lättare ?

//Linus
 
ITAB T&P Discovery

ITAB (http://www.idefixteko.se) har en byxa T&P Discovery. En vanlig skalbyxa för strax under 500. Vattentät och funktionell. No frills liksom. Finns säkert lättare plagg dock, men priset är oslagbart.

Har själv beställt ett par. Återkommer när jag fått dem.
 
Re: ITAB T&P Discovery

battleangel; sa:
ITAB (http://www.idefixteko.se) har en byxa T&P Discovery. En vanlig skalbyxa för strax under 500. Vattentät och funktionell. No frills liksom. Finns säkert lättare plagg dock, men priset är oslagbart.

Har själv beställt ett par. Återkommer när jag fått dem.

//Linus
 
Fick byxorna i veckan. Köpte även en Vindblus och lite annat skoj. Har inte direkt hunnit testa dem fullt ut dock. Så recension är väl att ta i.

Använder dem när jag cyklar fram och tillbaka till jobbet just nu (vädret har ju varit rätt kasst). Vad jag kan se så håller de måttet. De är väldigt lätta (allt är ju relativt dock) och rymliga. Passformen indikerar "normala" storlekar. Själv köpte jag en 48/50. Har normalt lite under 48 men det gick vägen.
Hur mkt vatten de står pall för är svårt att säga. Det skulle jag behöva testa ordentligt .. dock håller det upp idag så .. :)

Cykling blev lite för hög intensitet upplevde jag. Dvs byxorna hann inte riktigt med att andas och jag fick en lite blöt känsla över låren. Nu cyklar jag alltid lite tufft så det måste ni tänka på. Kan inte avgöra om byxorna läcker vatten från utsidan men det vore rätt märkligt isf. Det ska ju vara vattenpelare 4000mm. Kan ha haft ngt med vinkeln som byxorna hamnade i under cyklingen. Per def ska de vara vattentäta. Effekten kan givetvis ha förstärkt av att utsidan av byxorna kyldes ned av regn och vind.

Har burit byxorna utan ngt plagg under vilket går utmärkt. Egentligen är det ju skalbyxor som sagt. Nätfodret känns dock mjukt och behagligt.
Slitstyrkan oroar mig mer. Givetvis finns det förstärkningar över benslut, knän och rumpa. Skalbyxor är kanske inte så tuffa i allmänhet. Vad vet jag.

Jag tror att priset är det som övertygar mest iaf till slut. Skulle vara intressant att se en riktigt jämförelse mellan Discovery och mer prestige-laddade modeller. Jag är nöjd men har å andra sidan inte så mkt att jämföra med.

Frågor?


[Ändrat av battleangel 2003-07-06 kl 08:24]
 
battleangel; sa:
Fick byxorna i veckan. Köpte även en Vindblus och lite annat skoj. Har inte direkt hunnit testa dem fullt ut dock. Så recension är väl att ta i.

....

Frågor?


[Ändrat av battleangel 2003-07-06 kl 08:24]

Tack för recentionen.
Men som du säger, men måste testa byxorna hårdare för att verkligen kunna få en bra uppfattning om dem.
Om du har en vattentät jacka kan du ju alltid ställa dig i duschen och testa.
Tänkte jag göra när jag får mina framtida byxor för att verkligen testa varje söm i jackan och byxor.

Frågan är bara hur bra andningsförmågan är i Discoveryn.
Samtidigt som det verkar vara en prisvärd byxa kan det kanske vara värt att lägga de sista 290 kronorna extra för att få ett par Marmot precip ifall de andas (avsevärt) bättre.
Ska inte köpa byxorna förrän om ca 2 veckor så ifall du kan återkomma när du testat dem under hårdare förutsättningar så vore det super.

Vore inte fel med en recention på Marmot Precip ifall nån har testat denna byxa.

//Linus
 
Ska inte köpa byxorna förrän om ca 2 veckor så ifall du kan återkomma när du testat dem under hårdare förutsättningar så vore det super.

Vore inte fel med en recention på Marmot Precip ifall nån har testat denna byxa.

//Linus

Jag kanske är för sent ute, du kanske redan har handlat?
Efter tips i en annan tråd http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=20026 köpte min man och jag varsitt par Marmot Precip-byxor inför vår årets semester. Vi valde modellen med hel dragkedja i benen, otroligt lätta att ta på och av.
Vi hade mestadels bra väder, så någon tuff test blev det inte för byxorna, men vi gick en längre vandring i envist regn, och då funkade de jättebra. Blev inte svettiga, läckte inte regn och när regnet upphört kunde vi packa ned byxorna i ryggsäcken igen efter bara en liten stund för de var då torra. Vi är båda väldigt nöjda och kommer nog att köpa tillhörande jacka till nästa vandringssemester.
Det enda jag upplevde som ett problem var storleken. Eftersom jag är liten och kort köpte jag storlek S, men de var ganska korta i benen. Kortare än mina vandrarbyxor, men de gick precis ned över skaften på kängorna, så jag blev inte blöt, men jag var tvungen att vika upp vandrarbyxorna under. Min man köpte stl M och de passade honom bra, men han är inte heller jättelång. Om man är väldigt lång och smal kan det nog bli problem, antingen får man för korta byxben eller för bylsiga byxor om man väljer en storlek som är bra på längden.

/Karin
 
Har haft en precip jacka helt ok ,du har ju även andra helt ok byxor i samma prisklass Mountain Equipment har även Helly Hansen ,se sportsnet ,har använt deras Helly tech material helt ok ,även Lowe alpin har samma prisklass o funktionella byxor runt en 800 spänn, annars är det nog g -tex i packlite som gäller men då springer du ju upp minst500 till , även Tierra hade utförsäjning på sina Meli på Sasquatch i stockholm de är i packlite har jag för mig, ca 800kronor tror jag mvh Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
loewen Vattentäta byxor Kläder 14
PaulPersson Vattentäta luftiga zip-off byxor Kläder 8
statemachine Impregnera (inte så) vattentäta vinterkängor. Kläder 2
Fjorr Vattentäta löparhandskar Kläder 6
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
Elvah Klättermusen Durin helt vattentäta? Kläder 7
rJohansson Skalbyxa att dra över kängorna, vattentäta? Kläder 3
Smogz Softshellbyxor ej vattentäta, som ryms utanpå slalompjäxor Kläder 1
fowwe Vattentäta blixtlås - finns de? Kläder 13
Glännman Vattentäta skalhandskar Kläder 19
Davva2 Skalplagg i bomull som bara är vattentäta på vissa utsatta delar Kläder 14
JohannaXX Marmot Precip Full Zip Pant - 100 % vattentäta? Kläder 7
hannulan Lätta o vattentäta tumvantar Kläder 12
gogreen Varma smidiga vattentäta tumvantar? Kläder 12
hasu0801 Vattentäta blixtlås - marknadsundersökning Kläder 27
crisscross Sorel Glacier ej vattentäta. Vad göra? Kläder 4
Sanna81 Vad göra med inte helt vattentäta skor? Kläder 5
jonte1 Varma och Vattentäta handskar Kläder 2
Strykarräven Mjukskalbyxor med vattentäta knän/bak Kläder 24
Swedish Berman Gympaskor/vattentäta Kläder 13
Xander Vattentäta blixlås Kläder 10
Wikinggirl Vattentäta påsar till kameran Kläder 4
Martin Fjäderlätt Test av vattentäta/ventilerande membran! Kläder 5
Gubben på Udden Vattentäta zip-off ben Kläder 3
thim_g Vattentäta byx? Kläder 1
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.