Vattentäta byxor

Hej!

Har kollat runt som en tok efter ett par pålitliga vattentäta vandringsbyxor. Vill inte köpa skalbyxor utan vill ha allt i ett så att man slipper att konka omkring med onödig extrapackning i ryggan. Har någon nån bra byxa att rekomendera så vore jag mycket tacksam!

/mackan:)
 
Om de skall vara riktigt vattentäta så är de nog skalbyxor, sedan kan det möjligen finnas skalbyxor som är mjukare på insidan, men då vinner man nog inget viktmässigt.
 
Fel fråga! Men svar ändå....

I vilket klimat avser du använda dessa? Svettas du normalt mycket när du går med ryggsäck i uppförsbacke? Hur bedömmer du att du svettas? Har du svettas mörk svett någon gång? Är du fakir? (Är du fullt frisk så att du tål dessa äventyrligheter...)
De flesta önskar luftande byxor som är någorlunda vindtäta men definitivt luftande i grenen, där nära 100% av jordens befolkning svettas....
Är dina byxor vattentäta måste du släppa ut den här svetten någon annanstans. Var vill du det skall ske? Valen är enkla uppåt eller neråt.....
Erfarenhetsmässigt när man går i drivande regn eller i våt vegitation är ett par rör över benen i vattentätt eller diffunderande material att föredra. På så sätt kan fortfarande gylfpinnen släppa ut överflödig värme. Dylika rör kallas hosor, lårings eller chaps beroende på vilken butik du besöker.....De är enkla att sy själv.
Om du tänker vad händer när..... innan du skriver nästa inlägg så blir det sannorlikt mindre tvärsäkert och mera allmänt frågande. (Då lovar jag att spara på näsknäppen)
Är det storm på fjället kan skalplagg vara modellen om du går tillräckligt långsamt, men oftast ligger de i packningen, därav att de skall vara lätta och funktionella, billiga är ingen nackdel....
Sök gärna på trådar om bra byxor för friluftsliv. Just nu står kampen mellan joggarnas trikåer och lätta helsyntetiska resebyxor... på vintern regerar ull!
//J
 
Kan varmt rekommendera Haglöfs Foss II Pant. Använt dessa som enda byxor i flera år...

Jag skulle verkligen inte vilja använda Foss Pant som enda byxor. Jag använder mina väldigt ofta som överdragsbyxa, och det funkar de förhållandevis bra till, men jag ser fram emot den dag då det blir byxbyte. Ju mer jag använder dem, ju mer inser jag att det finns mycket bättre (överdrags-) byxor.
 
Om du tänker vad händer när..... innan du skriver nästa inlägg så blir det sannorlikt mindre tvärsäkert och mera allmänt frågande. (Då lovar jag att spara på näsknäppen)
//J


Trams!

Fågan var inte vilken typ av byxa som är bäst (det har nyligen diskuterats i en annan tråd) utan vilka vattentäta alternativ som finns. Om vi förutsätter att trådstartaren är läskunnig även i andra trådar, och dessutom är gammal nog att själv avgöra vilken typ av kläder han ska ha på sig, så måste han väl få ställa en sådan fråga utan näsknäppningar eller dylika fånerier?!

Åter till frågan:
Jag har använt lite olika typer av vattentätta brallor till vandring. De som jag använt mest är en variant av Fjällrävens grönlandsbrallor med ett löst hängande GT-foder i, men jag vet inte om de säljs längre. Senaste åren har jag i stället använt Taigas Forest, som känns som en mycket rejäl byxa, som samtidigt är väldigt mjuk och smidig. Mycket bra hängseln, lite högre rygg, och bra detaljlösningar gör dem till ett par riktigt trevliga vandringsbyxor!

Per
 
Vill man ha ett par skalbyxor som är sköna att bära direkt mot huden ska man nog satsa på ett par membranbyxor i 2-lagerslaminat eller 3-lagers med luddig insida (tex Goretex Softshell). Men såna plagg blir ju varmare och tyngre än en byxa i tunt 2,5-lagerslaminat (tex Precip och Paclite). Samma sak gäller ju ventilation - ju fler öppningar, desto tyngre.
 
Bortsett från att jag allmänt sett skulle rekommendera ett par hyfsat vindtäta vandringsbyxor kombinerat med separata regnbrallor, så...

Om du ska köra på enbart ett par byxor så är mitt tips att inte bry dig om hur de ser ut på insidan, ingen mesh eller dylikt. Ha istället ett tunt - mycket tunt - underställ under. Annars kommer du nämligen ha svett rinnande längs benen, det är inte skönt. Bättre att låta den sugas upp och fördelas ut av ett underställ (som snabbt kommer lukta stållångben). Jag körde en period med ett par vattentäta HH-byxor med hellång dragkedja på sidorna som sommarbyxor, var på väg att klippa bort meshtyget inuti innan jag kom på att det var lättare och bättre med två par byxor. Fortfarande har jag understället på mig under regnbyxorna om jag förväntar mig en heldag i spöregn (och vindbyxorna ligger då i ryggsäcken såklart).
 
Jag skulle verkligen inte vilja använda Foss Pant som enda byxor. Jag använder mina väldigt ofta som överdragsbyxa, och det funkar de förhållandevis bra till, men jag ser fram emot den dag då det blir byxbyte. Ju mer jag använder dem, ju mer inser jag att det finns mycket bättre (överdrags-) byxor.

Haha, ja smaken e som baken sägs det. Men seriöst, vad är det du är missnöjd med? Jag tycker dom andas bra och meshen fångar upp den lilla fukt som ändå kan skapas. Går att vika upp till shorts och vattentäta får man nog andå rakna dom som. Det enda minus jag kan komma på är att dom är lite ömtåliga...
 
Norrönas Dovre i XCR fungerar som enda byxa, men är det över 20 grader och man vandrar med stor rygga så blir det varmt. Gylfen öppen. HellyTech testade jag också som enda byxa, men på tok för varmt. Sak samma med klassisk GoreTex i byxorna. Jag gillar riktiga byxor, med bra fickor, hällor för livrem och som håller.

Tre alternativ har jag för fjällvandringar. Ett par Taiga Trader i bomull/poly, vattenavvisande, som är bra att gå i, kombinerat med lättlätta regnbyxor, endast Dovrebyxorna eller Taigabyxorna kombinerat med Dovrebyxorna. Prakiskt att bara kunna dra remmar runt bensluten om det är mycket vadande under vandringen som man kan med ett par skalbyxor.

Hur nöjd jag blir med mitt val beror på vad det visar sig bli för väder;-)

Raskesven
 
Taiga i alla väder

Har använt Taigas byxa Forest under hösten och vintern som byxa under dagsvandringar. Instämmer med Per fson om att det är en trevlig byxa. Jag har under alla vandringar haft ett tunnare eller tjockare, beroende på temperatur, underställ under. Byxorna går att spänna åt över kängorna med en fotledsrem. Som det tidigare så spydigt uttryckts, måste då svetten ta vägen någon annan stans än neråt och om jag går raskt öppnat jag därför gylfen. Något jag fick lära mig i militären att göra under march.
Jag har inte provat Forestbyxan under sommarsäsong men den är rymlig nog för att vid regn då tjäna som överdragsbyxa över en mer ventilerande byxa. Eftersom vi är läskunniga ser jag att trådskrivaren snart skall resa till Skottland. Skulle jag åka dit och ta med mig ett enda par byxor skulle det bli Taigas Forest.

Som kuriosa kan jag nämna att min friluftsförebild "Lars Monsen fra norge" gjort samma erfarenhet. Han vandrade typ en månad i sträck i Gore-Tex byxor och dito jacka för att slippa bära med sig en extra uppsättning regnkläder.

trevlig resa, eller som man säger i norge, Go tur!

/Per-Olof
 
En annan nackdel med altiallo-brallor

Jag provade på en sommarvandring i Abiskofjällen att bara gå i ITAB's Discoverybyxor (membranbyxor med meshfoder). Det funkade även om det vid varmare tillfällen blev lite svettigt i ryggslutet (i övrigt svettas jag nästan aldrig om benen).

Upptäckte dock efter 2-3 dar att de bar på samma nackdel som syntetiska underställ, nämligen att alla lukter verkar stanna i tyget. När jag knäppte upp brallorna var det som att stiga in på en välanvänd pissoar (nej, jag hade inte pissat på mig). Så ett råd om du trots detta vill satsa på alltiallobrallor är att ta med mycket handtvättmedel.

Den enda fördelen med altiallobrallor enligt min begränsade erfarenhet är att man inte behöver stanna för byta byxor eller plocka fram överdragsregnbyxorna och att man sparar lite plats i ryggsäcken (men inte vikt).

/Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PaulPersson Vattentäta luftiga zip-off byxor Kläder 8
Backpacker Vattentäta byxor Kläder 12
statemachine Impregnera (inte så) vattentäta vinterkängor. Kläder 2
Fjorr Vattentäta löparhandskar Kläder 6
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
Elvah Klättermusen Durin helt vattentäta? Kläder 7
rJohansson Skalbyxa att dra över kängorna, vattentäta? Kläder 3
Smogz Softshellbyxor ej vattentäta, som ryms utanpå slalompjäxor Kläder 1
fowwe Vattentäta blixtlås - finns de? Kläder 13
Glännman Vattentäta skalhandskar Kläder 19
Davva2 Skalplagg i bomull som bara är vattentäta på vissa utsatta delar Kläder 14
JohannaXX Marmot Precip Full Zip Pant - 100 % vattentäta? Kläder 7
hannulan Lätta o vattentäta tumvantar Kläder 12
gogreen Varma smidiga vattentäta tumvantar? Kläder 12
hasu0801 Vattentäta blixtlås - marknadsundersökning Kläder 27
crisscross Sorel Glacier ej vattentäta. Vad göra? Kläder 4
Sanna81 Vad göra med inte helt vattentäta skor? Kläder 5
jonte1 Varma och Vattentäta handskar Kläder 2
Strykarräven Mjukskalbyxor med vattentäta knän/bak Kläder 24
Swedish Berman Gympaskor/vattentäta Kläder 13
Xander Vattentäta blixlås Kläder 10
Wikinggirl Vattentäta påsar till kameran Kläder 4
Martin Fjäderlätt Test av vattentäta/ventilerande membran! Kläder 5
Gubben på Udden Vattentäta zip-off ben Kläder 3
thim_g Vattentäta byx? Kläder 1
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.