Varma smidiga vattentäta tumvantar?

Hej, har sökt och sökt i forumet men hittar inget svar på min fråga.

Jag är ute efter ett par VARMA smidiga vattentäta och slitstarka tumvantar. Extra plus om man kan stoppa i fuktiga händer direkt i.

Vantarna ska vara 100%vattentäta och inte bara ha vattentätt material i handen eller på ovansida.

Dom ska inte användas till högpuls så andas osv är ointressant. Dom ska även funka utan något typ av vantar under/i, eftersom man fort måste kunna få av sig till bara händerna.

Har kollat på försvarets gamla, men dom verkar väldigt klumpiga, fått fel intryck?

Är inte intresserad av att köpa något för 1000kr. Runt 500spänn är max.

Något som kanske surfat förbi något ställe med REA utförsäljning på dyra vantar?

Tackar på förhand för all hjälp!

MVH M
 
Vantar och handskar

Vantar bruka vara mjuka, luftiga och fluffiga, i ull, bomull eller syntet, de finns som tumvantar och fingervantar samt torgvantar, utan fingertoppar.
Handskar var en gång i tiden av skinn, finns i fingerhandskar och tumhandskar samt militära trefingershandskar och som jakthandskar. Numera tillverkas handskar mest av annat an skinn, men det förekommer ännu.
Vattentäta vantar, noway......
Men vattentäta handskar, Mc-affärerna har prima modeller. Men de blir våta innifrån av handsvetten t o m när man kör mc.
Neopren handskar är smidiga och torgvantemodellen, med bara fingertoppar har jag en kamrat som har och brukar för att kunna jobba med fingertopparna samt släppa ut svetten. Tror han beställde sina hos tjejen som klistrar dykardräkter. Torgvantar räcker länge för mig, har ett par tunna handskar att dra på utanför om det skulle bli riktigt kallt.
 
Fråga mig inte var... Men visst finns det vattentäta handskar. Var enda Lofotfiskare har sånna. Ser ut som ett par tjocka fodrade diskhandskar. Finns både i finger modell och tummodell. Du får nog kolla i fiske/båt/seglings-världens motsvarighet till Naturkompaniet. Inte någon vanlig spöfiskebutik, inte. Leta reda på en butik som säljer yrkeskläder för sjön, där kommer du hitta dem. Du kanske ska sticka ner till närmaste fiskehamn och höra med yrkesfiskarna...
 
Tyska arméns Gore tex-vantar

kan kanske vara något. Jag har ingen erfarenhet av dem så jag vet tyvärr inte
om det är bra grejer.

För några år sedan fanns de i varenda ÖB-butik men sedan ÖB slutade med militärt kan
det bli knepigare. Har du vägarna förbi Umeå finns de dock här:
http://www.armyshopen.se/varor.php?sokfalt=Överskott-utländskt&checkbox4=type&sok=S%F6k

Det gick inte att länka till den specifika produkten så du får scrolla nedåt tills du kommer till
Tyskland. Gore tex-handskar, grå, kallas de.

Lycka till!
 
kan kanske vara något. Jag har ingen erfarenhet av dem så jag vet tyvärr inte
om det är bra grejer.

För några år sedan fanns de i varenda ÖB-butik men sedan ÖB slutade med militärt kan
det bli knepigare. Har du vägarna förbi Umeå finns de dock här:
http://www.armyshopen.se/varor.php?sokfalt=Överskott-utländskt&checkbox4=type&sok=S%F6k

Det gick inte att länka till den specifika produkten så du får scrolla nedåt tills du kommer till
Tyskland. Gore tex-handskar, grå, kallas de.

Lycka till!

Precis vad jag sökte!

Tack så jättemycket för länken!

MVH Markus
 
Har du kollat sortiment för fiske eller paddling, neoprenhandskar?

T ex Glacier Mitt en bit ner på denna sidan:
http://www.glacieroutdoor.com/products_water.php
(35 USD, vet inte vad de kan tänkas kosta om de finns i Sverige.)

Chota är ett annat märke för paddling/fiske, finns t ex på Kanotcentrum i Göteborg:
http://chotooutdoorgear.net/shop/product_info.php?cPath=21_27&products_id=33
Leta under "Paddlar & Tillbehör":
http://www.kanotcentrum.se/

Har redan ett par Glaciergloves men inte med samma avsikt riktigt. Tror tyvärr neoprene blir lite för klumpigt och kanske också inte riktigt så varmt som det behöver vara utifrån min erfarenheter med nuvarande Glaciers.

Men tack för tipset, att det fanns helt vattentäta Glacier visste jag inte och det kommer garanterat att undersökas i framtiden!
 
Fråga mig inte var... Men visst finns det vattentäta handskar. Var enda Lofotfiskare har sånna. Ser ut som ett par tjocka fodrade diskhandskar. Finns både i finger modell och tummodell. Du får nog kolla i fiske/båt/seglings-världens motsvarighet till Naturkompaniet. Inte någon vanlig spöfiskebutik, inte. Leta reda på en butik som säljer yrkeskläder för sjön, där kommer du hitta dem. Du kanske ska sticka ner till närmaste fiskehamn och höra med yrkesfiskarna...

Uttryckte mig nog lite dumt där med 100% vattentäthet. Är ju inte så inne "på" detta med friluftstermerna :) Men tack endå för tipset!

Menade att om man tappar vanterna eller lägger dom på t.ex. blöt is ska dom inte suga åt sig och bli våta även om dom får ligga där en liten stund.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hakansteen Varma och smidiga handskar? Kläder 12
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
chappe92 Vandringsstrumpor för dem med varma/svettiga fötter Kläder 14
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
vandrafjäll Pjäxöverdrag som är varma Kläder 2
BeatriceK Varma stövlar/kängor Kläder 42
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
Hella82 Är vandringskängor varma Kläder 18
The_Lost_Cyclist Varma kängor som fungerar att vandra i.. Kläder 2
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29
Stuvarn Varma tummevantar! Kläder 3
sajberjohan Varma skor och skidor Kläder 6
bybben Varma goa långkalsonger, vart köpa? Kläder 10
MBac Varma vantar? Kläder 11
langby Riktigt varma vantar Kläder 15
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Kläder 54
Iggle Kängor för varma skiftande klimat Kläder 26
marinabecher varma skor Kläder 2
jonte1 Varma och Vattentäta handskar Kläder 2
Frusen Varma handskar? Kläder 28
joask202 Kängor för varma fötter Kläder 3
mijo75 Söker varma fleace kalsonger/cykelbyxor Kläder 6
Onedge Varma handskar & sockor!! Kläder 4
cotterskog Varma skidhandskar/vantar? Kläder 28
Kung Stalle Varma sulor. Kläder 3
adventure_transport Bra, varma handskar///vantar Kläder 12
Vandrare Varma överdragsbyxor? Kläder 34
xochitl Hestra Outlast Eagle tillräckligt varma? Kläder 0
samme83 Varma kläder för inaktivt uteliv? Kläder 17
somule Varma innerhandskar sökes! Kläder 0
Tips på varma vantar Kläder 3
Varma vandrarkängor!? Kläder 7
Xacoon Smidiga läderhandskar som tål lite? Kläder 14
Thrashback Lätta och smidiga vinterskor, behöver tips Kläder 0
statemachine Impregnera (inte så) vattentäta vinterkängor. Kläder 2
Fjorr Vattentäta löparhandskar Kläder 6
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
Elvah Klättermusen Durin helt vattentäta? Kläder 7
rJohansson Skalbyxa att dra över kängorna, vattentäta? Kläder 3
Smogz Softshellbyxor ej vattentäta, som ryms utanpå slalompjäxor Kläder 1
fowwe Vattentäta blixtlås - finns de? Kläder 13
Glännman Vattentäta skalhandskar Kläder 19
Davva2 Skalplagg i bomull som bara är vattentäta på vissa utsatta delar Kläder 14
JohannaXX Marmot Precip Full Zip Pant - 100 % vattentäta? Kläder 7
hannulan Lätta o vattentäta tumvantar Kläder 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.