Vattentäta blixtlås - finns de?

Har letat efter en utförlig diskussion om ämnet i diverse trådar men inte funnit någon. Så jag startar en ny. Väljer att göra det under Kläder, men det kan lika gärna gälla blixtlås i t ex ryggsäckar (vilket är anledningen till att jag väcker frågan).

Saken är den att min ryggsäck (70 liter) är mycket tät och egentligen klarar sig utan yttre regnskydd. Utom locket, där det under långvarigt regn tar sig in vatten och fukt. Alla sömmar i ryggsäcken är tejpade, också i locket, så jag misstänker det "vattentäta" blixtlåset i locket. Men jag är inte säker.

Överhuvudtaget är jag lite misstänksam emot påståenden om att man skulle kunna tillverka vattentäta blixtlås, men jag vill inte helt utesluta att det går. Men kan verkligen kapillärkraften stoppas? Eller kraftigt slagregn rakt på blixtlåset?

Mitt regnställ som jag använder på fjällvandringar är av traditionell typ med vanligt blixtlås och vindslå, så när det gäller regnställ har jag ingen erfarenhet av "vattentäta" blixtlås.

/Hans
 
De "vattentäta" dragkedjor som normalt används skulle jag klassa som "stänktäta" . Skall det vara vattentätt så hamnar man nog på de dragkedjor som används i torrdräkter.
 
För att

de kraftiga vattentäta blixt/glidlåsen skall fortsätta fungera krävs underhåll och försiktighet. I en ryggsäck är kanske tätning typ kanotsäck med ett antal vikningar i änden lämpligare än blixtlås?

Thure
 

Bilagor

  • X_SEA2SUMMITBIGRIVER_S08.jpg
    X_SEA2SUMMITBIGRIVER_S08.jpg
    29.2 KB · Visningar: 1,518
de kraftiga vattentäta blixt/glidlåsen skall fortsätta fungera krävs underhåll och försiktighet. I en ryggsäck är kanske tätning typ kanotsäck med ett antal vikningar i änden lämpligare än blixtlås?

Thure

De där säckarna känner jag till, har några själv. Men jag använder dem i ryggsäcken bara till sovsäcken och ibland till digitalkameran. Jag var mer intresserad av en allmän diskussion om blixtlåsen, eftersom det i framtiden kan bli köp av nya regnkläder. I den ryggsäck jag syftade på är det bara utrymmet i locket (och inte själva huvudsäcken) som tar in vatten.
 
TiZIP www.tizip.com har vattentäta och lufttäta dragkedjor, kräver omsorg vid öppning och stängning, rengöring, och att man smörjer dem med jämna mellanrum. Håller dock fullständigt tätt om man gör detta. Finns att köpa på t.ex. ebay eller alibaba.
 
TiZIP www.tizip.com har vattentäta och lufttäta dragkedjor, kräver omsorg vid öppning och stängning, rengöring, och att man smörjer dem med jämna mellanrum. Håller dock fullständigt tätt om man gör detta. Finns att köpa på t.ex. ebay eller alibaba.

Tack för länken, då tycks de alltså finnas. Kollade ytterligare någon tillverkare som tillverkar liknande.
Men då blir nästa fråga: Är de blixtlås som finns på de märkessryggsäckar och -regnkläder vi köper i friluftsbutikerna av denna kvalité? Hur upplevs de i praktiken? Är det fler än jag som misstänker eller erfarit att de inte håller måttet?

Det här med noggrann smörjning är något jag inte tänkt så mycket på, så det var bra att bli påmind om det. Men på en lång och kanske regnig fjällvandring blir detta ytterligare en rutin som ska arbetas in (med smöjning flera gånger), och då känns kanske ett gammaldags regnskydd mer okomplicerat om man vill vara säker på att ryggsäcken ska hålla tätt.
 
Hans

De som bygger torrdräkter brukar ha i lager och vet var man kan köpa i små kvantiteter. De vattentäta ryggsäckar som jag har lär vara vattentäta ner till 8 m djup. De har skruvlock med oringar.
Tror inte att ryggsäcksbyggare som sätter in blixtlås i locket riktigt vet vad de ger sig in på. Mitt dygnsrekord på regn när jag bott ute är 720 mm och då blev det mesta blött och lerigt.
go tur
 
Tack för länken, då tycks de alltså finnas. Kollade ytterligare någon tillverkare som tillverkar liknande.
Men då blir nästa fråga: Är de blixtlås som finns på de märkessryggsäckar och -regnkläder vi köper i friluftsbutikerna av denna kvalité? Hur upplevs de i praktiken? Är det fler än jag som misstänker eller erfarit att de inte håller måttet?

Det här med noggrann smörjning är något jag inte tänkt så mycket på, så det var bra att bli påmind om det. Men på en lång och kanske regnig fjällvandring blir detta ytterligare en rutin som ska arbetas in (med smöjning flera gånger), och då känns kanske ett gammaldags regnskydd mer okomplicerat om man vill vara säker på att ryggsäcken ska hålla tätt.

På en vandring behöver man nog inte smörja någon gång, ifall man inte får problem med skräp eller liknande.

North face har TiZIP i sin vattentäta duffel http://se.thenorthface.com/tnf-se-en/waterproof-70-litre-duffel-1.html

Jag har Cargo Fly i min packraft och det är TiZIP Superseal och håller lufttätt. Innerpåsarna som man packar i likaså (uppblåsbara).
https://www.alpackaraft.com/index.cfm/store.catalog?CategoryID=65&ProductID=193
https://www.youtube.com/watch?v=giSVlTnKaj8

Det har inte varit några problem, men man måste rengöra dragkedjan innan man öppnar/stänger den. Rullstängning känns klart smidigare om man har möjlighet. Eller en vattentät påse inne i godtycklig ryggsäck.
 
TiZIP

Jag har en TiZIP dragkedja i fronten på torrdräkten och den håller tätt om jag plumsar i och badar. Den är betydligt svårare att stänga än en vanlig dragkedja och betydligt klumpigare. I topplocket på en ryggsäck är jag tveksam till att det blir en hit. Bättre då att ta bort dragkedjan från topplocket.

Ortlieb har ett antal vattentäta ryggsäckar som du kan kolla in.
 
Ska vi diskutera vattentät så får vi nog bli mer precisa, t ex hur många mm vattenpelare anses vara vattentätt?
Det brode premium-blixtlåsens tillverkare kunna redovisa.


/Patrik
 
Har letat efter en utförlig diskussion om ämnet i diverse trådar men inte funnit någon. Så jag startar en ny. Väljer att göra det under Kläder, men det kan lika gärna gälla blixtlås i t ex ryggsäckar (vilket är anledningen till att jag väcker frågan).

Saken är den att min ryggsäck (70 liter) är mycket tät och egentligen klarar sig utan yttre regnskydd. Utom locket, där det under långvarigt regn tar sig in vatten och fukt. Alla sömmar i ryggsäcken är tejpade, också i locket, så jag misstänker det "vattentäta" blixtlåset i locket. Men jag är inte säker.

Överhuvudtaget är jag lite misstänksam emot påståenden om att man skulle kunna tillverka vattentäta blixtlås, men jag vill inte helt utesluta att det går. Men kan verkligen kapillärkraften stoppas? Eller kraftigt slagregn rakt på blixtlåset?

Mitt regnställ som jag använder på fjällvandringar är av traditionell typ med vanligt blixtlås och vindslå, så när det gäller regnställ har jag ingen erfarenhet av "vattentäta" blixtlås.

/Hans

Vad jag vet funkar det nästan. Det finns ju torrdräkter inom dykning som klarar vattentryck ner mot 30m utan problem (säkert mer). Dessa blixlås är tunga, klumpiga men täta (tills de går sönder...)
 
Nja... På min Haglöfs Lim regnjacka satt ett blixtlås exponerat för pölar av vatten då jag dygn efter dygn låg på rygg och cyklade i regn utan att utrustningen hann torka under dygnsvilan. Upplevde att serat hjälpte till med att kappilärbryta dragkedjan. Fettfläckar på allt men det var sekundärt. Så det är mitt tips. Smörj!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hasu0801 Vattentäta blixtlås - marknadsundersökning Kläder 27
statemachine Impregnera (inte så) vattentäta vinterkängor. Kläder 2
Fjorr Vattentäta löparhandskar Kläder 6
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
Elvah Klättermusen Durin helt vattentäta? Kläder 7
rJohansson Skalbyxa att dra över kängorna, vattentäta? Kläder 3
Smogz Softshellbyxor ej vattentäta, som ryms utanpå slalompjäxor Kläder 1
Glännman Vattentäta skalhandskar Kläder 19
Davva2 Skalplagg i bomull som bara är vattentäta på vissa utsatta delar Kläder 14
JohannaXX Marmot Precip Full Zip Pant - 100 % vattentäta? Kläder 7
hannulan Lätta o vattentäta tumvantar Kläder 12
gogreen Varma smidiga vattentäta tumvantar? Kläder 12
loewen Vattentäta byxor Kläder 14
crisscross Sorel Glacier ej vattentäta. Vad göra? Kläder 4
Sanna81 Vad göra med inte helt vattentäta skor? Kläder 5
jonte1 Varma och Vattentäta handskar Kläder 2
Strykarräven Mjukskalbyxor med vattentäta knän/bak Kläder 24
Swedish Berman Gympaskor/vattentäta Kläder 13
PaulPersson Vattentäta luftiga zip-off byxor Kläder 8
Xander Vattentäta blixlås Kläder 10
Wikinggirl Vattentäta påsar till kameran Kläder 4
Backpacker Vattentäta byxor Kläder 12
Martin Fjäderlätt Test av vattentäta/ventilerande membran! Kläder 5
Gubben på Udden Vattentäta zip-off ben Kläder 3
thim_g Vattentäta byx? Kläder 1
hypercello Hjälp angående blixtlås. Kläder 6
pysen78 Felvända blixtlås i USA? Kläder 24
Rimfrost_i_skägget Byta blixtlås i skaljacka Kläder 1
thorburn Blixtlås under ärmarna?! Kläder 32
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
Elvah Finns strumpor som är tunnare fram? Kläder 6
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
Scout^ I jakten på en riktig jacka - var finns den? Kläder 16
_DanneW Letar efter de perfekta byxorna, finns de? Kläder 32
Tordnado Finns det en längre lätt dunjacka för män??? Kläder 12
FruNalleman Vad finns istf FjRäven Greenland Winter Parka? Kläder 8
perra_pop Vandrarkäng med lågt häl till tå drop finns en sådan ? Kläder 20
jotho Vandringsbyxor för långa, smala människor finns det? Kläder 17
såg finns det bra men biliga känngor Kläder 25
varghusse Finns denna känga? Kläder 18
erikerik Skalkänga med gore-tex, finns det verkligen? Kläder 4
Wibrån Vindtät men ventilerande jacka finns den? Kläder 12
votum Gore Tex skalplagg till barn - finns inte det? Kläder 4
avslutat080903 Finns M/90 dunjacka Kläder 16
Taikonaut Var finns Trollveggen Fleece Jakke? Kläder 0
Bwana finns jörnkängan kvar? Kläder 7
PoiRan Fjällräven - finns alternativ? Kläder 14
EvaR Tunn och varm fleecejacka, finns det? Kläder 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.