Vattentäta luftiga zip-off byxor

Mina drömbyxor till friluftsaktiviteter skulle behöva följande egenskaper

Vattentäta
Andandes material
Luftiga så att jag inte blir för varm på sommaren
Avtagbara ben

Detta skulle kombinera shorts, luftiga byxor och regnbyxor i ett. Är detta bara en dröm eller finns det någon tillverkare som har sådana byxor? (Jag har tittat på de flesta stora tillverkarna utan att hitta något, kanske finns det någon mindre eller udda tillverkare)
 
Luftiga är väl ytterligare ett par nivåer från "andas"-material. Nej, jag tror inte något kan vara luftigt och vattentätt. Däremot finns det ju många tunna lätta regnbyxor som stuvas i sin egen ficka att kompletera vanliga, snabbtorkande zip-offs med.
 
Swiss Army

En kombikniv är i teorin bra på allt. Så en snickare eller mekaniker skulle då inte behöva några andra verktyg?
Anledningen till att de gör det är att alla kombination av olika funktioner leder till kompromisser. Så man kan också säga att en Swiss Army kniv är dålig på allt.

Detta är enklare att leva med när det gäller ett hjälpmedel som inte används hela tiden. När det gäller kläder jag en varm anhängare av 80/20-regeln. Nämligen att prioritera det som är viktigast för 80 procent av användningen. För vandring är detta ventilation, eftersom benmusklerna genererar mycket värme.
Ett lätt, vindtätt material, ev med zipoffs tycker jag är bästa byxan. Detta kombineras med lätta, vattentäta byxor när så behövs.
Denna lösning är bekvämare, lättare och mångsidigare än allt-i-ett-lösningen

Som så många gånger har påpekats på Utsidan; vattentäta material som "andas" gör det bara obetydligt bättre än en svart plastsäck. De är täta och kommer att bli kladdiga varenda regnfri dag. Det tycker jag är onödigt.

Men det kan ju ha ett egenvärde att ha all-i-ett-byxor, som inte alls har med funktionen att göra.

Jörgen
 
Det är väl ungefär de slutsatser jag själv dragit. Regnkläder är nödvändiga. Om man satsat på fina gore-tex kläder så tappar man ändå funktionalitet (åtminstone den funktionallitet som man behöver på sommarhalvåret).

Så en kombination av regnkläder och vindtäta, vattenavvisande plagg både på överkroppen och underkroppen är den bästa lösningen.

Någon som säger emot?
 
PaulPersson; sa:
Det är väl ungefär de slutsatser jag själv dragit. Regnkläder är nödvändiga. Om man satsat på fina gore-tex kläder så tappar man ändå funktionalitet (åtminstone den funktionallitet som man behöver på sommarhalvåret).

Så en kombination av regnkläder och vindtäta, vattenavvisande plagg både på överkroppen och underkroppen är den bästa lösningen.

Någon som säger emot?
Ja. Om det under vandringens gång blåser kallt och ideligen kommer kraftiga regnfall vill jag gå i regntäta plagg. Då är det bättre med GT, typ XCR, än helt täta regnkläder, typ galon. Känner man sig dessutom tvingad att minska packvolym och vikt där det går, dvs. om man inte kan ösa på med vindjacka + regnjacka och vindbyxor + regnbyxor är ett par XCR byxor och GT-jacka den kompromiss jag funnit passar mig bäst.

Raskesven
 
Det jag ser som det största problemet med klädvalet är de varma sommarmånaderna. Då är det för varmt att ha hela g-tex byxor och jag vill gärna kunna ha shorts men detta medför att jag måste bära med mig regnbyxor också. En lösning skulle vara om det fanns g-tex byxor som zip-off byxor eftersom benen då skulle bli ganska välventilerade om man tog av byxbenen.

Hur väl kan man egentligen ventilera de olika g-tex byxorna, jag har sett en del med diverse öppningar längs benet.

Överkroppen ser jag inte som ett lika stort problem eftersom man ändå bär med sig mer än ett lager, t-shirt och jacka som exempel. Det gör att det är lättare att ventilera överkroppen genom att ta av jackan.
 
Ja, et par zipoff i GT vore kanske inte så dumt. Nu är det stor skillnad i "andasfunktion" mellan olika texmaterial. Mina Helly-tech brallor är på tok för varma för sommaren. Vanlig äldre GT är också väl varmt. Men XCR tycker jag "andas" acceptabelt, med hjälp av uppkavlade byxben och öppen gylf under vandring när det är varmt. Visst skulle jag gärna komplettera dem med ett par än mer luftiga byxor, vilket jag tidigare gjort, men för mig måste volym och vikt ner så det bidde till slut bara XCR-brallorna.

Raskesven
 
Man kanske skulle ta och köpa ett par bra g-tex brallor och låta någon tillräckligt händig person göra om dem till zipp-off byxor. Så länge man köper ett par byxor som är tillräckligt långa och ett par vattentäta blixtlåsar så borde det väl bli bra. (Jag tror nog jag skall prata lite snällt med svärmor)
 
PaulPersson; sa:
Så länge man köper ett par byxor som är tillräckligt långa och ett par vattentäta blixtlåsar så borde det väl bli bra.
Man bör nog inte överdriva behovet av vattentäthet ens i regnbyxor. Vattentäta blixtlås är dyra och tröga. Så länge tyget i "shortsen" täcker blixtlåset borde det räcka. Sen tycker jag att det får regna bra mycket på sommaren för att jag ska ta fram regnbyxorna, i alla fall så länge man rör sig. Skönare att bli blöt utifrån än inifrån, blöt blir man i alla fall. Huvudsaken när det regnar är att inte bli kall som jag ser det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
statemachine Impregnera (inte så) vattentäta vinterkängor. Kläder 2
Fjorr Vattentäta löparhandskar Kläder 6
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
Elvah Klättermusen Durin helt vattentäta? Kläder 7
rJohansson Skalbyxa att dra över kängorna, vattentäta? Kläder 3
Smogz Softshellbyxor ej vattentäta, som ryms utanpå slalompjäxor Kläder 1
fowwe Vattentäta blixtlås - finns de? Kläder 13
Glännman Vattentäta skalhandskar Kläder 19
Davva2 Skalplagg i bomull som bara är vattentäta på vissa utsatta delar Kläder 14
JohannaXX Marmot Precip Full Zip Pant - 100 % vattentäta? Kläder 7
hannulan Lätta o vattentäta tumvantar Kläder 12
gogreen Varma smidiga vattentäta tumvantar? Kläder 12
hasu0801 Vattentäta blixtlås - marknadsundersökning Kläder 27
loewen Vattentäta byxor Kläder 14
crisscross Sorel Glacier ej vattentäta. Vad göra? Kläder 4
Sanna81 Vad göra med inte helt vattentäta skor? Kläder 5
jonte1 Varma och Vattentäta handskar Kläder 2
Strykarräven Mjukskalbyxor med vattentäta knän/bak Kläder 24
Swedish Berman Gympaskor/vattentäta Kläder 13
Xander Vattentäta blixlås Kläder 10
Wikinggirl Vattentäta påsar till kameran Kläder 4
Backpacker Vattentäta byxor Kläder 12
Martin Fjäderlätt Test av vattentäta/ventilerande membran! Kläder 5
Gubben på Udden Vattentäta zip-off ben Kläder 3
thim_g Vattentäta byx? Kläder 1
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
Jocke B Luftiga sandaler - tips? Kläder 3
joanna Black Diamonds" Stormline Stretch Full Zip" - omöjliga tryckknappar...? Kläder 17
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
Johan123 Friluftsbyxor som går att vika/rulla upp till shorts-längd (ej zip-off)? Kläder 7
Sarvi Trekvartslång zip-off byxa till sommaren? Kläder 2
tango Vindtäta snabbtorkande zip-off som även funkar på stan Kläder 6
FruNalleman Zip-off-byxa för sommarbruk? (varm man) Kläder 5
m_t_j Tips på bra zip-in jacka (mellanlagret) Kläder 0
knolpak Köpråd, byxor eller zip off-byxor Kläder 14
Hagge91 Tåliga Zip-off byxor Kläder 2
falken85 Nya Zip-off byxor Kläder 5
HillBillyBob Hitta zip-off byxor i juniorstorlek (140cl)? Kläder 4
Collin icebreaker epic zip Kläder 1
myggan i tältet Merinoväst med polo-zip Kläder 7
Campse Var köper jag zip-off-byxa i storlek 170? Kläder 3
perlarsson Zip-offbyxor med utsvängda ben Kläder 1
Jakan Zip-byxor Kläder 5
100826 Everest zip off pants. Kläder 1
highlandpark Knöligt med zip-in i TNFs jackor! Kläder 3
npeter Marmot DriClime Side Zip Pants Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.