Festival-zip-byxor?

Är på jakt efter zipbyxor, dvs avtagbara ben och inte för tjock och bysligt tyg så man kan ta de avtagna byxbenen i benfickan. gott om fickor: minst två vanliga framfickor med bra stängning (dvs inte öppna som vanliga jeansfickor), två benfickor och gärna också två backfickor med bra stängning. Med bra stängning menar jag minst rejäl kardborre men helst blixtlås. Benficka ska tåla minst 0,5l fylld petflaska och blixtlåsen på benficka ska helst stängas frmaåt och öppnas bakåt (som på dagens FM M/90 byxor). Övriga fickor ska rymma plånbok, 2 mobiler, nyckellknippa, solglasögonfordral och lite till. Jag det är på gränsen till överlast men är det långt mellan beoende och festivalscener och man vill undvika väska så hamnar mycket i fickorna. Lite tåliga, dvs inget ömtåligt UL men inte heller så varmt att man svettas bort en varm dag i solen. Snabbtorkanade är plus men inte på bekostnad av stryktålighet. Skulle de dessutom ha vattentätt tyg i rumpan så man kan sitta på gräs utan att bli blöt är det bonus.

Det som ofta friluftsbyxor saknar är bra stängning på framfickorna eller att det är för ömtåligt tyg i fickorna - nättyg klarar otast inte lasten i en ficka. Närman suttit ner ska inte grejorna i fickorna ha ramlat ut - det ska kardborre/blixtlås eller annan stängning ha sett till.

Några tips?

Eller blir det GDS med att gör fickstängning på framfickor - för utan det kravet finns nog flera alternativ?

/Patrik

Tror jag skriver samma sak i listform, måste-krav
Zip-ben, blåxtlåsdelningen på benets utsida
2 benfickor med bra stängning, min last 0,5l PET i en ficka
2 framfickor med bra stängning
Tåliga men inte för varma
Hälllor för livrem eller motsv, för att hålla uppe lasten

Bonus, bra att ha krav
Vattentätt tyg i byxbaken
Bakfickor, med bra stängning
Snabbtorkande
Smutsvänlig färg, typ grå, grön, brun eller möjligen svart men då lite risk för överhettning
 
Är på jakt efter zipbyxor, dvs avtagbara ben och inte för tjock och bysligt tyg så man kan ta de avtagna byxbenen i benfickan. gott om fickor: minst två vanliga framfickor med bra stängning (dvs inte öppna som vanliga jeansfickor), två benfickor och gärna också två backfickor med bra stängning. Med bra stängning menar jag minst rejäl kardborre men helst blixtlås. Benficka ska tåla minst 0,5l fylld petflaska och blixtlåsen på benficka ska helst stängas frmaåt och öppnas bakåt (som på dagens FM M/90 byxor). Övriga fickor ska rymma plånbok, 2 mobiler, nyckellknippa, solglasögonfordral och lite till. Jag det är på gränsen till överlast men är det långt mellan beoende och festivalscener och man vill undvika väska så hamnar mycket i fickorna. Lite tåliga, dvs inget ömtåligt UL men inte heller så varmt att man svettas bort en varm dag i solen. Snabbtorkanade är plus men inte på bekostnad av stryktålighet. Skulle de dessutom ha vattentätt tyg i rumpan så man kan sitta på gräs utan att bli blöt är det bonus.

Det som ofta friluftsbyxor saknar är bra stängning på framfickorna eller att det är för ömtåligt tyg i fickorna - nättyg klarar otast inte lasten i en ficka. Närman suttit ner ska inte grejorna i fickorna ha ramlat ut - det ska kardborre/blixtlås eller annan stängning ha sett till.

Några tips?

Eller blir det GDS med att gör fickstängning på framfickor - för utan det kravet finns nog flera alternativ?

/Patrik

Tror jag skriver samma sak i listform, måste-krav
Zip-ben, blåxtlåsdelningen på benets utsida
2 benfickor med bra stängning, min last 0,5l PET i en ficka
2 framfickor med bra stängning
Tåliga men inte för varma
Hälllor för livrem eller motsv, för att hålla uppe lasten

Bonus, bra att ha krav
Vattentätt tyg i byxbaken
Bakfickor, med bra stängning
Snabbtorkande
Smutsvänlig färg, typ grå, grön, brun eller möjligen svart men då lite risk för överhettning

Kolla Engelson.
 
Jag letar själv, dock inte med riktigt samma höga krav, men zip-off-byxor verkar nästan ha försvunnit från t.ex. Stadium och Intersport. Förr hade de ofta många olika modeller, nu hittar man knappt nåt alls.

Har inte kollat Decathlon ännu dock, kollar man deras hemsida verkar sortimentet lite bättre än Stadium och Intersport.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Black Diamonds" Stormline Stretch Full Zip" - omöjliga tryckknappar...? Kläder 17
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
Johan123 Friluftsbyxor som går att vika/rulla upp till shorts-längd (ej zip-off)? Kläder 7
Sarvi Trekvartslång zip-off byxa till sommaren? Kläder 2
tango Vindtäta snabbtorkande zip-off som även funkar på stan Kläder 6
FruNalleman Zip-off-byxa för sommarbruk? (varm man) Kläder 5
m_t_j Tips på bra zip-in jacka (mellanlagret) Kläder 0
knolpak Köpråd, byxor eller zip off-byxor Kläder 14
Hagge91 Tåliga Zip-off byxor Kläder 2
falken85 Nya Zip-off byxor Kläder 5
JohannaXX Marmot Precip Full Zip Pant - 100 % vattentäta? Kläder 7
HillBillyBob Hitta zip-off byxor i juniorstorlek (140cl)? Kläder 4
Collin icebreaker epic zip Kläder 1
myggan i tältet Merinoväst med polo-zip Kläder 7
Campse Var köper jag zip-off-byxa i storlek 170? Kläder 3
perlarsson Zip-offbyxor med utsvängda ben Kläder 1
PaulPersson Vattentäta luftiga zip-off byxor Kläder 8
Jakan Zip-byxor Kläder 5
100826 Everest zip off pants. Kläder 1
highlandpark Knöligt med zip-in i TNFs jackor! Kläder 3
Gubben på Udden Vattentäta zip-off ben Kläder 3
npeter Marmot DriClime Side Zip Pants Kläder 0
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.