Vindtäta snabbtorkande zip-off som även funkar på stan

Det har sorgligt nog blivit dax att pensionera mina gamla trotjänare Tierra zipoffbrallor då hålen är för många och stora.
Jag säker värdiga ersättare med följande kravspec och önskar tips om brallor som uppfyller mina önskningar:
Måste-krav
- Zip-off brallor (jag är inte UL-taliban och vet att zipoff ofta väger mer än ett par shorts + ett par långbyxor men vill ändå ha zip-off)
- Vindtäta
- Snabbtorkande - blir de måttligt blöta ska de kunna torka på kroppen under aktivitet
- Bilaterala benfickor på lårets utsida
- Inte för ömtåliga - huvudanvändningen är friluftsliv - mest lågland/skog/skärgård

Bonus, bra att ha krav:
- Gärna inte för plastig känsla mot huden - svårt att få bommulskänsla och samtidigt kräva snabbtorkade men man kan ju få önska
- Gärna i färg och design så de går att ha i urban miljö utan att se ut som en vilsekommen fjällvandrare

Pris är av underordnad betydelse och de ska funka till en man på 186cm 90 kg.

Vad är era tips som uppfyller detta?

/Patrik, byxlös men inte kung :)

Är kravet utryckt att byxan skall kunna verka som endera shorts, endera byxa? M a o funkar byxor man kan dra upp till knävecken och dra åt en dragsko?

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Är kravet utryckt att byxan skall kunna verka som endera shorts, endera byxa? M a o funkar byxor man kan dra upp till knävecken och dra åt en dragsko?

Byxorna ska funka både som shorts och långbyxor men jag vill kunna ta bort nedre delen av byxbenen helt och förvara dem separat, t ex i ryggsäcken eller jackfickan. Jag vill alltså inte rulla upp byxbenen för att få shortsläge.

/Patrik, shortsläge idag

Tenson zipbyxor från Stadium. 499:- 75% polyester, 25% bomull. Helsvarta, torkar mycket fort. Trevliga byxor med benfickor (på sida lår) och jag använder dessa både i skogen och på "stan" ofta istället för mina gröna Chevalier.

..sent using tapatalk

Har Tensonbyxorna bälgfickor eller sitter de tighta mot låret? Upplever att vissa byxor har så tighta fickor på benen att det inte går att stoppa ner något bulkigare än en tunn buff eller liknande.

Har Tensonbyxorna bälgfickor eller sitter de tighta mot låret? Upplever att vissa byxor har så tighta fickor på benen att det inte går att stoppa ner något bulkigare än en tunn buff eller liknande.

Bra påminnelse - vill ha benfickor som rymmer något - dvs bälgfickor och dessa verkar ha lite bälg enligt bilder här:
http://www.stadium.se/sport/uteliv-...uctUUID=5FPCROinDgkAAAFMlJ06lBXD#.Vdchapd1_VY

Låter som ett bra tips - ska kolla på min lokala butik. Nähä -ska jag inte då de bara finns via webshop.
Står dock inte uttryckligen vindtäta...

@thomas.vastervik: Är de vindtäta

/Patrik

Japp bälgfickor men inte jättestora. Funkar bra med en tjock plånbok typ.
En liten ficka finns dessutom vid höger framficka med dragkedja. Toppen till småprylar.

..sent using tapatalk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips