Vindtäta snabbtorkande zip-off som även funkar på stan

Det har sorgligt nog blivit dax att pensionera mina gamla trotjänare Tierra zipoffbrallor då hålen är för många och stora.
Jag säker värdiga ersättare med följande kravspec och önskar tips om brallor som uppfyller mina önskningar:
Måste-krav
- Zip-off brallor (jag är inte UL-taliban och vet att zipoff ofta väger mer än ett par shorts + ett par långbyxor men vill ändå ha zip-off)
- Vindtäta
- Snabbtorkande - blir de måttligt blöta ska de kunna torka på kroppen under aktivitet
- Bilaterala benfickor på lårets utsida
- Inte för ömtåliga - huvudanvändningen är friluftsliv - mest lågland/skog/skärgård

Bonus, bra att ha krav:
- Gärna inte för plastig känsla mot huden - svårt att få bommulskänsla och samtidigt kräva snabbtorkade men man kan ju få önska
- Gärna i färg och design så de går att ha i urban miljö utan att se ut som en vilsekommen fjällvandrare


Pris är av underordnad betydelse och de ska funka till en man på 186cm 90 kg.

Vad är era tips som uppfyller detta?

/Patrik, byxlös men inte kung :)
 
Är kravet utryckt att byxan skall kunna verka som endera shorts, endera byxa? M a o funkar byxor man kan dra upp till knävecken och dra åt en dragsko?
 
Senast ändrad:
Är kravet utryckt att byxan skall kunna verka som endera shorts, endera byxa? M a o funkar byxor man kan dra upp till knävecken och dra åt en dragsko?

Byxorna ska funka både som shorts och långbyxor men jag vill kunna ta bort nedre delen av byxbenen helt och förvara dem separat, t ex i ryggsäcken eller jackfickan. Jag vill alltså inte rulla upp byxbenen för att få shortsläge.

/Patrik, shortsläge idag
 
Tenson zipbyxor från Stadium. 499:- 75% polyester, 25% bomull. Helsvarta, torkar mycket fort. Trevliga byxor med benfickor (på sida lår) och jag använder dessa både i skogen och på "stan" ofta istället för mina gröna Chevalier.


..sent using tapatalk
 
Har Tensonbyxorna bälgfickor eller sitter de tighta mot låret? Upplever att vissa byxor har så tighta fickor på benen att det inte går att stoppa ner något bulkigare än en tunn buff eller liknande.
 
Har Tensonbyxorna bälgfickor eller sitter de tighta mot låret? Upplever att vissa byxor har så tighta fickor på benen att det inte går att stoppa ner något bulkigare än en tunn buff eller liknande.

Bra påminnelse - vill ha benfickor som rymmer något - dvs bälgfickor och dessa verkar ha lite bälg enligt bilder här:
http://www.stadium.se/sport/uteliv-...uctUUID=5FPCROinDgkAAAFMlJ06lBXD#.Vdchapd1_VY

Låter som ett bra tips - ska kolla på min lokala butik. Nähä -ska jag inte då de bara finns via webshop.
Står dock inte uttryckligen vindtäta...

@thomas.vastervik: Är de vindtäta


/Patrik
 
Japp bälgfickor men inte jättestora. Funkar bra med en tjock plånbok typ.
En liten ficka finns dessutom vid höger framficka med dragkedja. Toppen till småprylar.


..sent using tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
Onedge Vindtäta fleecetights Kläder 2
mielo Någorlunda vindtäta stretchtröjor, finns det? Kläder 1
Billigare vindtäta fleecetröjor? Kläder 4
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
schweingaard Snabbtorkande knickers för fjälltur? Kläder 9
Nanobell Snabbtorkande skjorta? Kläder 7
joanna Black Diamonds" Stormline Stretch Full Zip" - omöjliga tryckknappar...? Kläder 17
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
Johan123 Friluftsbyxor som går att vika/rulla upp till shorts-längd (ej zip-off)? Kläder 7
Sarvi Trekvartslång zip-off byxa till sommaren? Kläder 2
FruNalleman Zip-off-byxa för sommarbruk? (varm man) Kläder 5
m_t_j Tips på bra zip-in jacka (mellanlagret) Kläder 0
knolpak Köpråd, byxor eller zip off-byxor Kläder 14
Hagge91 Tåliga Zip-off byxor Kläder 2
falken85 Nya Zip-off byxor Kläder 5
JohannaXX Marmot Precip Full Zip Pant - 100 % vattentäta? Kläder 7
HillBillyBob Hitta zip-off byxor i juniorstorlek (140cl)? Kläder 4
Collin icebreaker epic zip Kläder 1
myggan i tältet Merinoväst med polo-zip Kläder 7
Campse Var köper jag zip-off-byxa i storlek 170? Kläder 3
perlarsson Zip-offbyxor med utsvängda ben Kläder 1
PaulPersson Vattentäta luftiga zip-off byxor Kläder 8
Jakan Zip-byxor Kläder 5
100826 Everest zip off pants. Kläder 1
highlandpark Knöligt med zip-in i TNFs jackor! Kläder 3
Gubben på Udden Vattentäta zip-off ben Kläder 3
npeter Marmot DriClime Side Zip Pants Kläder 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...