Knöligt med zip-in i TNFs jackor!

Frågade i en tidigare tråd om skillnader mellan TNFs Mountain jacket och Mountain light parka.

Var igår på Naturkompaniet för att testa jackorna själv, och då även hur det funkar med att "fodra" jackorna med en fleecetröja.

Resultatet blev en besvikelse! Visst, det var inga problem att få fleecetröjan (Genesis tror jag den hette) på plats, men det blev ruskigt knöligt när man satte på sig jackan. Jag kanske ligger precis mellan medium och large, men för mig blev det alldeles för "tjorvigt" med medium och på tok för stort med large (tröjorna var av samma storlek som jackorna, dvs medium tröja till medium jacka). Speciellt trångt och tjorvigt blev det i ärmarna.

Dessutom märkte jag att båda jackorna var väldigt styva i kragen, vilket innebar att när man drog dragkedjan ända upp så kunde man knappt böja på nacken. Det kändes nästan som om man hade stelopererat nacken, vilket inte var speciellt bekvämt.

Är det jag som är ovanligt kräsen/feldimensionerad, eller är det någon annan som har liknande erfarenhet?
 
Inzippning

Det här är en funktion som jag aldrig har fattat, om det slutar regna men är kallt så vill man ju ha på sig fleecen men av med GTX, skall man då ta av sig allt börja pilla med blixtlås...

Eller man viull ha GTX jackan öppen för att ventilera men fleecen stängd?

Nej, jag har nog inte träffat nån som använder zip in funktionen...
 
Re: Inzippning

fafner; sa:
Nej, jag har nog inte träffat nån som använder zip in funktionen...

Jag hade tänkt använda zip in funktionen när jag har jackan "på stan", då vet man vad det är för väder och man vill bara kunna ha en skjorta under. Däremot på vandring och liknande hade jag inte tänkt använda zip in.
 
Inzippning

Anders,
Det är inte bara du som känner dig stel och orörlig i halsen när fleecen är inzippad. Jag har samma erfarenhet med min gamla jacka (regatta). Den är av storleken XL och jag är någonstans mellan M och L, en rymligare jacka löser alltså inte problemet.

Peter,
Jag delar din åsikt helt och hållet. Vill man ha någon praktisk nytta av den flexibilitet som "tre-jackor-i-en" erbjuder skall man först ta på sig fleecen och sedan skalet och ge f..n i att zippa ihop dom.


Mitt råd (baserat på egen erfarenhet) är att satsa på en bra fleece eller stickad olle med en bra regnjacka som skydd mot väder och vind.


Bengt
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.