Vattentäta blixtlås - marknadsundersökning

Hej!
Jag går på programmet Sportstech vid Mittuniversitetet i Östersund. Sportstech handlar om produktutveckling, framförallt inriktat mot produkter inom upplevelseindustrin.

Under pågående kurs gör jag och mina kurskamrater en marknadsundersökning om vattentäta blixtlås. Det vore till stor hjälp om vi kunde få era synpunkter på de vattentäta blixtlås som finns på marknaden idag.

Vad har ni för erfarenheter av vattentäta blixtlås?
Vilka är det största problemen?
Bästa lösningarna?
Vad har ni för önskemål för framtida vattentäta blixtlås?
Idéer?

Tack på förhand!
Hanna

Mer information om Sportstech: http://www.studentum.se/Sportteknol...ed_inriktning_sport_och_upplevelser_56385.htm
 
Beror förstås på var det sitter, men på en jacka så tycker jag att ett helt vanligt blixtlås med en klaff över är klart bäst. "Vattentäta" blixtlås känns mindre gedigna. Och på en jacka är detta en kritisk detalj. Om det behöver produktutvecklas, så gör ett blixtlås som aldrig går sönder, eller som går att reparera i fält.

Nils
 
Upplever de som tätare men inte helt vind eller vattentäta. Avskyr att vissa jackor inte har vindslå framför sin dragkedja. Snyggt, visst, men det går inte att ventilera genom att bara ha knapparna stängda och dragkjedjan uppen eller att täppa till helt med allt stängt
 
Är generellt tveksam till vattentäta blixtlås, så väl för att stänga jackor, byxor mm som att stänga fickor. Enligt min mening är det inget som slår blixtlås med vindslå, både vad gäller motstånd mot vattenläckage över tid och användbarhet (enligt föreg inlägg).

Ett problem jag haft är att vattentäta blixtlås varit trögare att öppna och stänga än vanliga, vilket omöjliggjort hantering med en hand (måste hålla emot med en och dra med en hand).

Utveckla gärna ett lätt, tåligt och hållbart blixtlås. Får gärna vara lätt att reparera. Om det även blir vattentätt är det en bonus.

MVH
/Mikael
 
Har bara erfarenhet av lågprisblixtlås som ska vara vattentäta, men dessa har varit av dålig kvalitet. Plasten som ska täppa igen tycker jag har slitits snabbt så att det blivit sämre än vanliga blixtlås som normalt hade täckts av en klaff.

Det stora problemet med vanliga blixtlås är att själva draghantaget går av. Går dock oftast att laga med en nyckelring, Gem brukar nämligen inte hålla så länge men är bra att ha med i fält som reservdel. Nyckelringar kan ibland vara för grova. Skulle därför hellre se en produktutveckling på mer hållbara handtag.

Detta är mitt 500é inlägg, har tagit drygt 9 år. Så kring 2017 så kommer kanske det tusende inlägget....

Bilden: Visar att plasten slitits bort.
 

Bilagor

  • IMG_4964 - Kopia.jpg
    IMG_4964 - Kopia.jpg
    177.3 KB · Visningar: 1,522
Intressant... tre av tre verkar vara skeptiska. Och alla vet ju att utsidans debattörer är lite av högsta domstolen i den här typen av spörsmål. :)

Nu till tiotusenkronorsfrågan -vad hittar man, uteslutande, i butikerna? Det måste finnas produktutvecklare som inte gör som trådstartaren: frågar utsidan först!
 
Här är en bild som visar 3 stycken blixtlås där handtaget som sitter i löparen har gått av. Samtliga reparerade med nyckelringar. Om jag är extremt vårdslös vet jag inte...
 

Bilagor

  • IMG_4976.jpg
    IMG_4976.jpg
    72.9 KB · Visningar: 1,592
Finns inga vattentäta blixtlås

Jag jobbar i friluftsbranschen och vi säger aldrig vattentät om någon dragkedja.

De tejpade dragkedjorna som många kallar vattentäta klarar mycket regn men när man rör på sig och om det exempelvis stramar i dragkedjan så kan det komma igenom vatten.
 
Gör som RAB: Dubbla tätade blixtlås. Eller kör med blixtlås och klaff. Allt annat innebär att man förlitar sig på en enda dragkedja, vilket alltid slutar på samma sätt, *

*om man inte är prylgalen och köper nytt stup i kvarten, eller har en gammal Berghaus-jacka från tidigt 90-tal.
 
De är för besvärliga

att hantera och är för styva, åtminstone de i min torrdräkt.
Blixtlås bör helst ha dubbla klaffar till sig av komfortskäl och den yttre klaffen bör var stängbar med enbart tryckknappar så att man kan ventilera på reglerbart sätt.
Själv ifrågasätter jag konceptet med "vattentäta" blixtlås på plagg och i ryggsäckar! Då som tidgare nämnts blixtlåsen är den del som oftast falerar först. Inte bara löparna utan även plastremsan som skall göra det tätare och själva blixtlåset.
Infästning med dubbla eller tredubbla sömmar minskar risken att kläppen drar in sidotyg i sig. Att sy med tredubbla nålar har hemlockmaskinerna kunnat en tid, men uppenbart är att desingerna inte upptäckt det ännu....
Det finns mycket att göra.
//J
 
Hmm... min 5 år gamla Tierra PacLite-jacka överraskade mig när jag fick löparen i handen nyligen. Jävligt störande att den typen av blixtlås sen är skitsvåra att få varken upp eller ner utan verktyg. Det är väl finessen med inbyggd låsning som gör att lite metall slits bort vid varje öppning. Irriterande och inte så snyggt att behöva ha en nyckelring där.
 
att hantera och är för styva, åtminstone de i min torrdräkt.

//J

Men blixtlåset på din torrdräkt är nog inte bara VATTENtätt, det är GAStätt. Om blixtlåsen på friluftsplagg var så bra skulle jag tycka det var en rätt ok idé. Nu är ett gastätt blixtlås ungefär lika dyrt som en normal skaljacka, så få skulle nog vara intresserade av att betala vad det kostar.

Angående ursprungsfrågan: helt täta blixtlås (typ de gastäta i torrdräkter), som ändå är smidiga att hantera och böjliga, till en någorlunda låg kostnad, och med vindslå över för bättre ventilationsmöjligheter (och redundans på den viktiga funktionen "hålla jackan tät mot regn"). Det skulle jag vilja se på nästa jacka jag köper.
Min Arcteryx fyller fem i vinter. Jag räknar med att ha den i några år till, men enbart tack vare att jag fick byta den för ett par år sen, efter att den hade varit med om en olycka.

/OJ
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fowwe Vattentäta blixtlås - finns de? Kläder 13
statemachine Impregnera (inte så) vattentäta vinterkängor. Kläder 2
Fjorr Vattentäta löparhandskar Kläder 6
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
Elvah Klättermusen Durin helt vattentäta? Kläder 7
rJohansson Skalbyxa att dra över kängorna, vattentäta? Kläder 3
Smogz Softshellbyxor ej vattentäta, som ryms utanpå slalompjäxor Kläder 1
Glännman Vattentäta skalhandskar Kläder 19
Davva2 Skalplagg i bomull som bara är vattentäta på vissa utsatta delar Kläder 14
JohannaXX Marmot Precip Full Zip Pant - 100 % vattentäta? Kläder 7
hannulan Lätta o vattentäta tumvantar Kläder 12
gogreen Varma smidiga vattentäta tumvantar? Kläder 12
loewen Vattentäta byxor Kläder 14
crisscross Sorel Glacier ej vattentäta. Vad göra? Kläder 4
Sanna81 Vad göra med inte helt vattentäta skor? Kläder 5
jonte1 Varma och Vattentäta handskar Kläder 2
Strykarräven Mjukskalbyxor med vattentäta knän/bak Kläder 24
Swedish Berman Gympaskor/vattentäta Kläder 13
PaulPersson Vattentäta luftiga zip-off byxor Kläder 8
Xander Vattentäta blixlås Kläder 10
Wikinggirl Vattentäta påsar till kameran Kläder 4
Backpacker Vattentäta byxor Kläder 12
Martin Fjäderlätt Test av vattentäta/ventilerande membran! Kläder 5
Gubben på Udden Vattentäta zip-off ben Kläder 3
thim_g Vattentäta byx? Kläder 1
hypercello Hjälp angående blixtlås. Kläder 6
pysen78 Felvända blixtlås i USA? Kläder 24
Rimfrost_i_skägget Byta blixtlås i skaljacka Kläder 1
thorburn Blixtlås under ärmarna?! Kläder 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.