Impregnering av vandringskängor?

Jag skulle vilja ha lite tips om hur jag ska impregnera/fetta in mina vandringskängor. Jag har ett par Meindl Island Pro...Jag kommer i sommar att vandra i 14 dagar längs Kungsleden. Vilka förberedelser ska jag vidta innan (dvs nu) och hur ska man göra under själva vandringen.
 
Du behöver överhuvudtaget inte fetta in kängorna för att fâ dem vattentäta, iom att Gore-Tex fodret redan fyller den funktionen.

Akta dig i allmänhet för att fetta in med just fett, iom att fetter, tjära och andra medel som man traditionellt anvánt till läderkängor fór att försöka göra dem sà vattentáta som möjligt har den nackdelen at de samtidigt obstruerar ládrets naturliga förmàga att sláppa ut transpirationen ("andas").

IMPREGNERING
Pà nya kängor i den dyrare klassen brukar ládret normalt sett vara ganska välimpregnerat för att bli vattenavisande (vattendropp-effekt istállet för tváttsvampeffekt). Denna förmàga avtar dock över tid och kan behövas báttras pà med antingen spray eller med nâgon form av skokräm, vax etc.

VÂRD
Lädret i kängan behöver smörjas in lite dà och dà fór att inte torka ut, spricka etc. Använd samma skokräm, vax etc. som till impregneringen.

Om du vill idka skovàrd under vandringen rácker det med en liten burk sko-kräm att anvánda nàgon gàng emellanàt nár du
A: tycker att impregneringen behöver báttras pà:
B: tycker att kángorna börjar se lite torra och vissna ut.

Vilken produkt du án anvánder fór impregnering/vârd: tillse att de är godkända av Gore-Tex, sà att du inte anvánder produkter som minskar "andningen" alltfór mycket.

Den bästa vàrden ár annars att hàlla bàde ovanládret och fodret sà rena som möjligt och att inte lâta torka kángorna i anslutning till värmekälla (solen, eld, kamin etc)

Mvh / Mats
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.