Vilka VandringsKängor ?????

Är på jakt efter ett par ordentliga Kängor.
Andvänds mest i södra Sverige men skall tåla vandring med packning i Alaska dit jag ska i sommar. Har funderat på ett par Meindl island pro (men har hört att dessa är ett helsika att få torra). Någon som rekommenderar dessa eller några andra? Bästa vaxet eller fettet att smörja in dessa med?
Med förhoppning av svar... Tack
 
Go Lundhags !

Hej!

jag har ett par Lundhags Pro som jag är helnöjd med. De har ett lagom högt skaft som ger skönt stöd och efter att ha gått in de är de supersköna. Inga skavsår här inte!
Smörj in de med nikwax så håller de allt vatten ute.
Lycka till !
 
kendaglish; sa:
Är på jakt efter ett par ordentliga Kängor.
Andvänds mest i södra Sverige men skall tåla vandring med packning i Alaska dit jag ska i sommar. Har funderat på ett par Meindl island pro (men har hört att dessa är ett helsika att få torra). Någon som rekommenderar dessa eller några andra? Bästa vaxet eller fettet att smörja in dessa med?
Med förhoppning av svar... Tack

Precis som alla andra gore-tex kängor som är fodrade med lite mjuk "skumgummi" så är Meindl island pro väldigt svåra att få torra när dom är genomvåta. Detta är dock inget unikt för just meindl utan gäller övriga tillverkare oxå. Här gäller sunt förnuft. Se till att inte trapa ner i vatten som stiger över fotknölarna eoch lämna dem heller inte ute när det regnar :)

Kan helt klart rekomendera modellen som sådan, dock så spelar det ju ingen roll vad JAG tycker. Det viktigaste i dettta sammanhang är att den ska kännas bra på DIN fot. Ingen annan kan säga vad som är bäst för dig... Du måste prova dig fram. Dock gäller generellt att ovanstående modell är väldigt stabil i skaftet och sulan är förhållandevis hård. Passar detta dina önskemål så är det värt att kika lite extra på just denna modell.

Gällande bästa wax o.s.v. så spelar det mindre roll om det står Grangers, Meindl, Nikwax eller något annat på burken. Resultatet blir nog bra oavsett vad du väljer. Dock ska du passa dig för att använda skofett då detta mjukar upp skinnet och med andra ord gör kängan mindre stabil med tiden vilket du inte vill. Fett kan dock med fördel användas på ofodrade kängor typ lundhags och liknande då man gärna ser att dessa modeller mjukar upp sig i skinnet då det är ett rent helsike å gå in dessa.

Hoppas mitt svar e till belåtenhet
Mvh // Lars
 
inte fullt så nöjd....

med mina Meindl Island pro.
Problemet är att gummikanten som sitter mellan sulan o själva kängan har en tendens att släppa.Verkar som om det är vulkningen som inte håller.Har testat att laga dom med bla aquaseal med negativt resultat.
2 kompisar har oxå likadan känga med samma problem...
Förvisso har dom använts i 3-4 år nu, men dom började släppa på ngt ställe redan efter 1:a säsongen...
 
Om du inte följer någon speciell religion som kräver att du skall använda en känga av någon specifik typ så skall du välja den som passar din fot och dina andra önskemål..

Jag har haft flera olika typer av känger, vissa har funkat bättre än andra.. Av alla jag känner så är dom flesta som har Meindel nöjda och samma gäller för dom som har Lundhag.. Jag tror inte att det beror så mycket på kängan utan att dom har gjort ett aktivt val som passar dom.. Glöm dock inte att det finns fler märken än Meindel och Lundhag.. Titta även på Boreal, Scarpa, Bestard(blink) med flera.
 
Prova många modeller och var noga med att få bra hjälp i butiken.

Själv skulle jag har ett par Lundhags Fjell High men de satt inte alls bra. Så jag provad flera modeller och den som satt bäst bar Lundhags Scout som dessutom var billigare. Funkar jättebra och inte ett skavsår under tiden jag gick in dem.

Jag valde Lundhags för jag ville ha en känga som torkar fort. Men jag provade även andra kängor. Min vandrarkompis valde Haglöfs för de passade hans fötter och önskemål om att slippa gå in kängorna.

Bra strumpor (2 par) är bra om du vill att fötterna ska må bra och hålla länge.

// Emanuel
 
Är mycket nöjd !

Har köpt ett par Meindl Island Pro, och vilka kängor. De är helt underbara att gå i, än så länge i varje fall.
Tackar för all vänlighet...Kennet
 
Köp Jörnkängan!!!
Den kostar inte mer än ett par Lundhags eller ett par Meindl, men den tillverkas i ett par för just dina fötter efter dina önskemål. Finns tre grundmodeller tror jag och en uppsjö av olika sulor, skafthöjder osv.

JÖRNKÄNGAN
Badstugatan 2
930 55 JÖRN
Telefon: 0916-101 21

Lite mer information finner du om du söker här på Utsidan samt även på:

http://www.skelleftea.org/bygden/jorn/foretag.htm#sko

//
Erik
 
JÖRN !

dizable; sa:
Köp Jörnkängan!!!
Den kostar inte mer än ett par Lundhags eller ett par Meindl, .....
//
Erik

Håller helt och fullt med !!! Jag är 110% såld på mina bästa kängor, sköna, slitstarka och väldigt lätta att "gå in", jag ångrar mig inte för detta val !

/Gunnar
 
kendaglish; sa:
Är på jakt efter ett par ordentliga Kängor.
Andvänds mest i södra Sverige men skall tåla vandring med packning i Alaska dit jag ska i sommar. Har funderat på ett par Meindl island pro (men har hört att dessa är ett helsika att få torra). Någon som rekommenderar dessa eller några andra? Bästa vaxet eller fettet att smörja in dessa med?
Med förhoppning av svar... Tack

Hej Kennet,

Jag är själv en flitig brukare av mina Meindl Island Pro och jag har då aldrig haft några problem med att få dem torra då det väl har begett sig och jag fått vatten i dem. I de fall där det har kommit vatten i kängorna har det inte varit på grund av läckage eller liknande utan att jag bl.a tagit mig över vattendrag och blivit fördröjd. Byxorna har då inte hållt tätt tillräckligt länge. Kan inget annat än att rekommendera denna känga. Jag använder/har använt den till trekk i Sverige och utomlands samt även till vardags vintertid här i Sverige.

Vad det gäller vax så har jag kört Meindl Sportvax, har varit en hel del diskussioner för och emot här på forumet men eftersom jag inte haft några som helst problem med det så kan jag inte annat att att rekommendera det.

Lycka till med ditt införskaffande!
 
Tänk på att cellgummikängor krymper då gummit torkar, och anpassa storlek därefter. Jag köpte ett par Lundhagskängor i strl. 43 för 6 år sedan, och nu är de mindre än ett par 42:eek:r. Om inte Lundhags har gjort om sitt storleksystem har de alltså krympt kanska mycket.

Om man förebygger skavsår genom att tejpa fötterna behöver det inte vara några problem att gå in kängorna. Gå bara inte 10 mil det första du gör.

Sist men inte minst är jag nöjd men mina kängor. De kan nog hålla tills jag har slitit hål på sulan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
Tobias.H Vilka modeller var populära under ramryggsäckens tid? Utrustning allmänt 63
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Elvah Kan jag ha Lundhagskängor ändå?! Vilka? Utrustning allmänt 13
bico Vilka bra-att-ha-prylar är verkligen bra att ha? Utrustning allmänt 14
Adelanteeee Vilka stavar rekommenderas mellan dessa två? Utrustning allmänt 5
vandrafjäll Vilka batterier på vintern Utrustning allmänt 12
såg Vilka tältmärken klara uvljus bäst. Utrustning allmänt 10
fotografiskt Vilka filtladdar Utrustning allmänt 6
macsailor Vilka stavar rekommenderas? Utrustning allmänt 20
majjen Vilka snöskor? Utrustning allmänt 5
MoosePa Vilka sandaler för vad? Utrustning allmänt 42
såg vilka prylar är det mest status på? Utrustning allmänt 37
BjörnGBG Vilka stavar? Utrustning allmänt 1
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12
kimpan84 Vilka kartor till Garmin 60CS? Utrustning allmänt 0
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
henrich Vilka friluftsbutiker? Utrustning allmänt 7
mipert Lundhags Lädersmorning och Mayadust, vilka dofter... Utrustning allmänt 6
d.a.n.i.e.l Sandaler - vilka och var? Utrustning allmänt 28
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
US64 Vandringskängor Utrustning allmänt 2
Hamplan Trailrunning skor istället för vandringskängor Utrustning allmänt 62
Johan123 Salomon vandringskängor? Utrustning allmänt 6
palacona Meindl vandringskängor Utrustning allmänt 13
Jontti80 Tips på bra vandringskängor Utrustning allmänt 6
annacorderfeldt Crispi vandringskängor Utrustning allmänt 2
svanbom Hur går man in ett par vandringskängor? Utrustning allmänt 1
FJS Vandringskängor Utrustning allmänt 1
Palmertz Impregnering av vandringskängor? Utrustning allmänt 1
dg Rockport vandringskängor säljes... Utrustning allmänt 2
leonsson Mögel i vandringskängor Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.